ترامپ با تعلیق دوره‌ای تحریم‌ها بدنبال بالا نگه داشتن چماق است

    کد خبر :199067

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه ترامپ با تعلیق دوره‌ای تحریم‌های هسته‌ای بدنبال بالا نگه داشتن چماق است، تحریم ۱۴ شخص حقیقی وحقوقی ایرانی را نقض صریح برجام توصیف کرد.

حشمت الله فلاحت‌پیشه با اشاره به اقدام شب گذشته ترامپ در تمدید ۱۲۰ روزه «تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران» و اعلام اینکه برای آخرین بار این کار را انجام می‌دهد، اظهار داشت: کاری که ترامپ کرد، نوعی عقب‌نشینی از ادعاهای گذشته وی بود.

وی در توضیح این مسئله گفت: ترامپ می‌داند که برجام یک توافق ریشه‌دار بین‌المللی است و نمی‌تواند به راحتی ریشه برجام را بکند و این واقعیتی است که او بخواهد یا نخواهد گرفتارش شده است و روز به روز هم امکان جلب نظر اروپایی‌ها برای خروج از برجام کمتر می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال تصریح کرد: هدف ترامپ از اعلام اینکه برای آخرین بار تعلیق تحریم‌ها را تمدید می‌کند، این است که چماق را همچنان بر سر جمهوری اسلامی نگه دارد و مانع کنار رفتن این چماق شود تا طی چهار ماه آینده موافقتنامه‌های خارجی ایران همچنان متزلزل باقی بماند و ایران در کانون هدف قرار داشته باشد.

وزارت خارجه در مناسبات اقتصادی تابوشکنی کند

در گفتگو با مهر،فلاحت‌پیشه درباره الزامات رفتاری جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی در شرایط کنونی اظهار داشت: وزارت امور خارجه ما در حال حاضر باید در عرصه سیاست خارجی تابوشکنی کند و کاری کند که همچنان تحلیل‌های دنیا نسبت به رفتار ایران متفاوت از تحلیل‌ها و رفتارهای ترامپ و نتانیاهو باشد.

وی ادامه داد: در واقع دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید با بخشی از دنیا که نگران سیاست‌های یکجانبه ترامپ است، در ارتباط مداوم باشد و در داخل نیز باید ساز و کارهای همبستگی ملی، بسیج عمومی و امنیت اقتصادی بیش از پیش تقویت شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت تقویت مناسبات دوجانبه و چندجانبه جمهوری اسلامی در سطح منطقه و جهان به ویژه با کشورهای همسایه، گفت: در حال حاضر باید نوعی سیاست نومنطقه‌گرایی را در پیش بگیریم و به ویژه با اتحادیه‌هایی مانند آ سه آن در شرق آسیا و بریکس در آمریکای جنوبی روابط را تقویت کنیم و موافقتنامه های تجاری را محکم، زمانمند و پایدار کنیم.

تحریم ۱۴ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی نقض صریح برجام است

فلاحت‌پیشه همچنین با اشاره به قراردادن ۱۴ شخص حقیقی و حقوقی ایرانی در فهرست تحریم‌های حقوق بشری از سوی رئیس‌جمهور آمریکا همزمان با تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‌های هسته‌ای تصریح کرد: این اقدام نقض صریح برجام است و البته این یک سنت در سیاست خارجی آمریکاست تا با این اقدامات، نظر برخی لابی‌های داخلی را همراه کند و این در زمان اوباما نیز سابقه داشته است.

وی افزود: کاری که در حال حاضر باید صورت بگیرد، این است که مناسبات اقتصادی ایجاد شده در ضمن برجام، ریشه‌دارتر شود و از این نقطه مثبت که کشورهای دیگر تسلیم سیاست‌های آمریکا نشده‌اند، استفاده کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نوع واکنش کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ نسبت به این قبیل اقدامات ضدبرجامی آمریکا هم اشاره کرد و گفت: اعضای کمیسیون مشترک، معمولا بدلیل ملاحظه کاری موضع جدی و تندی نسبت به آمریکا نمی گیرند، ولی ما باید از ظرفیت آنها برای عدم همراهی با آمریکا استفاده کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید