رئیس دوره ای شورای امنیت: از پایبندی ایران نسبت به برجام استقبال می کنیم

    کد خبر :195315

رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل متحد از پایبندی ایران به تعهدات برجامی استقبال کرد.

غیرت عمروف برجام را عامل مهمی برای امنیت منطقه ای دانست و افزود: قزاقستان میزبان دو دور از گفت و گوهای مرتبط با توافق هسته ای در آلماتی بوده و در واقع سرآغاز دستیابی به این توافق بوده است.
وی ادامه داد: آژانس بین المللی انرژی اتمی تا کنون 9 بار عمل ایران به تعهدات مربوط به توافق هسته ای را تایید کرده و ما از عمل ایران به این تعهدات، بسیار استقبال می کنیم.
سفیر قزاقستان در سازمان ملل متحد اضافه کرد: بنابراین، توافق هسته ای در حال کار کردن است و همه باید در آن باقی بمانند.
عمروف در پاسخ به این سوال که موضع شما از جایگاه رئیس شورای امنیت درباره خروج احتمالی ترامپ از برجام چیست، گفت: من نمی توانم از جایگاه رئیس این شورا در این باره صحبت کنم چون برجام در دستور کار شورا نیست و هیچ نشستی در این زمینه نداریم.
در گفت و گو با ایرنا وی خاطرنشان کرد: به طور کلی کشور ما از برجام حمایت می کند تا به کار خود ادامه دهد، بنابر این، من فقط از جایگاه نمایندگی کشورم در این باره صحبت می کنم.
بر اساس قانون مصوب کنگره آمریکا از سال 2015، رئیس جمهوری این کشور موظف است هر 90 روز گزارشی درباره پایبندی ایران به تعهدات برجامی به کنگره ارائه دهد و تحریم های مرتبط را تعلیق کند.
اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری یکساله آمریکا در 12 اکتبر 2017، از تایید پایبندی ایران به این تعهدات برخلاف گزارش های مکرر آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر عمل ایران به این تعهدات، خودداری کرد و به این ترتیب، توپ تصمیم گیری به زمین کنگره افتاد.
کنگره از این تاریخ 60 روز فرصت داشت تا درباره بازگشت تحریم ها تصمیم بگیرد اما با اتمام این مهلت، اقدام مشخصی از سوی مجلس نمایندگان و سنا دیده نشد.
با نزدیک شدن به دوره 90 روزه دیگر، ترامپ باید در اواسط ژانویه 2018 بار دیگر در این باره اظهار نظر کند. این در حالی است که بیشتر جامعه بین المللی به خصوص اروپایی ها از برجام حمایت می کنند و خواهان باقی ماندن آمریکا در این توافق که پشتوانه شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم دارد، هستند.
سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم روز دوشنبه اظهار کرده بود: در صورت از بین رفتن برجام، منطقه ما بیشترین ضرر را خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه مشکلات منطقه ای غرب آسیا بسیار زیاد است، خاطرنشان کرد: برجام تجربه موفقی بود که می توان در باره آن بیشتر مطالعه کرد چون در حقیقت تنها تجربه حل و فصل مسالمت آمیز یک بحران، درگیری و اختلاف در زمان معاصر است که توانسته بحرانی پیچیده با سابقه 10 ساله را از طریق مذاکره حل کند.
با این حال برخی از کارشناسان که رفتار ترامپ را پیش بینی ناپذیر می دانند، دلیل مخالفت رئیس جمهوری آمریکا با این توافق را وجود امضای مقامات دولت پیشین آمریکا در ذیل برجام می دانند و احتمال می دهند که ترامپ بار دیگر موضوع تحریم ها را به کنگره ارجاع دهد و آن ها را تعلیق نکند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید