آغاز سراسری سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی

    کد خبر :195395

مدیرکل دفتر حیات وحش و آبزیان آب‌های داخلی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام آغاز سراسری سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی گفت: هر ساله سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر طی یک برنامه هماهنگ در کلیه استان‌های کشورمان همگام با بسیاری از کشورها جهت دستیابی به اهداف ملی و بین المللی انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا مجید خرازیان مقدم افزود: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری بلندمدت پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و روند تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به همین منظور امسال نیز از تمامی استان‌های کشور درخواست شده است که مطابق با روال سال‌های گذشته نسبت به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی در مناطق مهم تجمع پرندگان استان، در دوره زمانی ۱۰ دی ماه تا ۸ بهمن ماه سال جاری اقدام کنند.

مقدم تاکید کرد: به منظور اجتناب از دوباره شماری پرندگان و بروز خطا، از طرف دفتر بین‌المللی تالابها، روزهای ۲۳ و ۲۴ دی ماه برای اجرای برنامه سرشماری زمستانی در تمامی کشورها تعیین شده است.

وی افزود: در همین راستا هر ساله معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بنا به شرح وظایف ذاتی خود نسبت به جمع آوری نتایج سرشماری از کل کشور اقدام می‌کند و نتایج حاصل جهت اتخاذ تصمیمات مدیریتی مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

مقدم خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش ملی سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنار آبزی سال ۹۵، کل جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر آماربرداری شده برابر با یک میلیون و ۵۸۳ هزار و۷۸۱ پرنده از ۱۶۱ گونه مختلف است که از این تعداد حدود ۴۵ هزار و ۲۶۸ پرنده در فهرست سرخ IUCN قرار دارند.

وی تصریح کرد: بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی فهرست سرخ IUCN متعلق به گونه اردک سرحنایی با تعداد ۳۱ هزار و ۳۸۵ و کمترین جمعیت مربوط به گونه درنای سیبری است که تنها یک پرنده از این گونه مشاهده شده است.

مقدم افزود: بالاترین تعداد پرنده شمارش شده در سال گذشته متعلق به استان مازندران با جمعیت ۵۰۳ هزار و ۳۳۹ قطعه پرنده است که نزدیک به یک سوم کل پرندگان آبزی و کنار آبزی آماربرداری شده در کشور را در بر می‌گیرد همچنین بزرگترین جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر که در زمستان ۹۵ در کل کشور سرشماری شده است، مربوط به دو گونه چنگر معمولی و فلامینگوی بزرگ است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست(پام)،وی یاد آور شد: بر اساس این گزارش استان خوزستان پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر حدود ۴۶ درصد است. در بررسی‌های مربوط به نرخ رشد جمعیت پرندگان، معلوم شد جمعیت گروه پلیکان‌ها با ۸۴.۱ درصد بیشترین نرخ رشد و گروه کشیم‌ها با نرخ رشد منفی ۳۵.۳- کمترین نرخ رشد را نشان می‌دهد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید