دستگاه تصفیه پساب رنگی با فناوری نانو تولید شد

    کد خبر :196003

محققان کشور موفق به ساخت دستگاه تصفیه پساب رنگی شدند که این محصول توسط ستاد توسعه فناوری نانو به تولید رسیده است.

بررسی محصولات نانو و ارائه تاییدیه نانو مقیاس به آنها از جمله فعالیت های مهم ستاد توسعه فناوری نانو از ۳ سال گذشته بوده است. در واقع بررسی مواد و محصولات تولید و عرضه‌شده در حوزه فناوری نانو، سبب شفافیت بازار محصولات نانو شده و به‌ ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان کمک می‌کند.

یکی از این محصولات که توسط یک شرکت دانش بنیان به تولید رسیده، دستگاه تصفیه پساب رنگی دارای الکترود پردازش شده با پلاسما در حوزه آب و محیط زیست محصولات و تجهیزات پلاسمای سرد است.

محصول تولید شده دستگاه تصفیه پساب‌های رنگی با استفاده از روش الکترولیز با الکترود گرافیتی نانوساختار ایجاد شده به روش پلاسمای سرد است.

ترکیبات کربن دارای ویژگی‌های زیادی همچون غیرسمی بودن، هدایت الکتریکی بالا، پایداری مناسب در برابر مواد شیمیایی و پتانسیل بالا برای احیای اکسیژن است که آن‌ها را به گزینه‌ای مناسب جهت استفاده به عنوان الکترود کاتد تبدیل کرده است.

الکترودهای نانوساختار دارای نسبت بالایی از سطح به حجم و قیمت‌های پایین هستند. با استفاده از این الکترودها می‌توان به مقادیر زیادی از ضرایب انتقال جرم از اکسیژن محلول دست یافت. از بین الکترودهای کربنی، اکترودهای از جنس گرافیت برای کاربردهای الکتروشیمیایی تجزیه‌ای و صنعتی مورد استفاده قرار گرفته‌است.

با استفاده از روش‌های مختلف اصلاح الکترود و در سیستم‌های گوناگون، حذف ترکیبات رنگی، حذف آلاینده p- نیتروفنول، حذف مواد رنگزای آزو و تولید هیدروژن پراکسید امکان پذیر شده است. از بین روش‌های اصلاح الکترود روش‌های بر پایه پلاسما، عموما ارزان، پاک و آسان بوده و زمان بسیار اندکی در این فرآیندها نیاز است.

به گزارش مهر ، در این محصول به منظور تصفیه پساب، ابتدا الکترودهای کربنی را با استفاده از فرایند پلاسما اصلاح می کند و سطح ویژه آن را افزایش می‌دهند تا میزان H۲O۲ تولید شده روی سطح الکترود افزایش یابد، سپس الکترودهای اصلاح شده را به عنوان کاتد برای الکترولیز پساب مورد استفاده قرار می‌دهند.

این دستگاه توسط ستاد توسعه فناوری نانو به تایید رسیده و وارد بازار شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید