رئیس جمهوری آذربایجان: بازسازی خط ریلی باکو- آستارا از برنامه های سال 2018است

    کد خبر :197665

رئیس جمهوری آذربایجان با تاکید بر تکمیل دالان بین المللی حمل و نقل شمال – جنوب، گفت: در سال 2018 باید به تدریج در جهت بازسازی و ترمیم خطوط ریلی مسیر باکو – یالاما ( مرز روسیه ) و باکو – آستارا اقدام کنیم .

به گزارش بازتاب به نقل از سایت ریاست جمهوری آذربایجان، الهام علی اف، روز پنجشنبه در جلسه هیات دولت در خصوص برنامه های سال جدید میلادی، اظهار داشت: جمهوری آذربایجان در سال 2017میلادی گام های مهمی در زمینه تکمیل دالان شمال – جنوب برداشته و وظایفی را که در مورد تکمیل این دالان داشت اجرا کرده و خط ریلی جدید تا مرز جمهوری اسلامی ایران احداث کرده است .
وی افزود: در قالب تکمیل این دالان بین المللی ، همچنین پل ریلی جدید در مرز مشترک دو کشور احداث شده می باشد و جمهوری آذربایجان آماده ارایه کمک در زمینه اجرای کل این طرح است .
الهام علی اف گفت: انتظار داریم از طریق دالان بین المللی شمال – جنوب، ترانزیت بار در این مسیر افزایش یابد ، بنا براین باید در راستای تکمیل خطوط ریلی در داخل کشور اقدام کنیم تا قطارها بتوانند با سرعت لازم حرکت کنند .
رئیس جمهوری آذربایجان تصریح کرد : در برنامه سرمایه گذاری سال 2018 میلادی بازسازی و ترمیم خط ریلی «باکو – یالاما» پیش بینی شده است و در خصوص بازسازی خط ریلی باکو – آستارا و به خصوص تغییر مسیر این خط آهن در بخش های نزدیک به ساحل دریای خزر در خاک جمهوری آذربایجان اقدام خواهد شد .
طول خط ریلی در مسیر شمال – جنوب در خاک جمهوری آذربایجان 511 کیلومتر می باشد که 207 کیلومتر آن مربوط به باکو – یالاما ( مرز روسیه ) و مابقی آن نیز خط ریلی باکو – آستارا است که البته طول آن هم 323 کیلومتر اعلام شده است.
140 کیلومتر از خط آهن 323 کیلومتری باکو – آستارا دو خطه و برقی شده است و ظرفیت روزانه حرکت 50 قطار را دارد . با توجه به اینکه این خط ریلی باکو – آستارا در زمان حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی احداث شده است ، با گذشت زمان نیاز به بازسازی دارد.
از سوی دیگر این خطوط ریلی از اراضی شهرستان های نزدیک به مرز ایران مانند جلیل آباد ، ماسالی ، لنکران و آستارا و نزدیک به ساحل دریا و در برخی بخش ها هم حتی از لب دریا می گذرد ، به همین دلیل برای تامین ایمنی ، سرعت قطارها محدود تعیین شده است .
دولت جمهوری آذربایجان، به دلیل ظرفیت های گردشگری شهری جنوبی این کشور ، قصد دارد، مسیر خط ریلی باکو – آستارا که از ساحل دریا می گذرد را تغییر داده و از ساحل دور تر کند ، تا در آینده طرح های گردشگری در ساحل دریا خزر اجرا شود .
الهام علی اف در جلسه هیات دولت ،شاخص های فعالیت های اقتصادی سال 2017 میلادی جمهوری آذربایجان را مثبت ارزیابی کرد و گفت : در سال گذشته ذخایر ارز جمهوری آذربایجان 4.5 میلیارد دلار افزایش یافته و مجموع ذخایر ارزی به 42 میلیارد دلار رسیده است .
وی افزود: در سال 2017 میلادی 14.6 میلیارد دلار در اقتصاد جمهوری آذربایجان سرمایه گذاری شده که بیانگر علاقه فعالان اقتصادی خارجی و محلی برای سرمایه گذاری در اقتصاد کشورمان است .

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید