محصولات سنتی ایران معاصرسازی می‌شوند

    کد خبر :196598

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی یکی از اتفاقات جدی‌ که این ستاد در تلاش است اجرایی کند را معاصر سازی محصولات سنتی ایران عنوان کرد.

به گزارش بازتاب به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسین سجادی نیری در سومین نمایشگاه و جشنواره کالای فرهنگی جایزه فیروزه گفت: نگاه کشور ما به حوزه فرهنگ یارانه‌ای است؛ این نگاه موجب خام فروشی می‌شود که در عرصه علم و فناوری هم دچار چنین مشکلی هستیم در واقع با توسل به فروش نفت خام در عمل نتوانسته‌ایم از فرصت‌ها استفاده کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی منابع اصلی کشور را نیروی انسانی دانست و گفت: این نیروی انسانی نخبگان، فرهیختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند که می‌توانند به ما کمک کنند. این افراد می‌توانند در عصر جدید و فضای نوین، با نگاه نوآور و خلاق، بخش‌های مهمی از سهم اقتصاد دنیا را به خود اختصاص دهند.

وی بیان کرد: این که ما تلاش کنیم در عرصه فرهنگی محصولاتی داشته باشیم که امکان فروش و کسب سهم بالایی از بازار داخل را داشته باشند، در تضاد با توجه به انگاره‌های فرهنگی ما نیست. این که ما می‌خواهیم مقید به فرهنگ ایرانی اسلامی باشیم به معنای این نیست که محصولات فرهنگی ایرانی نمی‌فروشند.

سجادی نیری بیان کرد: محصول فرهنگی موفق محصولی است که سهمی از بازار داشته باشد و در مقابل محصولات فرهنگی بیگانه مقاومت کند. تلاش ما در معاونت علمی این است که در کنار دستگاه‌های فعال در این عرصه نگاه اقتصاد فرهنگ را در کشور توسعه دهیم. این نگاه می‌تواند موجب ایجاد اشتغال، توسعه تولید در کشور و جلوگیری از تهاجم فرهنگی باشد.

وی ادامه داد: در ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی، در حوزه اقتصاد خلاق و صنایع نرم تلاش داریم چند اتفاق جدی را رقم بزنیم. نکته نخست این است که باید تلاش کنیم محصولات سنتی را معاصر سازی کنیم. ما در ایران سابقه بسیار خوبی در صنایع دستی داریم اما برخی از این صنایع دستی ما نتوانسته‌اند معاصر سازی شده و در عرصه زندگی روزمره مردم این سرزمین مورد استفاده قرار بگیرند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی با اشاره به این موضوع که کشورهای غربی از این پتانسیل ایرانی استفاده کرده‌اند و در هنرهای مختلفی مانند قلم‌زنی، سفال، صنایع‌دستی و غیره بهره برده‌اند و محصولات لوکس و ویژه در صنایع فرهنگی تولید می‌کنند، گفت: این مسئله‌ای است که می‌تواند با استفاده از پتانسیل فرهنگی و اقلیمی ما در ایران محقق شود. پس معاصرسازی از میراث فرهنگی در زندگی روزمره یکی از اتفاقاتی است که به دنبال آن هستیم و خمیرمایه آن نوآوری است.

وی نکته دیگر مورد توجه معاونت علمی را توجه به عناصر و بخش‌های زنجیره‌های پسین و پیشین صنایع فرهنگی دانست و افزود: وقتی با شخصیت و عروسک‌ها مواجه هستیم، مخاطب گذشته آن را می‌شناسد؛ یعنی سال‌ها قبل عرضه و شناسانده شده و سپس وارد صنعت سینما، بازی‌های ویدئویی مد و لباس و غیره می‌شود. صنعت جانبی که از کنار یک شخصیت خلق می‌شود در برخی موارد تا ۱۱ برابر بزرگ‌تر از خلق آن است.

سجادی نیری ادامه داد: این نکته ای است که در کشور ما مغفول مانده است. حرکت هم‌افزا میان مجموعه‌های دست‌اندرکار نخستین اقدامی است که باید اتفاق بیافتد. صنایع خاموشی مانند کمیک استریپ که به حوزه نوشت‌افزار ورود کرده‌اند، نکته‌ای است که باید به آن توجه ویژه داشت.

وی همچنین به برنامه‌ای که در سال جاری در معاونت علمی آغاز شده است اشاره کرد و گفت: توسعه زیست‌بوم شرکت‌های خلاق با هدف شکل دادن به شرکت‌های حوزه صنعت فرهنگی است. شرکت‌هایی که با نگاه نوآورانه و خلاق می‌توانند سهم مناسبی از بازار داشته باشند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ادامه داد: ما در نظر داریم توسعه این شرکت‌ها را در بازار هدف تسهیل کنیم؛ به طوری که تا امروز ۳۵ حمایت برای مجموعه شرکت‌های خلاق در نظر گرفته شده است. نگاه ما این است که با همکاری سایر دستگاه‌ها و بخش خصوصی بتوانیم تجاری‌سازی حوزه محصولات فرهنگی را توسعه دهیم.

وی ابتدا تا انتهای این کار را ناظر به همکاری بخش خصوصی عنوان و ابراز امیدواری کرد تا از سال آینده توان مضاعفی را از بخش خصوصی در این حوزه شاهد باشیم.

سومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی اسلامی فیروزه با همکاری ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دی‌ماه ۹۶ برگزار شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید