اسب‌های دوپینگی برای قمار و اسحله‌کشی/ چند نفر را با چاقو زدند!

  • آرشیو
  • شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۴۰
    کد خبر :199054

رقابت‌های اسبدوانی کورس گنبد در شرایطی برگزار می‌شود که کار از دست مسئولان فدراسیون خارج شده و به خاطر فساد مالی که در آن وجود دارد کار به قمار و اسحله و چاقوکشی رسید!

فصل جاری مسابقات کورس اسبدوانی پاییزه گنبد در حالی همچنان در حال پیگیری است که برگزاری آن از ابتدا به دلیل شرکت دادن اسب های دوپینگی، قمار بازی صاحبان اسب، نادیده گرفتن موارد قانونی لازم و به خصوص برگزاری زیر نظر هیات گنبد کاووس که رئیس آن توسط فدراسیون برکنار شده است، غیرقانونی بود.

با این حال مسابقات کورس اسبدوانی پاییزه گنبد نه تنها متوقف نشد بلکه در هفته هفدهم (پنجشنبه گذشته) شاهد اتفاقات بدی هم بود که از درگیری میان شرکت کنندگان آغاز شد و به مجروح شدن چهار نفر از آنها و دو نفر از اعضای نیروی انتظامی هم منجر شد. این در حالی است که به گفته رئیس فدراسیون سوارکاری و به دنبال تخلفات انجام شده در این رقابت ها، وزارت ورزش توسط تیمی پنج نفره گزارش کاملی از وضعیت اداره ورزش استان گلستان و به خصوص سواری این استان تهیه کرده که به زودی نتیجه آن اعلام خواهد شد. همچنین نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور نیز به این پرونده ورود داشته اند.

مسعود خلیلی رئیس فدراسیون سوارکاری در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه مسابقات کورس اسبدوانی پاییزه گنبد اصلا وجه قانونی ندارد و حتی برگزارکنندگان آنها را نمی شناسیم، گفت: مسابقات کورس اسبدوانی پاییزه گنبد رقابتی با قدمت ۲۰ ساله است اما از یک سال و نیم پیش، برگزاری این رقابت ها به خاطر تخلف زیاد کاملا غیرقانونی بود. خیلی وقت پیش به صورت مکتوب اعلام کردیم که باید جلوی برگزاری این رقابت ها گرفته شود که اگر چنین شده بود شاهد درگیری پنجشنبه نبودیم.

وی تصریح کرد: ما که در محل مسابقات نبودیم اما ظاهرا درگیری ها بر سر قمار بوده و طرفین دعوا از اسلحه شکاری و چاقو استفاده کرده اند که باعث شده چهار نفر از صاحبان اسب ها و دو نفر از افراد نیروی انتظامی مجروح شوند. این زنگ خطری جدی بود برای اینکه جلوی این رقابت ها تا دیرتر نشده، گرفته شود وگرنه لطمه های بیشتری به اسبدوانی کشور وارد می شود. اگرچه سوارکاری ایران تا همین جا هم به خاطر برگزاری غیرقانونی این رقابت ها آسیب زیادی دیده است.

رئیس فدراسیون سوارکاری در تشریح دلایلی که برگزاری مسابقات کورس اسبدوانی پاییزه گنبد را غیرقانونی کرده است، گفت: هیات سوارکاری گنبد برگزارکننده این رقابت هاست در حالیکه رئیس این هیات سه چهارماه پیش به دلیل تخلفات گسترده مالی و اداری برکنار شد. وی با شناسه ملی فدراسیون اقدام به افتتاح حساب در بانک کرده بود در حالیکه روح ما از این قضیه خبر نداشت. فدراسیون از طریق بازرس بانک در جریان موضوع قرار گرفت. بر همین اساس خردادماه گذشته در جلسه اولیه حکم برکناری صادر شد. البته وی درخواست استیناف داد اما رای تجدید نظر هم به برکناری او تاکید داشت.

خلیلی با بیان اینکه ظاهرا هیات گنبد در حال حاضر با کد ملی حساب بازکرده چون شناسه ملی ندارد، یادآور شد: با همه اینها رئیس برکنار شده هیات گنبد کاووس همچنان به کارش ادامه می دهد. ظاهرا هم با مدیرکل ورزش استان گلستان همکاری دارد. برگزاری رقابت های کورس اسبدوانی پاییزه گنبد هم نتیجه همین ادامه همکاری است. مسابقاتی که اصلا وجه قانونی ندارد و پیگیری آن به اسبدوانی کشور خیلی زیاد آسیب زده است.

وی با اشاره به اینکه به کار گیری اسب های دوپینگی و قمار بازی شدید از جنبه های غیرقانونی مسابقات کورس اسبدوانی پاییزه گنبد است، تصریح کرد: ۱۸ هفته از برگزاری این رقابت ها می گذرد و همچنان رقابت اسب ها و سواران آنها در مسیر ۱۰۰۰ متری در حال انجام است. این به خاطر این است که قمار بازی را در این رقابت ها رونق بیشتری بدهند. خیلی از اسب های شرکت داده شده هم دوپینگی هستند. همین مسئله باعث شده طی یک سال – یک سال و نیم گذشته شکایت زیادی به ما (فدراسیون)، وزارت ورزش و حتی سازمان بازرسی شود از طرف کسانی که سرمایه آنها در سوارکاری در حال نابودی است.

وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: اسب مسابقه ارزش زیادی دارد و بعضاً قیمت آن ۴۰۰ میلیون تومان است اما در این رقابت ها یک اسب ۲۰ میلیونی را شرکت می دهند با یک داروی ۵ هزار تومانی آن را برای حضور در کورس رقابت آماده می کنند و به نوعی اسب را دوپینگ می کنند. همین اسب در رقابت هم مقام می آورد. این موضوع باعث شده سرمایه اسب دوانی در کشور و انگیزه برای پرورش و نگهداری آن از بین برود.

رئیس فدراسیون سوارکاری در پاسخ به این پرسش که چرا فدراسیون به این معضل به طور مستقیم ورود پیدا نمی کند و مانع از برگزاری مسابقات کورس پائیزه گنبد نمی شود؟ تصریح کرد: سال گذشته نماینده فدراسیون را به محل برگزاری رقابت ها فرستادیم اما او را برگرداندند. اصلا نمی دانیم این مسابقات دقیقا توسط چه کسی مدیریت می شود هر چه هست غیرقانونی است و باعث انحلال سوارکاری ایران می شود، هیچ کس هم پاسخگوی ما نیست. بارها به صورت مکتوب این موضوع را به اداره ورزش استان گلستان اعلام کرده ایم اما نتیجه نگرفته ایم.

خلیلی تأکید کرد: رئیس و دبیر هیأت سوارکاری استان گلستان که اصلاً با خبر نیستند ما هم که در فدراسیون از همه چیز بی اطلاع هستیم. مدیرکل اداره ورزش گلستان اصلا پاسخگو نیست. فقط مانده ام چرا این اداره به رشته های دیگر مثل والیبال و… رسیدگی نمی کند.

«آیا از طرف سایر نهادها ورودی به برگزاری رقابت های غیرقانونی کورس بهاره گنبد نشده است؟» وی در پاسخ به این پرسش گفت: ظاهراً نهادهای نظارتی و حتی سازمان بازرسی کل کشور به این مسئله ورود کرده اند. ضمن اینکه حدود یک ماه پیش نیز با پیگیری های انجام شده و با دستور وزیر ورزش تیمی ۵ نفره به استان گلستان اعزام شد و گزارشی از مجموع تخلفات آماده کرد. گزارش های مالی نیز آماده شده است و احتمالاً باید به این زودی ها نتیجه آن مشخص شود.

رئیس فدراسیون سوارکاری اظهار داشت: واقعاً نمی دانیم به کجا و به چه کسی شکایت کنیم تا جلوی برگزاری این رقابت ها با حضور اسب های دوپینگی و قمار وحشتناک خیلی زودتر گرفته شود. فکر می کنم حکایت ما با سوارکاری گنبدکاووس به ۳۰۰ برگ برسد فقط امیدواریم زودتر به این موضوع پایان داده شود و جلوی برگزاری مسابقاتی که نه از طرف ما تأیید می شود و نه وجهه قانونی دارد جلوگیری شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید