واقعیت ماجرای «رفراندومی» که ایت الله هاشمی در جلسه انتخاب رهبری از آن سخن گفت، چیست؟

    کد خبر :197049

در اين فيلم، صحبت از يک «رفراندوم» مي‌شود که قرار است به زودي برگزار شود و آیت الله هاشمي رفسنجاني که آن زمان نايب رئيس مجلس خبرگان رهبري بود و مديريت جلسه را برعهده داشت مي‌گويد «انتخاب آيت‌الله خامنه‌اي به رهبري فعلاً موقت است تا انجام رفراندوم».

«این روزها دست‌های آلوده‌ای با انتشار گسترده بخشی از فیلم مربوط به مذاکرات مجلس خبرگان رهبری در سال 1368 در زمینه انتخاب رهبری بعد از امام خمینی تلاش می‌کنند تا اولاً این انتخاب را زیر سوال ببرند و ثانیاً آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به انجام کاری غیرقانونی متهم کنند.»

روزنامه جمهوری اسلامی با انتشار مقدمه فوق در ادامه نوشت: در این فیلم، صحبت از یک «رفراندم» می‌شود که قرار است به زودی برگزار شود و آقای هاشمی رفسنجانی که آن زمان نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بود و مدیریت جلسه را برعهده داشت می‌گوید انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری فعلاً موقت است تا انجام رفراندم. در حاشیه این فیلم بدون اینکه درباره رفراندم و مسائل بعد از آن توضیحی داده شود، همان دست‌های آلوده که به نظر می‌رسد یک جریان پشت آن قرار دارد شایع کرده است که انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای موقت بوده و دیگر اقدامی برای انتخاب دائم صورت نگرفته!

قابل تامل اینکه این مطالب نادرست و غرض آلود اکنون دستمایه گردانندگان شبکه‌های تلویزیونی خارجی از جمله بی‌بی سی شده و آن را با آب و تاب منتشر می‌کنند. متاسفانه در داخل کشور نیز عده‌ای بدون آنکه تحقیق کنند این مطالب کذب را پذیرفته و به آن تکیه می‌کنند. عده‌ای نیز با ژست صاحبنظر در خارج از کشور در این زمینه اظهار لحیه می‌فرمایند و خود را دلسوز مردم و قانون جا می‌زنند.

برای آنکه ماهیت افرادی که پشت پرده این اقدام خلاف قرار دارند روشن شود، توجه به نکات زیر را به خوانندگان گرامی توصیه می‌کنیم.

1- منظور از رفراندم در سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، همه پرسی مربوط به قانون اساسی تجدیدنظر شده در سال 1368 است.

توضیح اینکه قانون اساسی تدوین شده در سال 1358 در سال 1368 به فرمان امام خمینی توسط هیات بازنگری مورد تجدیدنظر قرار گرفت و در اثناء تجدیدنظر، امام خمینی رحلت کردند و قبل از آنکه کار بازنگری به اتمام برسد، آیت‌الله خامنه‌ای توسط خبرگان به رهبری انتخاب شدند. از آنجا که این انتخاب لازم بود براساس قانون اساسی جدید هم صورت بگیرد، در زمان انتخاب اول، مدیر جلسه مجلس خبرگان که آقای هاشمی رفسنجانی بود گفت این انتخاب تا رفراندم است. منظور از رفراندم، همه پرسی قانون اساسی جدید و تدوین شده در سال 1368 بود که در تاریخ 6 مرداد همان سال (1368) همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در معرض آراء مردم گذاشته شد و با 38/98 آراء مردم یعنی 459/025/16 رای از مجموع 771/456/16 رای به تصویب ملت رسید.

2- بعد از این همه پرسی یا رفراندم، جلسه مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد و در تاریخ یکشنبه 15 مرداد 1368 موضوع رای گیری مجدد برای رهبری آیت‌الله خامنه‌ای مطرح شد. در این زمینه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در خاطرات خود می‌نویسد:
«دستور کار، بررسی مساله رهبری با توجه به اصلاح قانون اساسی بود که تغییرات قانون اساسی توضیح داده شد. بعضی‌ها معتقد بودند که نیازی به رای گیری مجدد نیست و رهبری آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دارد؛ اما چون در رای گیری گذشته تصریح کرده بودیم که رهبری موقت است و پس از اصلاح قانون، خبرگان مجدداً رای می‌دهد، رای گیری کردیم. شصت رای موافق بود و چهار نفر رای ندادند. تعداد آرای موافق، شبیه رای گیری گذشته است ولی گفتند رای ندادن آنها به خاطر این است که نیازی به رای گیری نمی‌بینند.» (به کارنامه و خاطرات هاشمی رفسنجانی 1368 (بازسازی و سازندگی)، صفحات 240، 241، 250 و 259 مراجعه نمائید).

ملاحظه می‌شود که انتخاب آیت ‌الله خامنه‌ای به رهبری بعد از تایید قانون اساسی توسط مردم در همه پرسی 1368 صورت گرفت و دقیقاً منطبق با قانون اساسی بوده و هیچگونه خدشه‌ای به آن وارد نیست. اقدام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این زمینه نیز براساس آراء اعضاء مجلس خبرگان رهبری و کاملاً منطبق بر قانون اساسی صورت گرفته و هیچگونه زاویه‌ای با قانون و موازین ندارد. تلاش مشترک جریان‌های انحرافی و ضدانقلاب و بوق‌های بیگانه یک تلاش مذبوحانه است که مردم به آن اعتنا نمی‌کنند و همه با چنین دست و پا زدن‌های بیهوده‌ای آشنائی دارند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید