مراقب کلاهبرداری‌های تلفنی باشید!

    کد خبر :198876

موضوع کلاهبرداری‌های تلفنی مدتی است که شایع شده است؛ به طوری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در آخرین نشست خبری خود به آن اشاره و نسبت به آن هشدار داد.

به گزارش ایسنا، ممکن است گاهی در برخورد با بعضی از موضوعات تجاری و تلفنی به این فکر کنیم از چه راهی تشخیص دهیم کدام طرح کلاهبرداری است؟ آیا طرح‌های کلاهبرداری و دسیسه‌ها مربوط به آن نشانه‌ای دارند؟ پاسخ این سوالات مثبت است. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که اینگونه کلاهبرداری ها و اساسا همه کلاهبرداری ها، در ابتدای کار فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسند؛ مثلاً می‌گویند: شما برنده جایزه‌ای فوق‌العاده از یک مسابقه شده‌اید، البته شما هیچ‌گاه در آن مسابقه شرکت نکرده‌اید. به شما پیشنهاد می‌دهند در یک موقعیت که در تمام زندگی‌تان فقط یک بار تکرار می‌شود و یک شانس فوق‌العاده برای شما ایجاد می‌کند و در آن امکان هیچ باخت یا ضرری وجود ندارد شرکت کنید.

برای دریافت جایزه باید مبلغی پرداخت کنید

شما برنده شده‌اید، اما باید مبلغی را برای ارسال جایزه، پرداخت مالیات یا دیگر هزینه‌هایی که برای پرداخت جایزه هزینه می‌شود، پرداخت کنید. حتی برخی اوقات تماس‌گیرنده یک پیک برای دریافت مبلغ از شما می‌فرستد تا مبلغ را از شما بگیرند و برای او ببرند. یا اینکه از شما می‌خواهند، اطلاعات کاملاً شخصی و محرمانه مالی خود را در اختیارشان قرار دهید به این صورت که تماس‌گیرنده از شما می‌خواهد تمام اطلاعات حساب بانکی و یا تمام اطلاعات کارت اعتباری خود را به آن‌ها بدهید.

باید بدانید که سیستم‌های تجاری مطمئن و قانونی، هیچ‌گاه نیاز بر جزئیات حساب مالی شما ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزه‌ای را به شما بدهند، نیاز به رمز عبور کارت شما را ندارند. دادن شماره حساب یا شماره کارت کفایت می‌کند.

تماس‌گیرنده بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شما است

مثلاً شما برنده دریافت جایزه شده‌اید اما شخص تماس‌گیرنده بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شماست زیرا کلاهبرداران می‌خواهند شما را هیجان‌زده و ذهن شما را درگیر کنند. قدرت فکر و تصمیم‌گیری عاقلانه را از شما بگیرند. بر اساس اطلاعات سایت مرکز اطلاع رسانی پلیس امنیت فضای تبادل اطلاعات (فتا)، مدیر تماس می‌گیرد یا شخصی که با شما تماس می‌گیرد ادعا می‌کند از طرف یک دفتر دولتی، مسئول مالیاتی، مرکز رسمی بانکی، یک وکیل یا یک مقام رسمی تماس می‌گیرد. شخص تماس‌گیرنده، در هنگام تماس، نام کوچک شما را به زبان می‌آورد و از شما اطلاعات زیادی در مورد اطلاعات شخصی یا اطلاعات نحوه زندگی شما کسب می‌کند.

سعی می کنند با شما رابطه صمیمانه‌ای بگیرند

شخصی غریبه‌ای که تماس گرفته، سعی می‌کند با شما رابطه صمیمی و دوستانه برقرار کند. مجرمان می‌خواهند بفهمند که آیا شما تنها هستید و تمایلی به صحبت کردن دارید؟ به محض اینکه فهمیدند، سعی می‌کنند به شما اطمینان دهند که دوست شما هستند، بعد از جلب اطمینان، شما هیچ‌گاه مشکوک نمی‌شوید که چه شخصی که این‌گونه با شما صمیمی است، امکان دارد یک کلاهبردار باشد.

این یک فرصت استثنایی است

این یک فرصت با مدت زمانی محدود است، اگر عجله نکنید، آن را از دست می‌دهید؛ اگر شما تحت فشار قرار گرفتید تا با سرعت یک تصمیم‌گیری در مورد یک خرید بزرگ و گران‌قیمت انجام دهید، یا یک مبلغ زیاد به موسسات خیریه پرداخت کنید، مسلماً این یک معامله قانونی نیست. هر تجارت قانونی یا هر موسسه خیریه به شما این فرصت را می‌دهند تا آن‌ها و عملکردشان را بررسی کنید، سپس فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید و مبلغ موردنظر را بپردازید.

چه کنیم تا گول نخوریم

به هر شکل، مجرمان ممکن است هر چیزی بگویند تا شما را متقاعد کنند که نیاز نیست برای کسب پول، زحمتی بکشند یا کاری انجام دهید. آگاه باشید، شما حق دارید تا در مورد هر شخصی که تلفنی با شما تماس می‌گیرد و به شما پیشنهاد می‌دهد، بررسی‌های لازم را انجام دهید، با نامه‌نگاری از آن‌ها اطلاعات کاری بخواهید، تماس بگیرید، مرجع‌های آن‌ها را استعلام کنید و زمانی برای فکر کردن و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد آن‌ها داشته باشید.

تمامی افرادی که به‌طور قانونی و به دور از هرگونه دسیسه و کلاهبرداری به‌صورت تلفنی بازاریابی انجام می‌دهند از اینکه اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خود را در اختیار شما قرار دهند، خوشحال می‌شوند. همیشه در مورد دادن اطاعات خاص و شخصی خود مخصوصاً اطلاعات حساب بانکی یا کارت‌بانکی خود به دیگران مراقب باشید.

در آخر هر جایی که احساس کردید مورد متناقضی وجود دارد، یا هرگاه به فرد تماس‌گیرنده شک کردید، بهترین راه این است که این تماس را قطع کنید. این کار بسیار هوشمندانه است و به هیچ وجه بی‌احترامی محسوب نمی‌شود. همیشه با افراد مورد اطمینان خود، اقوام و پلیس مشورت کنید و از آن‌ها درباره این موارد پرس‌وجو و تحقیق کنید. اما فراموش نکنید با قطع کردن تماس می‌توانید از یک کلاهبرداری تلفنی جلوگیری کنید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید