پادشاه اردن: مساله فلسطین تنها مسؤولیت ما نیست/منافع کشور بالاتر از مسائل دیگر است

    کد خبر :197588

پادشاه اردن با اعلام مواضع بی‌سابقه در سطح منطقه‌ای و مساله فلسطین افکار عمومی این کشور را غافلگیر کرد.

به گزارش بازتاب، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در یک نشست با حضور حسین بن عبدالله، ولیعهد این کشور در منزل ثلجی الذیابات، سرلشگر بازنشسته در کفرجابر به صورت غافلگیرانه‌ای درباره دشوار بودن اوضاع منطقه بعد از اعلام تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل صحبت کرد و اوضاع کنونی را تأسف‌بار خواند.

وی فاش کرد که آمریکا نصیحت‌های اردن و اعراب در این باره را نادیده گرفت. او جزئیات بیشتری درباره این مساله ارائه نداد.

روزنامه‌ها و سایت‌های نزدیک به مقامات به نقل از پادشاه اردن اعلام کردند که دستورکارهای عربی از نظر اولویت‌ها و استراتژی‌ها متضاد است و این پیام مستقیمی است که نشان دهنده عدم وجود رویکرد عربی متحد برای مقابله با مرحله بعد از اعلام تصمیم ترامپ و هجمه “معامله قرن” است.

ادبیات پادشاه اردن برای نخستین بار وارد فاز جدیدی شد. وی گفت که مساله فلسطین برعهده جامعه جهانی است نه اردن و فلسطین. او تأکید کرد که منافع اردن در سایه اوضاع کنونی بر هر مساله دیگری ترجیح دارد.

پادشاه اردن ضمن یادآوری کردن فداکاری‌های ارتش و شهدا در دفاع از قدس تأکید کرد که کشورش به تنهایی قادر به تعامل با اوضاع کنونی نیست.

تحلیلگران این موضع جدید پادشاه اردن را مقدمه‌ای برای تحول چشمگیر در موضع رسمی این کشور درباره بحران قدس می‌دانند. پادشاه اردن نسبت به خلئی که به منافع اردن در صورت عدم ارتباط با آمریکا آسیب می‌زند، هشدار داد.

به گفته منابع، این اظهارات به نقل از پادشاه بدون بیانیه یا انتشار خبر رسمی از دفتر پادشاهی و در میان تعدادی از نظامیان بازنشسته ایراد شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید