پرداخت 5000 میلیاردی به سمن‌ها برای اشتغال‌زایی

معاون وزیر جوانان: اتفاقات اخیر کشور ناشی از بی توجهی به جوانان و ناامیدی آنان است

    کد خبر :197273

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از برنامه وزارت رفاه برای پرداخت 5000 میلیارد تومان به سمن‌ها به منظور اشتغال‌آفرینی خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی تندگویان در جلسه ساماندهی استان یزد با بیان اینکه مشکل اصلی کشور اشتغال است، گفت: وزارت ورزش و جوانان همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با صندوق کارآفرینی «مهر امید» منعقد کرده است که بر اساس آن ۲۱۰ میلیار تومان اعتبار برای حمایت از تشکل‌های کار آفرین پیش‌بینی شده است.

وی در ادامه با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت الله هاشمی به اتفاق‌های اخیر کشور اشاره کرد و افزود: این اتفاقات ناشی از بی توجهی به جوانان و نا امیدی آنان است، سال‌ها قول و وعده و امید به جوانان داده شده اما عملیاتی نشده است.
تندگویان در ادامه بر ضرورت ارائه اعتبارات به استان‌ها، به ویژه سازمان‌های مردم نهاد تاکید کرد و گفت: منابع درآمدی کشور در استان‌ها قرار دارد و اینکه نگاه استان‌ها برای منابع به مرکز باشد دردی را دوا نمی‌کند. مشکل اصلی کشور وابستگی به نفت است و این رویه باید تغییر کند. هر استان باید توانمندی و درآمد خود را مدیریت کند، بسیاری از ظرفیت‌های استان‌ها نادیده گرفته شده است.
تندگویان با تاکید بر ضرورت برگزاری منظم جلسات ستاد ساماندهی امور جوانان خاطرنشان کرد: موضوع جوانان یک دغدغه عمومی است که اگر به آن توجه نشود، همه ما را گرفتار و مشکلات جدی برای کشور ایجاد می‌کند به طوری که امروز شاهد این مشکلات هستیم.
معاون امور ساماندهی جوانان با بیان اینکه جوانان یک چهارم جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: رویکر اصلی ما در حوزه سمن‌ها قطع تامین اعتبار از سوی دولت برای تشکل‌های اجتماعی است. در کشورهای توسعه یافته به ازای هر صد نفر، یک سمن وجود دارد و راه حل نجات کشور ما رسیدن به این جایگاه است. دولت باید از این وضعیت فربه فاصله بگیرد و امور را به سمن‌ها واگذار کند.
تندگویان در ادامه تاکید کرد: معتقدیم تشکل‌های اجتماعی باید غیر دولتی و غیر انتفاعی باشد اما غیر انتفاعی بودن به معنای غیر اقتصادی بودن نیست، سمن باید خودش کسب درآمد کرده و آن را در امور عمومی سرمایه‌گذاری کند. همچنین اگر سمنی توانست به سود اقتصادی بالا برسد، می‌تواند از حوزه سمن‌ها خارج شده و به عنوان یک نهاد اقتصادی فعالیت کند.
وی موضوع شناسه، مسائل حقوقی و عدم ثبت سمن‌ها را از مشکلات این حوزه دانست و خاطر نشان کرد: اگر مسئله شناسه حل شود سمن‌ها به عنوان یک نهاد حقوقی می‌توانند فعالیت کنند و مسائل مالی و بانکی خود را پیگیری کنند.
معاون ساماندهی امور جوانان در ادامه افزود: همچنین توافقاتی با ستاد کل نیروهای مسلح انجام شده که بر اساس آن امتیازاتی همچون امریه، کسر خدمت و کسب مهارت برای نخبگان اجتماعی و اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد در در گرفته شده است.
تندگویان با اشاره به وجود مشاوران جوان در دستگاه‌ها اظهار داشت: رویه مشاور جوان غلط است، جوان باید در مسئولیت‌های مدیریتی و اجرایی فعالیت کند و از مشاوران با تجربه بهره ببرد.
وی با تاکید بر ضرورت تغییر در شیوه انتصابات در کشور اضافه کرد: باید از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف به ویژه از وزارت نفت تشکر کنیم که جوانان را در سمت‌های مختلف به کار گرفته است.
تندگویان با بیان اینکه در سال‌های اخیر پایگاه‌های اصلی هویت جوانان را از دست داده‌ایم، گفت: نقش خانواده و موضوعات مذهبی و دینی در میان جوانان در سایه مسائل سیاسی رنگ باخته است، باید اعتقاد جوانان را باید سیاست‌های اصولی و نه با اجبار برگردانیم. خانه جوان پایگاه حضور جوانانی است که در طول سال‌ها از آنها غافل بوده‌ایم و این رویه باید اصلاح شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید