بهترین مواد غذایی برای درمان اسهال

    کد خبر :197541

شما باید مقدار زیادی مایعات بنوشید تا بتوانید تعادل آب را در بدن حفظ کنید و مایعات ازدست‌رفته را دوباره جایگزین کنید. بهترین کار برای دستیابی به این هدف، مصرف آب ساده است.

فرقی نمی‌کند که اسهال شما فقط گاه‌به‌گاه بروز پیدا کند یا به علت آلرژی‌ها و مسمومیت‌های غذایی ایجاد شده باشد، یا حتی به علت مبتلا بودن به بیماری‌های مزمن مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و بیماری کرون. درواقع در هر صورت، رژیم غذایی و اسهال رابطه پیچیده‌ای با هم دارند.
وقتی که با اسهال مواجه می‌شوید، بعضی از مواد غذایی می‌توانند به دستگاه گوارش شما کمک کنند تا دوباره به وضعیت عادی خودش برگردد، درحالی که بعضی از مواد غذایی هم می‌توانند اوضاع را بدتر کنند.
بهترین مواد غذایی در مواقع ابتلا به اسهال
انگلیسی‌زبان‌ها، از اصطلاح مواد غذایی BRAT برای توصیف بهترین مواد غذایی در مواقع ابتلا به اسهال استفاده می‌کنند. اصطلاح BRAT از حرف‌های ابتدایی ۴ ماده غذایی در زبان انگلیسی تشکیل شده است که عبارت‌اند از موز، برنج، سیب و نان تست. این مواد غذایی ذاتا طوری هستند که دستگاه گوارش را تحریک نمی‌کنند و اوضاعش را به‌هم نمی‌ریزند. دیگر گزینه‌هایی که در گروه مواد غذایی BRAT قرار می‌گیرند، به ترتیب زیر هستند:
– غلات پخته‌شده مانند گندم پخته و له‌شده یا آرد نرم
– کراکرهای رژیمی
– پوره سیب و آب سیب
همچنین، شما باید مقدار زیادی مایعات بنوشید تا بتوانید تعادل آب را در بدن حفظ کنید و مایعات ازدست‌رفته را دوباره جایگزین کنید. بهترین کار برای دستیابی به این هدف، مصرف آب ساده است. البته دیگر مایعاتی که می‌توانید مصرف کنید، به ترتیب زیر هستند:
– آب قلم شفاف و بدون چربی مانند آب قلم مرغ یا آب قلم گوساله.
– آب حاوی الکترولیت یا آب نارگیل حاوی ویتامین و الکترولیت و بدون قند
– چای رقیق و بدون کافئین
نکته: پس از این‌که روند بهبودی را تا حدودی طی کردید، می‌توانید تخم‌مرغ آب‌پز را هم به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.
بدترین مواد غذایی در مواقع ابتلا به اسهال
در مواقع ابتلا به اسهال یا دوره بهبودی آن،‌ باید مجموعه گسترده‌ای از مواد غذایی را کنار بگذارید. این مواد غذایی می‌توانند دستگاه گوارش را تحریک کنند و باعث تشدید یا طولانی‌تر شدن دوره اسهال شوند. بدترین مواد غذایی در این مواقع به ترتیب زیر هستند:
– شیر و محصولات لبنی (ازجمله نوشیدنی‌های پروتئینی مبتنی بر شیر)
– غذاهای چرب، سرخ‌شده و روغنی
– غذاهای تُند
– غذاهای فرآوری‌شده (خصوصا انواع حاوی مواد افزودنی)
– گوشت گوساله و گاو
– ماهی ساردین
– سبزی‌های خام
– ریواس
– پیاز
– ذرت
– همه انواع مرکبات
– دیگر میوه‌ها مانند آناناس، گیلاس، انجیر،‌ توت‌ها و انگور
– قهوه‌، نوشابه‌های گازدار و دیگر نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار
– شیرین‌کننده‌های مصنوعی، ازجمله سوربیتول
درمان اسهال
بسیاری از موارد ابتلا به اسهال، کوتاه‌مدت هستند و به‌خوبی نسبت به درمان‌های خانگی مانند رژیم غذایی اصلاح‌شده، مصرف مایعات زیاد و مصرف داروهای بدون نسخه واکنش نشان می‌دهند. این داروها شامل داروهای ضداسهال مانند Pepto-Bismol می‌شوند که می‌توانند اسهال را متوقف کنند یا شدت آن را بگیرند.
در بعضی از موارد نیز اسهال به‌واسطه عفونت انگلی یا باکتریایی ایجاد می‌شود و ممکن است برای درمان به آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز داشته باشد. در ضمن، مصرف پروبیوتیک‌ها بعد از پایان دوره اسهال نیز می‌تواند به پیشگیری از بروز واکنش‌های جانبی نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها کمک کند و حتی مانع از شکل‌گیری اسهال در روزهای آتی شود.
نکته: البته اگر اسهال شدید باشد، فرد بیمار باید سریعا به مراکز درمان پزشکی مراجعه کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید