ظریف: احیای احترام به مرزهای ملی و نظام دولت

    کد خبر :194465

محمدجواد ظریف اظهار کرد: دومین کنفرانس امنیتی کنفرانس در شرایطی برگزار می‌شود که منطقه غرب آسیا در یکی از دشوارترین دوره های تاریخ خود قرار دارد و جریان افراط گرایی خشونت‌طلب که این منطقه را دستخوش یکی از خطرناکترین وخسارت‌بارترین ادوار تاریخی‌اش کرده بود رو به زوال گذاشته است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در سخنان خود در دومین کننفرانس امنیتی تهران که با موضوع « امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا ؛ چالش ها و روندهای نوظهور» در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی با حضور تعدادی از مهمانان خارجی و داخلی برگزار شده است، با خیرمقدم به شرکت کنندگان در این اجلاس گفت: امیدواریم که در این اجلاس گفت‌وگوها و تبادل نظرهای سازنده و پرباری را پیش رو داشته باشیم.

وی اظهار کرد: دومین کنفرانس امنیت تهران در شرایطی برگزار می شود که منطقه غرب آسیا در یکی از دشوارترین دوره های تاریخی خود قرار دارد جریان افراطی گرایی خشونت طلب که این منطقه را دستخوش یکی از خطرناکترین و خسارت بارترین ادوار تاریخی اش کرده بود رو به زوال گذاشته است. داعش به عنوان دهشتناک‌ترین نماینده این جریان از نظر نظامی سرکوب و خلافت خودخوانده و جعلی‌اش نابود شده و کنترلش بر قلمرو وسیعی که از راه خشونت بی حد و ایجاد رعب به وجود آمده بود، از میان رفته است.

این دیپلمات عالیرتبه کشورمان ادامه داد: مردم و دولتهای عراق و سوریه طی شش سال گذشته دلاورانه علیه این گروه ها به ویژه داعش مقاومت کردند و به پیروزی‌های مهمی دست یافتند و ما خوشحالیم که در این مبارزه تاریخ ساز در کنار این دو ملت دوست و برادر قرار داشتیم.

وی ادامه داد: در این دوران که بین فروپاشی خلافت جعلی داعش و شکل گیری شرایط مطلوب امنیتی در منطقه قرار داریم ما و دیگر بازیگران منطقه‌ای با سه چالش مهم یعنی درک درست واقعیات موجود، نیل به درک مشترک در مورد وضعیت مطلوب برای منطقه و همچنین راه‌های تحقق این وضعیت مطلوب مواجه هستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه سخنان خود به ویژگی های دوره کنونی منطقه اشاره کرد و افزود: اگرچه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی طی یکی دو سال اخیر شکست‌های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت داعش متوقف گردیده و دستگاه اداری و نظامی آنها در حال متلاشی شدن است، اما سازمان ترور داعش و گروه‌های مشابه آن هنوز فعالند. آنها همچنان با توجه به شبکه وسیعی که در کشورهای مختلف در آسیای میانه و آسیای غربی و به ویژه در افعانستان و شمال آفریقا ایجاد کردند دارای بردی منطقه‌ای و جهانی‌اند و باید همچنان تهدید جدی به شمار آیند. بنابراین ادامه مقابله با باقیمانده‌های این تفکر خطرناک در سوریه و عراق، جلوگیری از نفود و گسترش افراط در مناطق جدید، سرکوب کامل خواستگاه فکری و قطع منابع مالی افراط گرایان همچنان باید یک اولویت باشد.

ظریف ادامه داد: احیای احترام به مرزهای ملی و نظام دولت-ملت که توسط گروه‌های تروریستی و برخی از دیگر جریانهای تکفیری هدف تخریب قرار گرفته است باید به عنوان یک اولویت مدنظر باشد چراکه ادامه وضعیت کنونی قطعا به گرایش های گریز از مرکز در داخل واحدهای سیاسی دامن خواهد زد و حاصلی جز تنش و بی‌ثباتی در پی نخواهد داشت.

ظریف حفظ انسجام ملی و تمامیت ارضی کشورهای منطقه را ضرورتی تردیدناپذیر عنوان کرد و گفت: تحرکات قومی و طایفه‌ای در سوریه و عراق با گرایش‌های جدایی‌طلبی خطری برای منطقه و جهان است و باید با درایت مسئولان ملی، محلی و گفت‌وگو بر پایه احترام به حاکمیت ملی تمامیت ارضی و قوانین اساسی این تحرکات به همگرایی و همکاری تبدیل شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید