وزارت بهداشت و نظام پزشکی برای ساماندهی تبلیغات حوزه سلامت همکاری می کنند

    کد خبر :198481

سخنگوی سازمان غذا و دارو، گفت: قرار است به زودی سازمان غذا و دارو از طرف وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی برای ساماندهی تبلیغات کالاها و خدمات مرتبط با سلامت تفاهمنامه همکاری امضا کنند.

به گزارش ایرنا از سازمان غذا و دارو، جهانپور، روز جمعه افزود: با توجه به عدم توازن و نابرابری اطلاعات و شرایط و مختصات بازار سلامت و کالاهای سلامت محور، موضوع نظارت بر تبلیغات تجاری در حوزه سلامت و کالاهای سلامت محور اهمیت و ضرورت مضاعفی دارد و البته این مهم از دهه های گذشته از دید قانونگذار دور نمانده است.
وی افزود: در حال حاضر این مسئولیت در قوانین جاری، در جایی از قانون متوجه وزارت بهداشت و در جایی متوجه سازمان نظام پزشکی کشور است و به رغم هماهنگی‌های موجود، با توجه به شرایط جدید و حتی تغییر الگوهای حوزه اطلاع رسانی و ابزار و بسترهای تبلیغاتی و نیز لزوم چابک سازی امور، کاهش بوروکراسی و فرآیندهای عریض و طویل اداری و حفظ منافع عمومی همزمان با تسهیل در امور تجاری و اقتصادی فراروی بخش خصوصی، ارتقا و ساماندهی وضعیت موجود ضرورت دارد.
سرپرست روابط عمومی سازمان غذا و دارو خاطر نشان ساخت: این موضوع از مدت ها پیش در دستور کار مجموعه وزارت بهداشت به ویژه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و نیز سازمان نظام پزشکی بوده و در نشست اخیر، معاون فنی سازمان نظام پزشکی کشور نیز بر این مهم تاکید ویژه ای داشت.
وی گفت: بر این اساس مقرر شد که کمیته مشترکی بین سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی، موضوع ساماندهی و تهیه پیش نویس تفاهمنامه را بزودی عملیاتی کند.
جهانپور افزود: با توجه به تاکید رئیس سازمان غذا و دارو و جدیت سازمان نظام پزشکی کشور، انتظار می رود به زودی با تفکیک دقیق تر شرح وظایف و مسئولیت ها و تفکیک تبلیغات خدمات بهداشتی- درمانی از تبلیغ کالاهای سلامت محور با لحاظ وظیفه هر دو سازمان، موضوع نظارت بر تبلیغات حوزه سلامت، چابک تر، موثرتر و نافذتر از گذشته جریان پیدا کند.
کالاها و خدمات مرتبط با سلامت، گستره بزرگی از کالاها مانند انواع دارو و مکمل های دارویی و غذایی و از جمله بدنسازی، دخانیات و مواد اعتیادآور، نوشیدنی ها و مواد غذایی بسته بندی و فله، اغذیه فروشی ها، تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی و انواع خدمات پزشکی (سنتی و مدرن) و غیر پزشکی مانند ادعاهای درمان چاقی، لاغری، درمان ریزش مو، زیبایی، بلند کردن قد، درمان انواع بیماری های صعب العلاج، ژن درمانی، ماساژ درمانی و … است که بخش مهمی از این تبلیغات در رسانه ها (کاغذی و مجازی) و تبلیغات محیطی بدون هیچ کنترلی وجود دارند و نظارت کافی و موثری بر این نوع تبلیغات وجود ندارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید