طلای جهانی از غلبه یورو بر دلار سود برد

    کد خبر :198715

درصورتی که یورو تا پایان هفته بتواند بر دلار آمریکا غلبه کند، چهارمین هفته متوالی قدرت‌نمایی خود در بازار جهانی ارز را نشان خواهد داد. بازگشت نرخ برابری یورو به دلار به ۲/ ۱ واحد، پس از انتشار نتایج آخرین اجلاس بانک مرکزی اروپا رخ داد.

این بانک قصد دارد برنامه خرید اوراق قرضه را کند کرده، پس از مدتی آن را متوقف کند. این خبر که نشان‌دهنده افت دمای سیاست پولی در اتحادیه اروپا بود، یورو را با رشد ۷۵/ ۰ درصدی نسبت به دلار همراه کرد.

پایان برنامه خرید اوراق در اروپا

یورو پس از انتشار نتایج اجلاس بانک مرکزی اروپا نزدیک به ۷۵/ ۰ درصد جهش مثبت از خود بروز داد. بانک اتحادیه اروپا، به‌رغم آنکه پیش از این تزریق پول به‌منظور حفظ رشد اقتصادی منطقه را تضمین کرده بود، از احتمال پایان دادن به طرح ۳ ساله خرید اوراق از موسسات مالی خبر داد. این خبر همزمان با افزایش پیش‌بینی نشده تعداد مطالبه‌کنندگان بیمه بیکاری در ایالات‌متحده، نرخ برابری این دو ارز پرطرفدار را به سود یورو حرکت داد. رالی این چند روز دلار و یورو، نسبت ارز این ۲ را مرتبا از مرز ۲/ ۱ واحدی به بالا و پایین سوق می‌داد؛ با این حال، کاهش دمای سیاست پولی حاکم بر اروپا، نرخ برابری یورو به دلار را به بالای این مرز بازگرداند. «ماریو دراگی»، رئیس بانک مرکزی اروپا، یک ماه پیش قول تداوم تزریق پول در منطقه اروپا تا زمان لازم را داده بود و به همین دلیل برخی از کارشناسان و سرمایه‌گذاران انتظار کاهش دمای سیاست پولی این منطقه را نداشتند. بی‌انتظاری این افراد، انتشار رویکرد جدید بانک اروپا را به بالابر یورو تبدیل کرد؛ چراکه سرمایه‌گذاران سیگنال جدیدی برای فعالیت در اروپا دریافت کردند.

پیام بانک مرکزی اروپا، پایان زودهنگام برنامه خرید اوراق با ارزش ۵۵/ ۲ میلیارد یورو بود. سیاست‌گذاران پولی اتحادیه اروپا، زمانی‌که از تداوم رشد اقتصادی اروپا اطمینان یافتند، تصمیم به کاهش شدت انبساط گرفته، از احتمال آغاز یک دوره انقباضی خبر دادند. در حالتی که بانک مرکزی تصمیم به کاهش خرید اوراق قرضه یا حتی فروش آنها بگیرد، بازار ارز و اوراق بهادار تحت‌تاثیر این سیاست قرار می‌گیرند و بالطبع افزایش تقاضا برای یورو در‌حالی‌که عرضه آن کمتر تغییر کرده، ارزش این ارز را نسبت به رقبا بیشتر می‌کند. با اینکه سیاست پولی اروپا تاثیر شدیدی بر افت ارزش دلار نسبت به یورو داشت؛ اما دو گزارش درخصوص اقتصاد آمریکا مزید بر افول دلار شدند.

رشد بهای مصرف‌کننده منفی شد!

گزارش تعداد مطالبه‌کنندگان بیمه بیکاری در طول یک هفته اخیر، بیش از حد انتظار بود و شرایط اشتغال در آمریکا را کمی مبهم کرد. پیش‌بینی‌ها از ثبت‌نام ۲۴۶ هزار نفر حکایت داشتند؛ اما نزدیک به ۲۶۱ هزار نفر در طول هفته گذشته از جایگاه شغلی خود انصراف دادند تا دلار با اولین عامل کاهشی خود در روز پنج‌شنبه مواجه شود. همانطور که در تقویم رویدادهای مهم هفتگی نیز ثبت شده بود، پنج‌شنبه گزارش تغییر نرخ شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا منتشر شد و بازار جهانی را کمی از دلار عقب راند. پیش‌بینی‌ها رشد ۲/ ۰درصدی را برای این شاخص در نظر گرفته بودند؛ با این حال رشد منفی ۱/ ۰درصدی، نارسایی تورمی در اقتصاد آمریکا را دوباره بر سر زبان‌ها انداخت. فدرال‌رزرو در سال گذشته بارها از دلایل ناشناخته عدم رشد به‌اندازه تورم یاد کرده بود. این رویکرد، دلار را در دفعات متعدد از پیشروی باز داشته بود و این بار نیز به همان شکل عمل کرد. با این اوصاف که شاخص دلار تحت محاصره داده‌های منفی اقتصادی و رشد رقیب اروپایی خود قرار داشت و طلای جهانی از این حصر به‌خوبی استفاده کرد.

به گزارش دنیای اقتصاد،طلای جهانی که در رالی چهارشنبه از دلار شکست خورده بود، پنج‌شنبه را با ثبت قیمت ۱۳۱۶ دلاری استارت زد. پس از آنکه نتایج نشست بانک مرکزی اروپا، گزارش تعداد مطالبه‌کنندگان بیمه بیکاری و شاخص قیمت تولیدکننده آمریکا منتشر شدند، اونس با مسیر بازی برای صعود مواجه شد و با استفاه از همین کانال تا ۱۳۲۲ دلار نیز رشد کرد. روز جمعه طلا مسیر افزایشی خود را با سرعت بیشتری ادامه داد، به‌طوری‌که ساعت ۸ بعدازظهر بالای محدوده ۱۳۳۰ دلار قرار گرفت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید