ساخت ۱۰ اثر موسیقایی بر اساس برگزیدگان کنگره شعر و سرود دفاع مقدس

    کد خبر :19519

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس با اعلام برگزاری نخستین کنگره سرود و ترانه دفاع مقدس از تولید ۱۰ اثر موسیقایی بر اساس برگزیدگان این کنگره در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نخستین کنگره شعر «ترنم حماسه» ویژه سرود ترانه و تصنیف دفاع مقدس صبح روز شنبه ۳۰ اردیبهشت در محل سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس برگزار شد.

در این نشست خبری علی اصغر جعفری رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در سخنانی  با اشاره به استقبال قابل توجه به عمل آمده از این کنگره عنوان کرد: یکی از نیازهای اصلی جریان موسیقایی دفاع مقدس در حال حاضر، محتوا و شعر مناسب است. البته شعرای ایران در سال‌های پس از انقلاب اسلامی خوب درخشیده‌اند اما در خصوص ترانه و تصنیف دستمان پر نیست و ضرورت اجتماعی و نیاز نسل نو ایران می‌طلبد که از ظرفیت شعر بیشتر استفاده کنیم.

وی در ادامه با اذعان بر حضور بیش از ۴۵۰ شاعر در این کنگره گفت: در چند ماه گذشته واحد سرود و موسیقی در سازمان ایجاد شد که مسئولیت آن نیز به آقای محدثی خراسانی سپرده شده است. این کنگره که روز سه شنبه هفته جاری برگزیدگان خود را معرفی می‌کند، نخستین خروجی این واحد به شمار می‌رود.

به گفته جعفری در این مراسم از نخستین تولید موسیقایی این مرکز با عنوان وطن که اثری است با شعر مرتضی امیری اسفندقه و آهنگسازی امیر حسین سمیعی به همراه صدای وی و آرش کمانگر، رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در ادامه افزود: شورایی راهبردی در سازمان برای موضوع موسیقی و سرود دفاع مقدس ایجاد شده است که مسئولیت آنها بر عهده استاد میرزمانی است و ماموریت آن نیز تدوین سند راهبردی موسیقی دفاع مقدس است به نحوی که هم تعاریف و هم راهبردها در آن دیده شود. ما امیدواریم با این اتفاق  و به کمک ظرفیت حضور اساتید در شورا، بتوانیم قدم‌های تازه‌ای برای فراگیر کردن و جذب مخاطب بیشتر برای ادبیات دفاع مقدس گامی تازه در این مسیر تولید آثار موسیقایی مطلوب در زمینه دفاع مقدس برداریم.

جعفری همچنین از تولید ۱۰ قطعه موسیقایی بر مبنای آثار برگزیده کنگره که به تایید شورای راهبردی نیز برسد خبر داد و عنوان کرد: ادارت کل حفظ آثار در سراسر کشور ماموریت پیدا کرده‌اند که از تولید آثار موسیقایی مقامی و محلی تازه با زمینه دفاع مقدس حمایت کنند.

وی در پایان از برپایی مراسم تجلیل از مرحوم حمید سبزواری  به عنوان یکی از پیشگامان ترانه سرایی در ایران طی سال‌های اخیر خبر داد.

سرود دفاع مقدس نیاز به نگاه تازه دارد

در بخش دیگری از این نشست خبری محمود اکرامی‌فر  رئیس هیئت داوران این کنگره نیز در سخنانی عنوان کرد :ما در ایران و پس از انقلاب اسلامیدر سال ۵۷ شاهد یک انقلاب ادبی به ویژه در زمینه دفاع مقدس بوده‌ایم. ما امروز نیز در شرایط تازه‌ای هستیم که محتوای تازه‌ای نیز از ما می‌طلبد. ما باید به شعر و ترانه و سرود نگاهی تازه بیاندازیم.

وی در ادامه با اشاره به سرودها و ترانه‌های ماندگار روزهای نخست پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: بسیاری از این آثار درخشان موسیقایی در آن زمان برای مخاطب امروز دیگر جذابیتی ندارد. شرایط امروز ایران و منطقه حرف و شعر و ترانه تازه‌ای می‌طلبد و سعی ما در این کنگره نیز پاسخ به این دست از نیازها بود.

کنگره شعر و سرود دفاع مقدس صاحب دبیرخانه دائمی شد

در بخش پایانی این نشست خبری مصطفی محدثی خراسانی دبیر این کنگره نیز در سخنانی عنوان کرد: دبیرخانه کنگره شعر دفاع مقدس ویژه ترانه و تصنیف و سرود به زودی دائمی خواهد شد و ارتباط ما را با هنرمندان این عرصه دائمی خواهد کرد. ما سعی داریم با استمرار این حرکت  به ترمیم پیوند میان جریان سرودهای انقلابی و دفاع مقدس بپردازیم؛ جریانی که در هیاهوی موسیقی امروز ایران، کم رنگ شده و امید است که توجه ویژه به آن افق‌های تازه‌ای را پیش رویمان باز کند که دستمایه فعالیت گروه‌های موسیقی در سراسر کشور باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری این کنگره با عنوان شعر دفاع مقدس، گفت: کنگره شعر دفاع مقدس به مساله شعر به ماهو شعر می‌پردازد که متولی آن سازمان تاریخ و ادبیات دفاع مقدس در بنیاد حفظ آثار است. موضوع سرود و تارنه تا پیش از این زیرمجموعه این کنگره بود اما با جدا کردن آنها امیدواریم  نوعی ظرفیت‌شناسی در این عرصه اتفاق بیافتد و آثار متفاوت و قابل تامل تری در این زمینه  خلق شود.

محدثی خراسانی تاکید کرد: سرود دفاع مقدس پس از سال‌های دفاع مقدس هنوز نتوانسته تاثیرگذاری آن دوران را دوباره به دست بیاورد و به نظرم سیاستگذاری در این عرصه هنوز در مهندسی فرهنگی کشور ما تعریف نشده است.

وی همچنین از انتشار کتاب ترانه‌های برگزیده این کنگره خبر داد و تصریح کرد: آثار برگزیده این کنگره در اولویت تولید توسط سازمان قرار خواهند گرفت.

محدثی خاطر نشان کرد: مراسم پایانی این کنگره روز سه‌شنبه دوم خرداد از ساعت ۱۸ در تالار سوره حوزه هنری برگزار می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید