نفس تهران را برج‌های آسمان خراش گرفته یا خودروهای فرسوده؟

    کد خبر :19596

رشد قارچ گونه برج سازی در تهران و کلان شهر‌ها ،سیمای شهر‌ها را تخریب کرده و باید هر مسئولی در هر ارگانی که باشد به فکر راه حلی برای رفع آن باشد.

 اولین بحثی که در زمینه بلند مرتبه‌سازی باید صورت گیرد، چرایی و ضرورت بلند مرتبه سازی است. بی شک افزایش جمعیت شهر‌ها خصوصاً پایتخت و کمبود زمین در شهر‌ها برای توسعه افقی توجیهی اندک برای ضرورت بلند مرتبه سازی را فراهم کرده است، این در حالی است که باید به سرانه فضای باز واحدهای مسکونی در ساختمان‌های بلندمرتبه توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

براساس این گزارش با ایجاد دریاچه چیتگر طی چند سال گذشته رونق نجومی برج سازی و بلند مرتبه‌سازی در منطقه ۲۲ در این منطقه تبدیل به معضلی شده و رشد قارچ‌گونه برج سازی در این منطقه غیر قابل کنترل شده است.

در همین راستا افزایش هجوم انبوه سازان به منطقه ۲۲ پایتخت به گونه‌ای بوده که در این منطقه تنها ساختمان‌ها ساخته شده و پیمانکاران هیچ تعهدی برای تأمین انواع سرانه‌ها و سایر تعهدات خود نداشته اند. بی تعهدی پیمانکارن تا به جایی بوده که بسیاری از واحدهای مسکونی این منطقه در حال حاضر به دلیل پرداخت نکردن عوارض همچنان پایان کار خود را دریافت نکرده اند و مردمی که از این شرایط خسته شده‌اند، امکان فروش ملک خود و انتقال به نقطه‌ای دیگر از شهر را ندارند.

مغایرت سندهای منطقه ۲۲ با سندهای طرح جامع

درهمین راستا معصوم در گفتگو با خبرنگار مسکن با اشاره به اینکه منطقه ۲۲ از نظر شورای عالی شهرسازی تخلفات بسیاری دارد، گفت: تخلفات در این منطقه به این صورت است که سندهای بالا دستی با سندهای که برای طرح جامع تهران به تصویب رسیده بود، در مغایرت است.

وی در ادامه افزود: در سندهای طرح جامع، تمامی کاربری‌ها باید ملی و منطقه‌ای باشد، اما در حال حاضر این کاربری‌ها نه تنها ملی است و منطقه‌ای نیست، بلکه هیچ ضرورتی نیز در این بخش ندارد.

نماینده تام‌الاختیار وزیر راه و شهرسازی در شورای حفظ حقوق بیت‌المال شواری عالی شهرسازی و معماری معتقد است که این کاربری‌ها با طرح تصویب شده مغایرت دارد و تخلف به حساب می‌آید.

افزایش مشکلات ساکنان شهر‌ها با رشد تراکم در ساخت و ساز

همچنین صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار مسکن با اشاره به اینکه افزایش تراکم خارج از ضوابط مشکلات متعددی را برای ساکنان شهر‌ها ایجاد کرده، گفت: طبق ضوابط شهری تراکم داده می‌شود و شهرداری نیز براساس نیاز پلاک و تراکم صادر می‌کند.

وی در ادامه افزود: بلند مرتبه سازی و تراکم شهری در کمیسیون ماده ۵ معماری و شهرسازی کشور بررسی می‌شود، این در حالی است که در تهران ۵ عضو دارد که یک عضو آن از سوی شهرداری و ۴ عضو دیگر از مسئولان دولتی هستند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی ضوابط تراکمی به صورت ۵ سال یکبار بازنگری و به‌روز رسانی می‌شود، افزود: بازنگری در زمان مورد نظر باید اجرا شود و از سوی دیگر صدور پروانه‌های ساختمانی و افزایش تراکم نباید خارج از ضوابط و مشکلات شهری صورت گیرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید