سرنوشت برجام در انتظار تصمیم امروز ترامپ

    کد خبر :197803

آمریکایی ها به دنبال نسخه های مکمل برای برجام از جمله در حوزه های موشکی هستند اما خودشان هم می دانند که جمهوری اسلامی ایران زیر بار نخواهد رفت
سوء استفاده ایالات متحده آمریکا از اعتراضات اقتصادی مردم ایران و جهت دهی آنها به سوی هنجار شکنی های سیاسی و عمومی، موضوعی بود که طی روزهای اخیر مورد توجه و تاکید بسیاری از مقامات کشورمان قرار گرفت. از سوی دیگر، ایالات متحده آمریکا در صدد است با اعمال فشار اقتصادی بر ایران و سخن گفتن از ابطال توافق هسته ای ، تقابل با ایران را تشدید کند. در این خصوص گفت و گویی با حشمت الله فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی صورت داده ایم که از نظرتان می گذرد:

اقدامات اخیر ایالات متحده آمریکا در جریان حوادث و اغتشاشات اخیر را به صورت کلی چگونه تحلیل و ارزیابی می کنید ؟
آنچه مسلم است اینکه جنس مطالبات مردم اقتصادی است و باید از راههای مسالمت آمیز و نقد سازنده به توسعه کشور کمک کرد. بایدا ین نکته مهم را در نظر گرفت که کشور ما دشمنان زیادی دارد. دشمنانی که سعی دارند از مطالبات بر حق مردم سوء استفاده کرده و کشور را به سوی آشوب و تخریب پیش ببرند. بنابراین، باید رصد هوشمندانه ای نسبت به تحرکات دشمن داشت. در اینجا دوباره تاکید می کنم که روح اعتراض های اخیر اقتصادی بوده و در حقیقت این اعتراض ها نشان داد که مردم دغدغه اقتصادی دارند . با این حال، دو جریان، این اعتراضات را به انحراف کشاندند. یکی جریان ضد انقلاب که از خارج از کشور سعی در هدایت اعتراضها داشت و همچنین افرادی که شعارها را از مسائل و حوزه اقتصادی به مسائل سیاسی هدایت کرده و پیش بردند.
ایالات متحده آمریکا و شخص رئیس جمهور این کشور، از جمله دشمنان خارجی نظام جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران هستند و نمی توان ادعای آنها مبنی بر دوستی با مردم کشورمان را پذیرفت. مقامات آمریکایی در گذشته به عناوین مختلف به ملت ایران توهین کرده اند. به عنوان مثال دونالد ترامپ با وضع قوانین تحریمی از جمله در خصوص محدودیت ها برای ورود ایرانیان به خاک آمریکا بارها به ملت بزرگ ایران توهین کرده است. این در حالی است که ایرانیان مقیم آمریکا در طول یک قرن گذشته نقش پر رنگی در توسعه این کشور داشته اند.
به نظر می رسد دولت ترامپ سعی دارد با گره زدن برجام به اغتشاشات اخیر، برای خروج از توافق هسته ای که مدتها به دنبال آن بوده است، زمینه سازی کند. به نظر شما عواقب این اقدام کاخ سفید چه خواهد بود؟
در این خصوص لازم است نکاتی را مدنظر قرار دهیم. الان ترامپ عدم پایبندی ایران را به کنگره اعلام کرده است. این ادعای ترامپ مورد پذیرش جامعه جهانی قرار نگرفته است زیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها پایبندی جمهوری اسلامی ایران سبت به برجام را مورد تایید قرار داده است. عواقب و آثار هر تصمیمی که اتخاذ شود حداکثر بازگشت پرونده ایران به سال ۹۵ میلادی است. یعنی مقامات آمریکایی باید تلاش کنند پرونده ایران را دوباره فرامرزی کرده و تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را دوباره شکل دهند.
جمهوری اسلامی ایران در مقابل هر گونه اقدام آمریکایی ها علیه برجام از جمله ایجاد تحریم های فرامرزی اقدام متقابل خواهد کرد. آمریکایی ها به دنبال نسخه های مکمل برای برجام از جمله در حوزه های موشکی هستند اما خودشان هم می دانند که جمهوری اسلامی ایران زیر بار نخواهد رفت.واقعیت امر این است که قوام برجام وابسته به آمریکا نیست، تا زمانی که برجام منافع ما را تامین کند پایبند می مانیم ولی اگر بازی جدیدی از سوی آمریکایی ها شروع شود دلیلی برای باقی ماندن برجام نیست.
برخی کشورها مانند فرانسه، مواضع دو پهلو و متناقضی را در قبال برجام اتخاذ می کنند. آنها از یک سو نسبت به پایبندی خود در قبال توافق هسته ای تاکید کرده و از سوی دیگر، سخن از تکمیل توافق هسته ای به میان می آورند. نظر شما در این خصوص چیست ؟
در این راستا لازم است به نکته ای اشاره کنم. اینکه مواضع کشورهای اروپایی در برخی مسائل برای مواجه با کشورمان به نوعی باج دهی به ایالات متحده آمریکا برای حفظ برجام است.بر این اساس پیشنهاد وزارت خارجه فرانسه مبنی بر اینکه در صورت لزوم تحریم‌های جدیدی علیه ایران به خاطر برنامه موشک بالستیک اعمال شود در این راستا تلقی می شود؛اما بهتر است کشورهای غربی از خودشان هزینه کنند تا اینکه نسبت به ابزارهای دفاعی سایر کشورها اظهارنظر کنند. کشورهای غربی خصوصا اروپایی ها در بازه‌ای از زمان سبب شدند تا پرونده کشورمان ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد قرار بگیرد. این مهم در حالیست که باید اذعان کرد هم اکنون صنایع دفاعی کشورمان خصوصا حوزه موشکی به هیچ عنوان نمی تواند ذیل فصل ۷ منشور ملل سازمان متحد قرار بگیرد.اگر قرار باشد تسلیحات دفاعی هر کشوری را تهدید آمیز دانست، بر این اساس باید بسیاری از تسلیحات کشنده غیر صلح آمیز کشورهای دنیا را نیز ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار داد.
ایران هیچگاه حاضر به پذیرش مذاکرات در حوزه‌هایی مانند صنایع دفاعی و موشکی نیست. اگر قرار باشد برجام دیگری برای ایران درنظر گرفته شود، مردم ایران برجام کنونی ناقص را نیز نخواهند پذیرفت.نقش موثر ایران در منطقه موضوع دیگری است که باید در این خصوص مدنظر قرار داده شود. ایران نقش موثری در منطقه دارد و اظهارات مسئولان اروپایی مانند مسئولان فرانسوی در راستای اضافه شدن بحثهای منطقهای و بحث موشکی به برجام و مذاکرات دیگر است که هیچگاه این مهم به نتیجه نخواهد رسید.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید