دردسر “چاله مستراح” برای ترامپ/ اتحادیه آفریقا: ترامپ باید عذرخواهی کند/ استعفای “اعتراض‌گونه” سفیر آمریکا

    کد خبر :198946

ترامپ در توییتی گفته از عبارت ” چاله مستراح” استفاده نکرده اما چند تن از سناتورهای حاضر در جلسه تاکید کرده اند که با گوش های خودشان این عبارت را شنیده اند.

در پی سخنان جنجال برانگیز و توهین آمیز روز پنج شنبه ترامپ درباره چند کشور فقیر آفریقایی و آمریکای لاتین، یک دیپلمات آمریکایی از مقام خود استعفا کرده و همزمان اتحادیه آفریقا با صدور بیانیه ای کم‌سابقه خواستار عذرخواهی رییس جمهور آمریکا بابت اظهارات توهین آمیزش درباره کشورهای آفریقایی شده است.

به گزارش عصرایران به نقل از سی‌ان‌ان، 55 کشور عضو اتحادیه آفریقا شامگاه جمعه با صدور بیانیه ای در واکنش به اظهارات ترامپ در ” چاله مستراح” توصیف کردن برخی کشورهای آفریقایی، ضمن ابراز “شگفتی، نگرانی و عصبانیت” از این اظهارات تاکید کرده ترامپ درک درستی از کشورهای آفریقایی ندارد.

ترامپ پنج شنبه گذشته در جلسه ای با برخی نمایندگان کنگره ضمن انتقاد شدید از سیاست مهاجرتی دولت آمریکا گفته بود: جرا باید مردم کشورهای چاله مستراح را به آمریکا راه بدهیم؟ اشاره او به چند کشور آفریقایی و کشورهای السالوادور و هاییتی بوده است.

ترامپ دیروز در توییتی به کار بردن واژه “چاله مستراح” را تکذیب کرد اما گفت در آن جلسه سخنان تندی را درباره مهاجرت به آمریکا گفته است.

با وجود تکذیب ترامپ یک سناتور دموکرات و یک سناتور جمهوریخواه که در جلسه بوده اند تاکید کرده اند که با گوش هایشان عبارت” چاله مستراح” (shithole) را شنیده اند که از زبان ترامپ در توصیف برخی کشورهای فقیر آفریقایی و آمریکای لاتین خارج شده است.

همزمان”جان فیلی” سفیر آمریکا در پاناما روز جمعه از مقام خود کناره گیری کرده و با وجودی که اعلام کرده استعفای او ارتباطی به اظهارات اخیر ترامپ ندارد، اما در بیانیه استعفایش به صراحت بر اختلاف نظر با دولت ترامپ درباره سیاست خارجی دولت جدید آمریکا انگشت تاکید گذاشته است.

با وجودی که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره استعفای فیلی به سی‌ان‌ان گفته که او بنا به دلایل شخصی از مقام خود کناره گرفته است و در ماه دسامبر اعلام استعفا کرده اما لحن بیانیه او که تاکید صریح بر اختلاف نظرش با سیاست های دولت ترامپ دارد، احتمال ارتباط این استعفا با اظهارات توهین‌آمیز اخیر ترامپ را تقویت کرده است. فیلی در بیانیه خود تاکید کرده که دیگر نمی تواند با دولت ترامپ کار کند.

همچنین بسیاری از رسانه‌ها و صاحب نظران آمریکایی در 24 ساعت گذشته با گردآوری مجموعه ای از اظهارات جنجال برانگیز ترامپ در ماه‌های گذشته، دیدگاه‌های رییس‌ جمهور آمریکا را نژادپرستانه توصیف کرده اند.

دیروز در کاخ سفید یک خبرنگار آمریکایی با صدایی بلند خطاب به ترامپ گفت: آقای رییس جمهور آیا شما نژادپرستید؟

ترامپ واکنشی به این پرسش نشان نداد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید