اعتراضات اخیر سیگنال بی‌ثباتی را وارد کشور کرد/ نرخ ارز افزایش می‌یابد؟

    کد خبر :194461

یک کارشناس بازار ارز اعتراضات اخیر در کشور را عامل اصلی جهش چشمگیر قیمت ارز دانست و گفت: اعتراضات اخیر در ایران موجی از بی‌ثباتی را وارد اقتصاد کشور کرد اما هم‌زمان شدن تزریق ارز دولتی و آرام شدن اعتراضات، باعث شد التهابات تا حدودی فروکش کند و بازار به تعادل برسد.

ابوذر نجمی به تبدیل گروه‌های مختلف ارزی به ارز متقاضی توسط بانک مرکزی طی چند ماه اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: اقلام دارویی مهم ترین گروهی هستند که از ماه گذشته از فهرست خارج شده‌اند و از این به بعد باید ثبت سفارش را با ارز آزاد انجام دهند بنابراین این امر یکی از عواملی است که باعث افزایش تقاضا در ماه های اخیر شده است.

او با بیان‌ این‌که تزریق ارز دولتی به تنهایی نمی‌توانست بازار را تعدیل کند، توضیح داد: اعتراضات باعث شد شاهد افزایش نرخ ارز تا سقف 4400 تومان باشیم اما با فروکش کردن اعتراضات و تزریق ارز با نرخ 4270 تومان توسط بانک مرکزی، تا حدی جو موجود کنترل شد که البته اگر اعتراضات فروکش نمی‌کرد تزریق ارز به تنهایی نمی توانست بازار ارز را کنترل کند.

*افزایش سنتی نرخ ارز در دی‌ماه

در گفت و گو با اقتصاد آنلاین،نجمی افزود: به طور سنتی در دی‌ماه به دلیل پایان سال میلادی و تسویه حساب شرکت‌هایی که طرف تجاری خارجی دارند، افزایش تقاضای بازرگانی برای ارز اتفاق می‌افتد و در نتیجه هرسال در این مقطع زمانی شاهد افزایش قیمت هستیم.

این کارشناس بازار ارز، نبود زیر ساخت‌های اقتصادی لازم را عامل تک نرخی نشدن ارز دانست و بیان کرد: به رغم اینکه این موضوع از سال اول دولت یازدهم مطرح شد اما به مرحله اجرا نرسید و در حال حاضر هم زیرساخت‌های لازم برای تک نرخی کردن ارز را نداریم.

*شرایط برای تک نرخی شدن ارز مهیا نیست

او ادامه داد: برخی از تحلیل‌گران به اشتباه حذف شدن گروه‌های کالایی از ارز مبادلاتی را به معنی حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز می‌دانند اما شرایط کنونی بدترین زمان برای انجام این کار از سوی بانک مرکزی است.

نجمی منابع ارزی بانک مرکزی برای حرکت به سمت تک نرخی شدن را ناکافی دانست و افزود: در حال حاضر شبکه بانکی ما با دنیا ارتباط کافی ندارد و بانک مرکزی منابع ارزی کافی برای تک نرخی کردن ارز در اختیار ندارد و اگر در شرایط فعلی دست به این کار بزند با شکست مواجه می‌شود.

چرا مردم عادی ارز می‌خرند؟

این کارشناس اقتصادی درباره خرید ارز توسط مردم به دلیل روند صعودی آن، گفت: مردم ارز را برای حفظ ارزش پول و قدرت خرید خود می‌خرند و نمی توان گفت که این کار با هدف سرمایه‌گذاری انجام می‌شود.

قیمت ارز کاهش می‌یابد؟

او با اشاره به اینکه بعید است در ماه های آینده شاهد کاهش قیمت ارز باشیم، تصریح کرد: اگر هم قیمت‌ها کاهش یابد؛ میزان آن خیلی کم است و آن هم به شرطی است که بانک مرکزی به لحاظ سیاسی تصمیم بگیرد خود را مسلط به بازار نشان دهد.

نجمی در پایان خاطرنشان کرد: از لحاظ اقتصادی تمام عوامل بنیادی‌ در راستای افزایش قیمت ارز است و اگر بانک مرکزی تا حدودی کنترلش را از قیمت ها بردارد شاهد افزایش نرخ تا 4700 تومان خواهیم بود ، اما از آن جا که دولت قصد دارد خود را مسلط به بازار نشان دهد سعی می‌کند قیمت‌ها را در محدوده زیر 4500 تومان نگه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید