محتوای اطلاعاتی ” گزارش تفسیری مدیریت” بیشتر از یک EPS صرف است

    کد خبر :198702

رئیس سازمان بورس: “گزارش تفسیری مدیریت” رویکرد جدیدی است که بتوان اطلاعات افزون تری را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.محتوای اطلاعاتی ” گزارش تفسیری مدیریت” بیشتر از یک EPS صرف است.پیش بینی سود در بیشتر موارد منجر به انحرافات چندصد درصدی از سود تحقق یافته می شد و به دفعات مورد تعدیل منفی قرار می گرفت که در برخی موارد با منافع شخصی در ارتباط بود.

چهارشنبه گذشته کارگاهی به همت سازمان بورس اوراق بهادار به منظور آشنایی هرچه بیشتر ناشران بورسی با تغییرات صورت گرفته در دستورالعمل گزارش دهی شرکت های بورسی در محل هتل المپیک برگزار شد که مطالب ارائه شده در این کارگاه رهنمودهای ارزشمندی را در مسیر این رویکرد جدید در اختیار شرکت های پذیرفته شده در نزد سازمان بورس بیان شد.

شاپور محمدی رئیس سازمان بورس در این کارگاه آموزشی گفت :صورت‌های مالی تمام اطلاعات مورد نیاز استفاده‌کنندگان را جهت اتخاذ تصمیمات اقتصادی فراهم نمی‌آورند، زیرا صورت‌های مالی عمدتا بیانگر آثار مالی رویدادهای گذشته است و دربرگیرنده معیارهای غیرمالی عملکرد، یا چشم‌اندازها و برنامه‌های آتی نیست. گزارش تفسیری مدیریت یک گزارش توصیفی است که زمینه‌ای را برای تفسیر وضعیت مالی، عملکرد مالی و جریان‌های نقدی واحد تجاری فراهم می‌آورد. گزارش تفسیری مدیریت همچنین این فرصت را برای مدیر فراهم می‌آورد تا به تشریح اهداف و راهبردهای خود جهت دست‌یابی به آن اهداف بپردازد. به‌ طور معمول، استفاده‌کنندگان، از اطلاعات ارائه شده در گزارش تفسیری مدیریت، برای ارزیابی چشم‌انداز واحد تجاری و ریسک‌های عمومی آن و همچنین موفقیت راهبردهای مدیر برای دستیابی به اهداف تعیین شده، استفاده می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به بهره گیری از “گزارش تفسیری مدیریت ” در سایر کشورها گفت: این نوع گزارشگری در اغلب کشورها در حال انجام است اما با نام های مختلف و محتواهای یکسان.از جمله “گزارش مدیر”و “بررسی وضعیت والی و عملیاتی”.

اقتصادآنلاین؛ رئیس سازمان بورس در ادامه با تاکید بر عدم اتکای کامل بر EPS که در برخی موارد سبب لنگراندازی قیمت و نهایتا” گمراهی سهامداران می شود، گزارش تفسیری مدیریت را یک عنصر مهم در اطلاع‌رسانی به بازار سرمایه و همچنین مکمل و متمم صورت‌های مالی دانست.

وی در خصوص کاربردهای این گزارش گفت:

– گزارش تفسیری مدیریت به سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه شرکت در درک اطلاعات گزارش شده در صورت‌های مالی کمک می¬نماید؛

– اثرات جاری و احتمالی روندها و ریسک‌ها بر شرکت و صورت‌های مالی آن را به بحث و تحلیل می‌گذارد؛

– اطلاعاتی درباره کیفیت و تنوع درآمدها و جریانات نقدی شرکت ارائه می¬دهد؛

– به عنوان ابزاری برای مدیران برای تفسیر رخدادهای به وقوع پیوسته در شرکت و اثرات آن بر عملکرد شرکت از دیدگاه خود تلقی می‌شود؛

– اطلاعاتی درباره نتایج عملکرد، وضعیت مالی، چشم‌انداز آتی و اخبار خوب و بد پیرامون شرکت ارائه می‌نماید؛

– اطلاعاتی در اختیار سرمایه‌گذاران بالفعل و بالقوه شرکت قرار می‌دهد که در صورت‌های مالی ارائه نشده و می‌تواند بر تصمیم‌گیری ایشان اثر گذارد؛

– به تامین مالی شرکت از طریق بازار سرمایه کمک شایانی می‌نماید؛

– در صورت صحت مطالب ذکر شده، احتمال ورود نهاد ناظر به روند افشای اطلاعات ناشر و در نهایت، حجم شکایات علیه شرکت‌ها را کاهش می‌دهد؛

– صرف‌نظر از اعداد و ارقام موجود در صورت‌های مالی، اطلاعات بیشتری از کسب و کار شرکت در اختیار عموم سرمایه‌گذاران می‌گذارد.

وی همچنین افزود: استاندارد ویژه رسیدگی به “گزارش تفسیری مدیریت” با همکاری سازمان حسابرسی تدوین شده است.البته هرجا لازم باشد سازمان پذیرای پیشنهادات جهت هرچه بهتر شدن محتوای “گزارش تفسیری مدیریت” از سوی فعالان بازار سرمایه می باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید