جمع آوری ۹۰ درصد اطلاعات ژنتیکی ایرانی ها

    کد خبر :198857

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم گفت: بیش از ۹۰ درصد اطلاعات ژنتیکی ایرانی ها در طول ۲۰ سال گذشته جمع آوری شده است.

فریدون عزیزی در حاشیه مراسم رونمایی از نقشه ژنوم جامع ایرانیان اظهار داشت: مجموعه اطلاعات ژنتیکی هر فرد را ژنوم می گوییم و بر این اساس از ۲۰ سال قبل تاکنون نسبت به جمع آوری اطلاعات ژنتیکی اقوام مختلف ایرانی ها، مطالعاتی را آغاز کرده ایم.

عزیزی با بیان این مطلب که تنها در حدود ۲۰ درصد اطلاعات ژنتیکی که در دنیا وجود دارد یکسان بوده و قابل استفاده است، تأکید کرد: بیش از ۸۰ درصد اطلاعات ژنتیکی هر جامعه ای با یکدیگر متفاوت است از این رو امکان استفاده از اطلاعات ژنتیکی که در دنیا وجود دارد برای ما قابل استفاده نبود.

وی افزود: از این رو تلاش کردیم از ۲۰ سال گذشته با جمع آوری اطلاعات ژنتیکی ۱۵ هزار نفر از افراد ۳ تا ۸۰ ساله بتوانیم نقشه ژنوم مرجع ایرانیان را به دست بیاوریم.

رئیس پژوهشکده غدد درون ریز و متابولیسم خاطرنشان کرد: تمامی مسائل ژنتیکی این افراد در طول این سالها مورد بررسی قرار گرفته و همچنین پیامدهای ناشی از بیماری هایی که برخی از این افراد درگیر آن بوده اند نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گفته وی اطلاعات ژنوم برای تشخیص و درمان بیماری های شایع قابل استفاده است.

به گزارش مهر، عزیزی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد اطلاعات ژنتیکی ایرانی ها را به دست آورده ایم، تصریح کرد: امیدواریم با تأمین مسائل اعتباری این پروژه بتوانیم در سه سال گذشته این اطلاعات را در بالین به کار بگیریم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید