چرا نظام آموزشی خصوصی نمی‌شود؟

    کد خبر :195347

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه مخالف خصوصی‌سازی در نظام آموزشی ایران است، گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آموزش و پرورش دولتی و بر تقویت شأن حاکمیتی نظام تعلیم و تربیتی رسمی عمومی در ابعاد گوناگون تاکید دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد بنائیان با تصریح بر اینکه مخالف خصوصی سازی در نظام آموزشی ایران است، گفت: خصوصی سازی یعنی بتوانیم بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، امکانات دولتی را در اختیار افراد قرار دهیم تا بتوانند در حوزه آموزش و پرورش استفاده کنند. این موضوع به دو دلیل امکانپذیر نیست؛ نخست آنکه با اصل ۳۰ قانون اساسی منافات دارد زیرا در این اصل، تحصیل باید تا پایان دوره متوسطه رایگان باشد.

رییس دانشگاه علمی کاربردی واحد ۳۳ ادامه داد: دلیل دیگر این است که آموزش و پرورش جزو حاکمیت است. در حاکمیت سیاست گذاری و تبیین راهبردها و تدوین محتوای کتب درسی انجام می شود و اگر هم قرار است خصوصی سازی صورت بگیرد، باید مجوز مجلس را داشته باشد.

وی با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت با تجارت فرق دارد، اظهار کرد: نمی توان صرفا با منابع و کسب درآمدهای مالی، خصوصی سازی را مطرح کنیم بلکه خصوص سازی نیاز به بسترهای بسیار بیشتری دارد.

بنائیان سفید در ادامه به حاکمیت دولت بر برنامه درسی اشاره کرد و گفت: اگر از منظرحاکمیتی نسبت به اجرای برنامه درسی در مدارس نگاه کنیم، باید بگوییم این حاکمیت همیشه اعمال می شود و از این نظر هیچ گونه واگذاری اتفاق نمی افتد اما بر اساس قانون مدارس غیر دولتی و قانون شوراها این اختیار به نظام آموزشی داده شده است که با حفظ کارکردهای سیاست گذاری و نظارتی از طریق تاسیس مدارس غیر دولتی و حمایت از فعالیتهای آموزشی آنها، مشارکت مردم طلبیده شود.

عضو کمیسیون سبک زندگی شورای عالی انقلاب فرهنگی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، از تاکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر آموزش و پرورش دولتی گفت و ابراز کرد: در بندی از این سند تقویت شأن حاکمیتی نظام تعلیم و تربیتی رسمی عمومی در ابعاد سیاست گذاری، برنامه ریزی، پشتیبانی و نظارت و ارزیابی در کنار کاهش تصدی گری در امور غیر ضرور در بعد اجرا با رعایت اصل عدالت مورد تاکید قرار گرفته است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید