کدام استان‌ها بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده‌اند؟

    کد خبر :195964

با افزایش صادرات در هر کدام از استان‌های کشور به فراخورِ ظرفیت‌های آن، می‌توان دستیابی به موفقیت‌های اقتصادی را به‌صورتی مضاعف تقویت کرد.

صادرات یکی از پایه‌های اساسی در پیشبرد هر چه بیشتر اهداف تعیین شده در مسیر توسعه اقتصادی به شمار می رود، مقوله‌ای که در سیاست های موسوم به اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از جامع ترین و راهبردی ترین نقشه راه اقتصادی، به آن تاکید بسیاری شده است.

بدون تردید، صادراتی باعث پیشرفت اقتصادی خواهد شد که در قالب غیرنفتی معنا و مفهوم پیدا کند، در غیر این‌صورت با خام فروشی امکان تحقق و دستیابی به افق و چشم انداز ترسیم شده غیرممکن خواهد بود. بنابریان هر اندازه در صادرات غیرنفتی به توفیقات بیشتری نائل شویم ، شاهد دستاوردهای ارزنده تری در عرصه اقتصادی کشور خواهیم بود.

بر اساس گزارش های منتشر شده؛ ایران در نیمه نخست امسال ، حدود ۲۰ میلیارد و ۵۴۵ میلیون دلار صادرات غیرنفتی داشته که در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل، بیش از ۳ درصد، کاهش را نشان می دهد و با عنایت به لزوم افزایش هر چه بیشتر صادرات محصولات غیرنفتی، این اعداد و ارقام نوید بخش به نظر نمی رسد.

محمد اسماعیلی،کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اهمیت صادرات غیرنفتی در توسعه اقتصادی کشورها، اظهار کرد: قدرتمندترین اقتصادهای جهان با اتکای به صادرات غیر نفتی به توسعه پایدار اقتصادی دست یافته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران،وی افزود:کشورهای بسیاری همچون چین آلمان، ژاپن، ترکیه،کره جنوبی و… در همین مسیر از چنان بنیه اقتصادی توانمندی برخوردار شده اند که در مناسبات و معادلات اقتصادی جهان امکان نادیده انگاشتن نقش و سهم آنها وجود ندارد.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: انتظار می رود دستگاه های ذی ربط داخلی با برنامه ریزی هدفمند، اتخاذ تدابیر مقتضی و حمایت از تولید داخلی بر پایه محصولات غیرنفتی، بستر ارتقای این مولفه مهم و ضروری را به نحوی هموار کند که هر ساله شاهد افزایش حجم صادرات غیرنفتی ایران و تقویت آورده ارزی آن برای کشور باشیم.

وی افزود: طبق نظر برخی مسئولان ذی ربط ؛ بیشترین میزان صادرات در میان تمامی استان های کشور به استان بوشهر با هفت میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار و پس از آن، خوزستان با شش میلیارد دلار و سپس تهران با چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بیشترین صادرات محصولات غیر نفتی را به خود اختصاص داده اند.

اسماعیلی گفت: طبق اخبار منتشر شده؛ صادرات محصولات غیرنفتی در استان بوشهر در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۹۵، تغییری نداشته که انتظار می رود با تلاش هر چه بیشتر از ظرفیت های صادراتی این استان در بخش‌های گوناگون، شامل میعانات گازی،کودهای معدنی، سیمان، محصولات پتروشیمی، ماهی و میگوی پرورشی، گوگرد، سنگ گچ، هندوانه، خربزه و آهن بهره‌وری هر چه بیشتری حاصل شود.

وی افزود: افزایش و رشد ۱۲ درصدی صادرات غیرنفتی در استان خوزستان به عنوان حوزه جغرافیایی که رتبه دوم کشور را در این حوزه به خود اختصاص داده،گام مثبت و شایسته ای است که باید برای ارتقای هر چه بیشتر آن بیش از پیش کوشید.

استان تهران، بیشترین رشد صادراتی را به خود اختصاص داده است

در میان استان‌های کشور، استان تهران با رشد ۹۰ درصدی، بیشترین میزان افزایش صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده که این موضوع نشان دهنده، دمیده شدن روحی جدید در کالبد اقتصادی این استان از لحاظ صادرات است.

محمد اسلامی،کارشناس بازار در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به استقرار ۱۶ شهرستان در استان تهران، اظهار کرد: هر کدام از شهرستان های قرار گرفته در خطه جغرافیایی تهران، از ظرفیت‌های خاص به خود برخوردار هستند و با وجود قابل تقدیر بودن تدابیر اتخاذ شده برای رشد ۹۰ درصدی صادرات محصولات غیرنفتی از این استان، همچنان فرصت های مغفول بسیاری در این عرصه وجود دارد که باید شناسایی، حمایت و به کار گرفته شوند.

استان اصفهان نیز دومین استان از حیث رشد و افزایش صادرات غیرنفتی به شمار می رود و برآوردها حاکی از افزایش ۲۱ درصدی وزن و ۱۷ درصدی ارزشِ صادرات غیرنفتی در این حوزه است.

اسلامی در ادامه گفت: طبق آمار؛ در انتهای جدول نیز استان کهکیلویه و بویر احمد و سپس اردبیل، چهار محال و بختیاری، خراسان شمالی، همدان، قم، البرز، گلستان و سمنان قرار گرفته اند که هر کدام در مجموع شش ماهه نخست امسال، ارزش صادراتی محصولاتشان کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی در خاتمه یادآور شد: در هر یک از استان های کشور، ظرفیت هایی وجود دارد که باید با شناسایی و حمایت، به‌صورت بالفعل در آیند و به طور قطع در چنین شرایطی، فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی امری سهل و آسان خواهد بود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید