حذف EPS یک گام به جلو جهت شفاف‌سازی

    کد خبر :194754

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است با حذف EPS یک گام به جلو در جهت شفاف سازی هرچه بیشتر سهام در بازار بورس برداشته شده است. چراکه سرمایه گذار خود باید سود هر سهم را شناسایی نماید و شرکت ها فقط باید افشای اطلاعات صحیح را در دستور کار خود قرار دهند.

هدی بذرافشان؛ با حذف EPS اما و اگرهایی در بین فعالان و سهامداران بازار سرمایه شکل گرفته که موجب نگرانی و بعضا” اختلال در تصمیم گیری های معاملاتی افراد شده است. یک کارشناس بازار سرمایه درباره مزایای این حذف را به شرح زیر بیان داشت.

ایزدی در گفت وگو با اقتصادآنلاین گفت: حذف EPS یکی از کارهای خوبی است که حتی می بایست زودتر از این اتفاق بیفتد.

وی افزود: بطور مثال پیش بینی یک عدد ثابت بعنوان سود هر سهم برای سال ۹۷ دشوار است و شدنی هم نیست.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حتی در اقتصادهای کم نوسان نیز این پیش بینی با هاله ای از ابهام روبرو است، تصریح کرد: با تغییر عواملی همچون قیمت دلار ، EPS نیز متغیر می شود؛ از این رو باید پیش بینی سود هر سهم را منعطف بیان نمود و یا بواسطه روشهایی همچون تجزیه و تحلیل سناریو ارقام مختلفی برای هر حالت بیان کرد.

ایزدی بیان داشت: اگر مدیر عامل شرکت ها برای هر یک از این سناریوهای مختلف EPS های مختلفی را مد نظر قرار دهند آن موقع بازار با انحرافات گوناگون روبرو نمی شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: در چند وقت اخیر با توجه به تغییرات نرخ دلار ، شرکتهای پتروشیمی EPS را تغییر دادند که این جای تامل دارد.

ایزدی بر این باور است؛ سرمایه گذار خود باید سود هر سهم را شناسایی نماید و شرکت ها فقط باید افشای اطلاعات صحیح را در دستور کار خود قرار دهند.

وی در خصوص وضعیت بودجه و تاثیر آن بر بازار سرمایه نیز گفت: در صورت کسری بودجه ، تورم ایجاد می شود ؛ از این رو برای سال ۹۷ باید بیشتر از قبل به فکر جذب سرمایه گذاری خارجی باشیم و مهمتر اینکه ترسیم وضعیت نرخ ارز را نیز نباید از نظر دور نگه داشت.

ایزدی خاطر نشان کرد: نوسان نرخ ارز بطور کلی به اقتصاد کمک نمی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید