بلیت‌فروشی تئاتر فجر در هاله‌ای از ابهام

    کد خبر :196795

در حالی که تنها ۹ روز به آغاز سی‌وششمین جشنواره تئاتر فجر مانده، هنوز وضعیت فروش بلیت اجراها مشخص نیست.

جشنواره سی و ششم تئاتر فجر در حالی به روزهای آغازین خود نزدیک می‌شود که مدیریت جدید این جشنواره فرهاد مهندس‌پور به همراه تیم خود تلاش داشته تا رویکردشان را در این دوره نسبت به سال‌های گذشته تغییر دهد.

همانطور که از شعار امسال «گفت‌وگو در تئاتر» پیداست، مسئولان این دوره جشنواره تلاش دارند تا تمرکز خود را بر گفت‌وگو و کیفیت بخشی در سالن‌های تئاتر بگذارند، امری که از چشم تیزبین نقادان تئاتری و همینطور عموم مردم پوشیده نمانده و اکثریت معترف هستند که این روزها تئاتر دستخوش تغییراتی شده و متأسفانه گفت‌وگو در آن ضعیف صورت می‌گیرد.

رویکرد جدید در انتخاب آثار

از جمله مهمترین تغییراتی که تلاش شده در این سال برای برپایی جشنواره صورت بگیرد، رویکرد جدید در انتخاب آثار و تلاش برای انتخاب کارها از روی نمایش‌های زنده و نه تماشای فیلم بوده است؛ چنین هدفی در تهران لااقل و در انتخاب اکثر کارها مشهود است.

گذر فرهنگ کماکان در هاله‌ای از ابهام

تیم ارتباطات این دوره جشنواره نیز نسبت به سال‌های گذشته فعالیت بیشتری داشته؛ هر چند امکاناتشان شاید از دوره‌های گذشته نیز کمتر بوده است. از دیگر مسائلی که باید بدان پرداخت همکاری شهرداری تهران با مسئولان جشنواره تئاتر فجر است؛ قرار بود گذر فرهنگ در این دوره جشنواره از حدفاصل تئاتر شهر تا تالار وحدت راه‌اندازی شود که هنوز تکلیف آن نیز مشخص نیست؛ البته در این زمینه پیش از مسولان تئاتر، باید شهرداری هم پاسخگو باشد.

وضعیت حضور رسانه‌ها و گروه‌ها

روند حضور رسانه‌ها و دیگر گروه‌های ویژه تئاتری جشنواره طی دو سال اخیر با تدابیری و هماهنگ‌هایی که با سامانه بلیت فروشی انجام شد، توانست اندکی از حواشی و مشکلات این بخش را کاهش دهد. امسال اما بنابر گفته‌ها قرار است این بخش روند متراکم‌تر و منظم‌تری به خود بگیرد که البته با تعویض احتمالی سامانه بلیت فروشی باید دید این بخش چطور می‌تواند پاسخگوی اهالی رسانه باشد.

مشخص نبودن بلیت‌فروشی جشنواره

اما نکته مهم این دوره از جشنواره مشخص نبودن وضعیت بلیت‌فروشی است؛ در حالی که 9 روز به آغاز جشنواره باقی مانده وضعیت بلیت فروشی هنوز مشخص نشده و معلوم نیست مخاطبان تئاتر قرار است به چه نحوی بلیت‌هایشان را خریداری کنند. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که بلیت فروشی تئاتر فجر به سایت «ایران کنسرت» خواهد رسید! سایتی که از عنوان آن هم مشخص است که در حوزه «موسیقی» تمرکز دارد، قرار است تا بلیت‌های جشنواره « تئاتر» این دوره را به فروش برساند. از طرفی طی روزهای گذشته انتقادات بسیاری به نحوه عملکرد سایت ایران کنسرت در جشنواره «موسیقی» فجر وارد شده و ضعف فروش و عملکرد سوال‌برانگیز در بخش تبلیغات، به نوعی جشنواره موسیقی را وارد فاز بحران مخاطب کرده است. (در صفحات بلیت‌فروشی جشنواره موسیقی فجر از برخی گروه‌ها حتی یک عکس هم در سایت ایران کنسرت دیده نمی‌شود چه برسد به تیزر و ویدئو و سایر محتواهای تبلیغاتی و اساسا تلاشی برای فروش) حال با وجود این عملکرد باید دید جشنواره تئاتر، به نوعی اشتباه جشنواره موسیقی را تکرار می‌کند یا خیر. شاید بهتر باشد در این زمینه مسولان جشنواره از سایت‌های مختص فروش بلیت تئاتر و حرفه‌ای و پرسابقه در زمینه نمایش بهره ببرند.

حذف سوال‌برانگیز برخی نمایش‌ها

برخی از نمایش‌هایی که امسال در ابتدای انتخاب آثار در لیست حضور در فجر بودند به دلائل مختلف یا از سوی کارگردان‌ها حذف شده و یا دچار مسائل دیگری شده‌اند و فرصت حضور در جشنواره را از دست دادند؛ البته هنوز مشخص نیست این نمایش‌ها به چه دلیل از صحنه فجر جا مانده‌اند.

تغییرات معاونت هنری و تاثیر آن بر جشنواره

طی ماه‌های گذشته مجموعه معاونت هنری شاهد تغییراتی در راس مدیریت خود بود؛ علی مرادخانی پس از چهار سال با این معاونت خداحافظی کرد تا مجتبی حسینی جایگزین او در این سمت شود؛ حال با توجه به تیم مدیریت جدید در این بخش باید منتظر ماند و دید آیا این تغییرات، اتفاقات تازه‌ای را هم در جشنواره تئاتر فجر رقم می‌زند یا خیر؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید