چرا باید در همه غذاها زردچوبه بریزیم؟

    کد خبر :196847

زردچوبه از طریق کاهش التهاب در بدن، نقش مهمی در پشتیبانی از سلامتی مفصل‌ها ایفا می‌کند. محققان می‌گویند که خاصیت عمیقا ضد التهابی زردچوبه است که این ادویه را به عامل حمایت‌گر مهمی برای مفصل‌ها تبدیل می‌سازد.

زردچوبه، ضد التهابی است

یکی از خاصیت‌های زردچوبه که بیش از همه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته، خاصیت ضد التهابی آن است. این ویژگی زردچوبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چون التهاب مزمن در بسیاری از بیماری‌ها (حداقل در جهان غربی) به‌عنوان عامل کلیدی و اصلی شناخته می‌شود.

محققان می‌گویند که عنصر کورکومین موجود در زردچوبه دارای بالاترین خاصیت ضد التهابی آن است، اما دیگر ترکیب زردچوبه نیز می‌توانند از این منظر نقش خودشان را داشته باشند. امروزه التهاب به یکی از معضلات اصلی در جهان تبدیل شده است و چالش‌های زندگی مدرن را می‌توان در تشدید آن موثر و مهم دانست. عواملی مانند رژیم غذایی ناسالم، سطح بالای استرس، کمبود خواب و سلامت گوارش ضعیف، همگی از عواملی هستند که التهاب را در سطح بدن بالا می‌برند.

زردچوبه از سلامتی مفصل‌ها پشتیبانی می‌کند

زردچوبه از طریق کاهش التهاب در بدن، نقش مهمی در پشتیبانی از سلامتی مفصل‌ها ایفا می‌کند. محققان می‌گویند که خاصیت عمیقا ضد التهابی زردچوبه است که این ادویه را به عامل حمایت‌گر مهمی برای مفصل‌ها تبدیل می‌سازد. به ‌علاوه، درد مفصلی و آرتریت، دو نشانه برجسته از بالا بودن التهاب در بدن هستند. در نتیجه استفاده از ترکیباتی مانند زردچوبه که التهاب را متعادل می‌کنند، می‌تواند علائم این بیماری‌ها را نیز کاهش بدهد یا حتی از شکل‌گیری آن جلوگیری کند.

زردچوبه، گوارش را تقویت می‌کند

زردچوبه، ترشح صفرا در کبد را تحریک می‌کند و کیسه صفرا را وادار می‌سازد که صفرای بیشتری را وارد دستگاه گوارش کند. همین افزایش صفرا در دستگاه گوارش، به تجزیه و هضم چربی‌های موجود در مواد غذایی کمک می‌رساند. این روند از اهمیت خاصی برخوردار است، چون چربی‌ها واقعا کارکردهای مختلف و مهمی در بدن ما دارند. از طرف دیگر، وجود صفرا به اندازه کافی در دستگاه گوارش، تحرکات روده را به وضعیت طبیعی برمی‌گرداند و روند دفع سموم و ترکیبات زائد از خون را راحت‌تر می‌سازد.

علاوه بر این‌ها، زردچوبه از خود کبد نیز محافظت می‌کند که وظیفه تبدیل مواد غذایی به انرژی را بر عهده دارد و در نتیجه یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است. زردچوبه حاوی ترکیباتی است که مانع از آسیب‌دیدگی کبد می‌شوند و توانایی آن را برای سم‌زدایی ارتقا می‌بخشند.

زردچوبه برای قلب، مفید است

اثرات ضد التهابی کورکومین موجود در زردچوبه، نقش مهمی در محافظت از قلب در مقابل ابتلا به بیماری‌های قلبی ایفا می‌کند. با این ‌حال، مطالعات اخیر نشان می‌دهند که این ادویه می‌تواند فواید دیگری هم برای قلب داشته باشد.

این مطالعات حاکی از آن هستند که زردچوبه می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند، خون را به اندازه لازم رقیق نگه دارد و از لخته شدن غیرعادی خون جلوگیری کند. به‌ علاوه، براساس یافته‌های آن‌ها، کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند از آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی هم جلوگیری کند و در نتیجه مانع از ابتلا به تصلب شرایین شود.

زردچوبه، خلق‌وخو را تقویت می‌کند

بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که زردچوبه، خاصیت ضد افسردگی هم دارد. براساس این مطالعات، کورکومین موجود در زردچوبه به‌طور قابل توجهی علائم افسردگی را (خصوصا در میان بیماران میان‌سال) کاهش می‌دهد. محققان می‌گویند که این تاثیر به‌واسطه افزایش سطح سروتونین و دوپامین ایجاد می‌شود که احساسات مثبت و انگیزه مناسبی در انسان‌ها به‌وجود می‌آورند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید