مخابره «اخبار بد» خلق و خوی افراد را تغییر می‌دهد/ انتشار اخبار منفی افسردگی مخاطبان را تشدید می‌کند

    کد خبر :197321

کارشناسان باور دارند، اخبار منفی می‌تواند خلق و خوی افراد را به طور قابل توجهی تغییر دهد، به خصوص اگر بصری و حاوی تصاویر منفی باشد باعث افزایش نگرانی‌های افراد و زمینه‌ساز بروز افسردگی در‌ آنان می‌شود.

روزنامه هافینگتن‌پست در ارتباط با تأثیر اخبار منفی بر روی افراد در جوامع مختلف نوشت: رسانه‌ها تغییرات مهمی را در سیاست، آموزش، بازاریابی، فرهنگ توده، زندگی اجتماعی و خانوادگی افراد ایجاد کرده‌اند.

هافینگتن‌پست در ادامه می‌گوید:‌ قرن حاضر، عصر سرعت ارتباطات آسان و در عین حال دردناک است چرا که به راحتی زمینه‌های افزایش اطلاعات را در هر زمینه‌ای فراهم کرده است.

به گزارش فارس ، بر اساس باور تیم خبری این روزنامه، اطلاعات حاصل از رسانه‌ها که به گوش مردم می‌رسد می‌تواند موجب تقویت روحیه افراد جامعه یا انحطاط و فروپاشی آن‌ باشد؛‌ لذا رسانه‌هایی نظیر تلویزیون، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و هر رسانه صوتی، تصویری و نوشتاری مهم‌ترین نقش را برای سازندگی یا فروپاشی ایفا می‌کنند.

دانایی مهم‌ترین ابزار رسانه‌ها

دانایی مهم‌ترین ابزار رسانه‌ها است؛‌ زندگی در عصر حاضر بدون رسانه نه تنها ممکن نیست،‌ بلکه قابل تصور هم نیست؛ بنابر این نمی‌توان نقش رسانه‌های جمعی در زندگی افراد جامعه را نادیده گرفت.

رسانه منبعی از اخبار باورکردنی و غیر باورکردنی

با توجه به اینکه امروز استفاده از انواع رسانه‌ها مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت و شبکه‌های خبری جزء لاینفک فعالیت‌های روزانه افراد است، باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که این رسانه‌ها منبعی از اخبار باورکردنی، غیر باورکردنی و آگاهی‌های دقیق یا کاذب هستند.

تقریباً غیر ممکن است که مردم تلویزیون را روشن کنند،‌ مرورگر وب را باز کنند یا از طریق شبکه‌های اجتماعی پیگیر اخبار شوند و با فجایع جهانی مورد حمله قرار نگیرند؛ معمولا افراد همین که شروع به دیدن این نوع اخبار کنند دچار تنش می‌شوند.

احساس سقوط جهان با مخابره اخبار منفی

جهان در حال سقوط نیست، اما مطمئنا می‌توانید سقوط آن را احساس کنید چرا که با انبوهی از اخبار منفی اعم از اخبار قتل، خشونت و جنگ در هنگام رصد اخبار مواجه می‌شوید.

شاونا گداران، دانشمند علوم سیاسی در واشنگتن پست نوشت: «تروریسم از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا ذاتاً‌ تهدیدآمیز است؛ لذا بر سر کار کردن اخبار آن رقابت رسانه‌ای شکل می‌گیرد؛ رقابت‌های رسانه‌ای به این معنی است که روزنامه‌نگاران و سردبیران خبر انگیزه‌ بالقوه‌ای برای استفاده از تصاویر بصری قدرتمند و حفظ مخاطبان خبری هر روزه دارند».

به گفته برخی از روانشناسان، قرار گرفتن در معرض اخبار منفی و خشونت‌آمیز ممکن است اثرات روانی جدی را در پی داشته باشد که از جمله آنها احساسات بدبینانه یا عدم پذیرش اخبار است.

تغییر خلق و خوی افراد با مخابره اخبار منفی

کارشناسان روانشناسی باور دارند، اخبار منفی می‌تواند خلق و خوی افراد را به طور قابل توجهی تغییر دهد، به خصوص اگر بصری و حاوی تصاویر منفی باشد؛ به گفته محققان، تماشای اخبار منفی موجب می‌شود تا افراد نگرانی‌های بیشتری پیدا کنند و درگیری‌های شخصی خود را به عنوان یک تهدید بنگرند.

بروز علائم افسردگی از تأثیرات مهم اخبار منفی

همچنین نتایج یک مطالعه نشان داده، به طور کلی انتشار اخبار منفی منجر به بروز علائم افسردگی در مخاطبان می‌شود؛ علاوه بر مخاطبان، تصاویر منفی به طور مستقیم بر روی روزنامه‌نگارانی که برای آماده‌سازی این نوع اخبار در اتاق خبر مشغول کارند تأثیر منفی می‌گذارد و زمینه‌ساز بروز افسردگی در آنها می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید