سیاست بازار در ازای بازار مُسکن موقتی است

    کد خبر :195303

سیاست صادرات سیب در ازای واردات موز تنها مُسکن موقتی برای رونق بازار است که مسئولان وزارت جهاد باید به فکر راه حل‌های اساسی برای مازاد تولید باغداران باشند.

جهاد کشاورزی از سال گذشته سیاست بازار در ازای بازار را برای تقویت سیب به کار گرفت که امسال برخلاف سال گذشته افزون بر کاهش صادرات سیب، واردات موز به طور چشمگیری افزایش یافت.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی معتقد است که افزایش واردات موز در برابر کاهش چشمگیر صادرات نشان از ناکارآمدی سیاست بازار در ازای بازار دارد، چرا که سیاست گذاری یک شبه بدون مشارکت بخش خصوصی جوابگوی رفع مشکلات و توسعه صادرات نخواهد بود.

با وجود آنکه وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته سیاست صادرات یک کیلو و نیم سیب در مقابل واردات یک کیلو موز را با تعرفه پایه وضع کرد، اما امسال واردات موز رشد چشمگیری داشت که مسئولان وزارت جهاد دلایل خاصی اعم از نبود سیب در سردخانه در چند ماه نخست سال را مطرح می‌کنند.

از آنجا که توسعه صادرات محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین درآمدهای غیر نفتی به شمار می‌رود، انتظار می‌رود که دولت با مشارکت بخش خصوصی در جهت رونق صادرات تمهیدات بکری به کار گیرد.

آمار گمرک بیانگر آن است که سیاست صادرات سیب در ازای واردات موز تنها مُسکن موقتی برای رونق بازار است که مسئولان وزارت جهاد باید به فکر راه حل‌های اساسی برای مازاد تولید باغداران باشند.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، از افزایش واردات موز خبر داد و گفت: براساس آمار هشت ماهه گمرک، 460 هزار و 813 تن موز با ارزش بالغ بر 354 میلیون و 894 هزار دلار به کشور وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد رشد داشته است.

به گفته وی با توجه به آنکه مصرف موز در کشور رو به افزایش است، تشویق افراد به جایگزینی این محصول در سبد خانوار امری ضروری است.

نورانی به سیاست بازار در ازای بازار انتقاد کرد و افزود: سیاست بازار در ازای بازار در شرایطی کارایی دارد که در مقابل واردات موز بدون هیچ شرطی سیب صادر شود در حالیکه این سیاست با اما و اگرهایی همراه است به طوریکه واردکنندگان در صورت عدم صادرات سیب می‌توانند با تعرفه بالاتری اقدام به واردات موز کنند.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه تولید سیب بیش از نیاز داخل است، به کارگیری تبادلات کالا می‌تواند اقدامی مناسب برای به حداقل رساندن واردات باشد.

به گزارش خبرنگاران جوان وی با اشاره به اینکه پاکستان خواستار سیب ایرانی است، افزود: بنابراین با واردات نارنگی و صادرات سیب، سیاست بازار در ازای بازار به نحو مناسب خود اجرا شده است.

نورانی با اشاره به اینکه افزایش واردات موز بیانگر نشان از ناکارآمدی سیاست بازار در ازای بازار دارد، تصریح کرد: سیاستگذاری یک شبه وزارت جهاد کشاورزی بدون مشارکت بخش خصوصی پایداری چندانی ندارد که نمونه بارز آن در کاهش صادرات سیب در چند ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل مشهود است.

به گفته رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اعمال سیاستگذاری یک شبه برای تقویت صادرات محصولا کشاورزی اثر گذاری چندانی ندارد.
*نقش پررنگ موز در سبد غذایی خانوار

کاوه زرگران رئیس کمیسیون صنایع غذایی و کشاورزی اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، گفت: با توجه به آنکه امکان تولید برخی محصولات همچون موز در داخل وجود ندارد برای تأمین نیاز کشور چاره‌ای جز واردات نداریم و این امر هیچ گونه ارتباطی به کاهش صادرات سیب ندارد.

به گفته سیاست بازار در ازای بازار، واردکنندگان را تنها نسبت به صادرات محصولات کشاورزی ترغیب و تشویق می‌کند.

زرگران با اشاره به اینکه ارزش غذایی موز در سبد غذایی خانوار غیر قابل انکار است، بیان کرد: در توسعه صادرات سیاست بازار در ازای بازار، افزایش واردات موز مقطعی است و با ایجاد زیرساخت‌ها، رفع بورکراسی و کاهش قیمت تمام شده محصول می‌توان قدرت رقابت در بازارهای صادراتی را افزایش داد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سیاست بازار در ازای بازار مُسکنی مقطعی است، افزود: البته در توسعه صادرات محصولات کشاورزی بی‌تأثیر نیست، به طوریکه وزارت جهاد پرتقال و کشمش به این بخش اضافه کرده است.

وی تصریح کرد: برای ارتقای صادرات محصولات باغی، سبزی و صیفی نیازمند ارتقای تکنولوژی، سورتینگ و بسته‌بندی به روز مطابق با نیاز کشورهای توسعه یافته هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید