آقای رئیس‌جمهور؛ از خواسته‌های مردم تحلیل نصفه نیمه ندهید!

    کد خبر :198305

رئیس جمهور در سخنرانی های اخیر خود به ویژه پس از اعتراضات مردمی اخیر بارها بر موضوع لزوم دیده شدن مردم و جوانان تاکید کرده و گفته که «مردم نیاز به دیده شدن دارند» و «فاصله مسئولان با مردم زیاد است» او بر این موضوعات تاکید می کند در حالی که بخش مهمی از مسئولانی که باید مردم را ببینند و فاصله کمی با بخش ها و اقشار مختلف جامعه داشته باشند در همین قوه مجریه و سازمان ها و نهادهای تحت نظر آن قرار دارند.

بخش هایی از سخنان «حسن روحانی» رئیس جمهور در خصوص لزوم توجه به مردم و دیدن آنها که در سخنرانی های اخیر وی عنوان شده بدین شرح است: همه جای دنیا برخی از خواسته ها و تجمع مردم سوء استفاده می کنند اما مردم به حق می گویند ما را ببینید، به حرفمان گوش کنید و به خواست ما عمل کنید روحانی خاطر نشان کرده که: امروز وظیفه همه ما این است که به کشور، فرهنگ، دین، آیین، انقلاب، تاریخ و نسل‌های آینده خدمت کنیم و می‌توان گفت که پایه‌گذار کشور برای نسل‌های آینده هستیم.

روحانی با اشاره به حوادث روزهای اخیر گفته که در این حوادث یک موضوع اساسی وجود داشت که با کمال تأسف در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها آن موضوع دیده نشده و بیشتر به دنبال مسایل جزیی و فرعی بودند و معتقدم توجه به آن موضوع اساسی می‌تواند، آرامش و امنیت بلندمدت باثبات و تأثیرگذاری در کشورمان بوجود آورد.

رئیس جمهور یادآور شده که مشکلی که امروز با آن مواجه هستیم، فاصله ما مسوولان با نسل جوان است. امروز آنطوری که ما فکر می‌کنیم، با آنچه که جوانان فکر می‌کنند، متفاوت است. امروز نگاه جوانان به دنیا و زندگی با نگاه ما فرق می‌کند و این اشکال اساسی است که بایستی آن را حل و فصل کنیم.

به گزارش تابناک، اخیرا و بدنبال اعتراضات اخیر مردمی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از فاصله ای که بین مسئولان و مردم ایجاد شده انتقاد کرد و از همکارانش در دولت خواسته که نزدیکی و ارتباط بیشتری با مردم داشته باشند تا بیشتر در جریان مشکلات آنها قرار بگیرند.

حالا روحانی هم در جایگاه منتقد افتادن فاصله بین مسئولان و مردم قرار گرفته است و بر لزوم ارتباط بیشتر مسئولان با بخش های مختلف جامعه از جمله جوانان تاکید کرده است، اگرچه رئیس جمهور سایر مسئولان غیر از مسئولان دولتی را به ارتباط بیشتر با مردم دعوت کرده است؛ اما احتمالا بر این مساله واقف است که بسیاری از امورات مردم بواسطه ارتباط نزدیک مسئولات دولتی با مردم حل خواهد شد.

متاسفانه یکی از رویکردهای نادرستی که این روزها بین مسئولان، مقامات و مدیران ارشد مشاهده می شود این است که بجای پاسخگویی نسبت به ضعف عملکرد و اقدامات در مقام منتقد همان کاستی و ضعف عملکرد قرار گرفته و بجای پاسخگویی آن را مطالبه هم می کنند؛ تا جایی که بیم آن می رود که کم کم مردم بجای مسئولان مورد مواخذه قرار گیرند که چرا فلان اتفاق نیفتاده یا فلان عملکرد مسئولان دچار نقص و نقصان است!

از طرفی اینکه دلیل اعتراضات مردمی را صرفا در نیاز مردم به دیده شدن و ارتباط کم مسئولان با آنها تعریف کرد و اینکه چون این دو عامل محقق نشده یا کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مردم اعتراض کرده اند؛ در حقیقت نقض غرض است، چون هم رئیس جمهور و هم مسئولان می دانند که مردم علاوه بر اینها خواسته ها و مطالباتی دارند که به صراحت آن را اعتراضات اخیر فریاد زده اند.

یک بخشی از مطالبات مردم را می توان به ضعف جدی عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و همچنین دادن وعده هایی که به آن عمل مرتبط دانست. مردم خواسته ها، مطالبات و پرسش های بی پاسخی دارند که نه تنها پاسخی به آنها داده نشده، بلکه هر روز به تعداد و دایره آن افزوده می شود و از طرفی می بینند که مسئولان هیچ درکی از مشکلات و معضلات پیش روی آنان ندارند.

مردم تجربه حکمرانی جناح های سیاسی و چهره های مختلفی را داشته اند، مطالباتی را هم به عنوان خواسته های اصلی خود در انتخابات های مختلف عنوان کرده اند، اما هرچه گذشته کمتر پاسخی به خواسته های خود را دیده اند و از طرفی افزوده شدن بر بار مشکلات شان فریادشان را بلند کرده است؛ کاش رئیس جمهور و مسئولان بجای قرار گرفتن در مقام منتقد عمکلرد خود و بجای تحلیل بخشی از مطالبات مردم به همه خواسته های آنان نگاه راهبردی و تحلیلی داشته باشند و بجای حرف زدن درصدد رفع مشکلات برآیند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید