بزرگترین نقص برجام، آزادی ایران برای توسعه برنامه هسته ای است!

    کد خبر :198387

سخنگوی کاخ سفید ادعا کرد: یکی از بزرگترین نقاط ضعف برجام، محدودیتهای مقرر در آن است که ایران را برای توسعه برنامه هسته ای و دستیابی به قابلیت تولید تسلیحات هسته ای آزاد می گذارد.

به گزارش بازتاب به نقل از شبکه آی ۲۴ نیوز، «سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید با طرح یک ادعای جدید و بی اساس گفت: «یکی از بزرگترین نقاط ضعف [برجام]، محدودیتهای مقرر در آن است که ایران را برای توسعه آشکار برنامه هسته ای خود و دستیابی سریع به قابلیت تولید تسلیحات هسته ای آزاد و مختار می گذارد».

وی در ادامه ادعاهای خود گفت: «دولت آمریکا به همکاری خود با کنگره این کشور و متحدانش برای رفع این نقاط ضعف ادامه می دهد».

سارا سندرز در بخشی دیگر از ادعاهای خود گفت: «رئیس جمهور آمریکا قویاً معتقد است که این [توافق هسته ای ایران] یکی از بدترین توافقهای منعقده تا به امروز است».

با آنکه سخنگوی کاخ سفید به زمان دقیق اعلام تصمیم ترامپ برای تمدید یا عدم تمدید تعلیق تحریمها اشاره ای نکرد، «استیو گلدستاین» معاون وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که «رکس تیلرسون» وزیر خارجه این کشور در کاخ سفید بسر می برد و اینکه این تصمیم به زودی گرفته خواهد شد.

گلدستاین به خبرنگاران گفت که «وزیر امور خارجه آمریکا تقریباً هر روز در کاخ سفید حضور یافته و روز گذشته نیز برای ساعات طولانی در آنجا حضور داشت. نشست برای تصمیم گیری نهایی، امروز (پنج شنبه) بعدازظهر (به وقت محلی) برگزار می شود».

وی در ادامه گفت که «مطمئن نیست این تصمیم چه زمانی اعلام خواهد شد، حال چه این تصمیم امشب گرفته شود یا فردا».

یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: «انتظار می رود این نشست در ساعت ۳:۴۵ دقیقه بعدازظهر به وقت محلی به پایان برسد و ظرف چندین ساعت تصمیم نهایی اعلام شود».

«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا نیز به خبرنگاران گفت که ترامپ پس از نشست روز پنج شنبه با مقامات سیاست خارجی و امنیت ملی آمریکا- که همگی موافق حفظ برجام هستند- تصمیم نهایی خود را می گیرد.

گفتنی است که ترامپ پیش از این اعلام کرده بود که به اعتقاد وی، توافق هسته ای ۲۰۱۵ میان ایران و شش قدرت جهانی دیگر در راستای منافع ملی آمریکا نیست. با این حال، ترامپ تاکنون به پیروی از سلف خود- «باراک اوباما»- به طور مرتب تعلیق تحریمهای آمریکا علیه ایران را امضاء کرده است.

چنانچه ترامپ به برقراری مجدد این تحریمها علیه تهران تصمیم بگیرد، ایران آمریکا را به زیرپا گذاردن این توافق متهم خواهد کرد. از سوی دیگر، سران کشورهای اروپایی نیز در هراس از خروج آمریکا از برجام، واشنگتن را برای پذیرش این مسئله که این توافق یک توافق بین المللی بوده و ایران به تعهدات خود پایبند است، تحت فشار گذاشته اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید