بیش از ۸۶ هزار نفر به حج تمتع ۹۶ اعزام می‌شوند/راه‌اندازی عمره در دستور کار است

  • اجتماعی
  • چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ۹:۲۸

سرپرست سازمان حج و زیارت با بیان این که مذاکرات حج تمتع ۹۶ میان ایران و عربستان رضایت‌بخش بوده است، گفت: بنا بر توافق انجام شده با وزارت حج عربستان سعودی حدود ۸۶ هزار و ۵۰۰ نفر از زائران کشورمان به حج تمتع امسال اعزام می‌شوند.

حمید محمدی در برنامه گفتگوی ویژه خبری به برخی توافقات انجام شده در مذاکرات حج تمتع 96 اشاره کرد، و اظهار داشت: با توافقات انجام شده میان دو کشور نزدیک به 86 هزار و 500 نفر برای حج تمتع 96 به عربستان اعزام خواهند شد و امیدواریم رضایت خاطر زائران کشورمان را شاهد باشیم.

وی خاطر نشان کرد: فضای کلی مذاکرات حج تمتع 96 بسیار مثبت و شفاف بود و به طور روشن مطالبات، نگرانی‌ها و انتظارات مردم کشور را مطرح کردیم. که طرف سعودی نیز در فرایند مذاکرات که به صورت حضوری و یا مکتوب متقاعد شد تا مطالبات ما را تامین کند.

محمدی افزود: خوشبختانه طرف سعودی دغدغه‌های و مطالبات مقامات ایران، مردم و حجاج را مورد توجه قرار داد و تمامی خواسته‌ها در متن توافقنامه میان دو کشور درج شده است.

سرپرست سازمان حج و زیارت با اشاره به فرایند ثبت نام اولیه زائران حج تمتع 96 اظهار کرد: ثبت نام از تاریخ 23 فروردین ماه آغاز شده و واجدین شرایط می‌توانند با طی کردن مراحل تعیین شده همچون واریز مبلغ اولیه به بانک ملی نام نویسی خود را قطعی کنند.

وی تصریح کرد: کلیه عزیزانی که تا تاریخ 31 تیرماه سال 85 ودیعه گذاری کرده‌اند در این مرحله واجد شرایط ثبت‌نام هستند، که البته اگر شرایط تامین مسکن و سایر برنامه‌های مد نظر توسط سازمان حج و زیارت اجرایی شود اولویت‌های بیشتری را اعلام خواهیم کرد.

محمدی ادامه داد: واجدین شرایط چه در استان‌ها و یا مرکز باید به اخبار استانی توجه داشته باشند و بالافاصله بعد از ثبت‌نام و تعیین شرایط برنامه‌های آموزشی آغاز خواهد شد.

سرپرست سازمان حج و زیارت تاکید کرد: به طور حتم اولویت در اعزام‌های حج تمتع 96 با تکمیل کنندگان مدارک است و امیدواریم واجدان شرایط حج زودتر نام‌نویسی خود را قطعی کنند.

وی درباره این پرسش که تعیین تکلیف وضعیت خانواده‌های شهدای منا و شهیدانی که قرار بود از طریق DNA شناسایی شوند گفت: یکی از موضوعات مهم مذاکرات بحث حادثه منا و شهدای منا بود که در واقع تقاضای دیه این شهدا براساس قاعده قتیل‌الزحام مطرح شد و همچنان رایزنی‌ها در این مورد ادامه دارد.

محمدی افزود: بخشی از موضوع شهدای فاجعه منا باید توسط کمیته‌ای که در عربستان تشکیل می‌شود مورد بررسی قرار گیرد و مدارک و مستندات کشورمان نیز از سوی بعثه مقام معظم رهبری ارائه خواهد شد.

سرپرست سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با توجه به این که موضوع دیه هنوز به نتیجه نرسیده صرفاً موافقت شده 2 نفر از خانواده‌های شهدای منا به حج تمتع اعزام شوند؛ البته طبق برنامه در نظر گرفته شده بعد از راه‌اندازی عمره نیز شرایطی را فراهم خواهیم کرد تا خانواده‌های شهدای منا در غالب کاروان به مکه اعزام شوند و حتی آنهایی که قبر شهیدشان مشخص نشده آزمایش DNA برای شناسایی بدهند.

وی درباره قیمت‌گذاری حج تمتع 96 نیز اظهار کرد: تمام تلاش سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری افزایش نیافتن قیمت برای مردم است، اما گاهی افزایش یافتن خدمات رشد نرخ ارز و رشد کیفیت خدمات‌دهی در قیمت‌ها اثر دارد، که امیدواریم تفاوت قیمت زیادی صورت نگیرد.

محمدی درباره مطرح شدن موضوع دستبند الکترونیکی نیز توضیح داد: این موضوع که در برخی رسانه‌ها مطرح شده بود دستبندهای الکترونیکی از سوی طرف عربستانی مورد توجه است، صحت ندارد، بلکه طرح مچ‌بند برای زائران یکی از برنامه‌های مورد توجه کارشناسان ما بوده است.

سرپرست سازمان حج و زیارت با بیان این که در برخی مواقع زائران کشورمان به دلیل کهولت سن و یا سایر مشکلات به درستی مورد شناسایی و یافتن قرار نمی‌گیرند، گفت: به سبب این که کارت‌های شناسایی نمی‌تواند اطلاعات کاملی را منتقل کند، طرح مچ‌بندها را مورد توجه قرار داده‌ایم که به طور حتم این برنامه برای زائران حج تمتع 96 اجرایی خواهد شد، که این روش قطعاً به نفع زائران خواهد بود.

وی درباره راه‌اندازی عمره نیز اظهار کرد: عمره مفرده به دلیل حادثه‌ای که در سال 94 از سوی پلیس‌های خاطی سعودی به وقوع پیوست به حالت تعلیق در آمد و شرط جمهوری اسلامی ایران برای راه‌اندازی مجدد منوط به مجازات این افراد خاطی بود.

محمدی خاطر نشان کرد: در این دوره از مذاکرات میان مقامات حج عربستان و کشورمان اعلام شد که پلیس‌های خاطی محاکمه شده‌اند و شروط ایران نیز به همین سبب تحقق یافت.

سرپرست سازمان حج و زیارت تاکید کرد: اما راه‌اندازی حج عمره که بعد از تحقق شروط مورد توجه و در دستور کار است به حج تمتع امسال بر می‌گردد، که اگر شرایط ما مساعد و مناسب بود بالافاصله عمره را راه‌اندازی خواهیم کرد.

وی گفت: به طور حتم بستر لازم برای راه‌اندازی حج عمره فراهم است و این مهم منوط به حج تمتع امسال و مناسب بودن شرایط باز می‌گردد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید