پاسخ به سؤال نمایندگان، آسیبی به جلال و جبروت رئیس جمهور وارد نمی کند/ هیأت رئیسه سؤال را اعلام وصول نمی کند

    کد خبر :194189

در روزهای گذشته، کشور آبستن حوادث بسیاری بود. مردم در گوشه و کنار کشور در اعتراض به وضیت اقتصادی تجمعاتی برگزار کردند که نتیجه آن باعث بروز برخی نگرانی ها در میان مردم شد.

بسیاری از مردم بر این باورند که ریشه این اعتراضات در شنیده نشدن صدای مردم بوده و شاید یکی از مهم ترین دلایل آن شنیده نشدن اعتراض مردم به وضعیت مؤسسات مالی بود که مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد کرد. بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که باید بسیار پیش از این مسئولان کشور صدای این اعتراضات را می شنیدند. البته موضوع مؤسسات مالی مربوط به چند سال اخیر نمی شود و سابقه آن به دولت های نهم و دهم بازمی گردد، ولی از زمان دولت یازدهم، بیشتر خود را نشان داده است. مجلس نیز در این سال ها بارها تلاش کرده که این مشکل را رفع کند و حتی چندین بار از وزرای اقتصاد و کار در این خصوص پرسیده است.

با این حال، به دلیل محدودیت های قانونی که وزرا در این خصوص دارند و عدم دسترسی نمایندگان به رئیس بانک مرکزی، این مشکل تا کنون رفع نشده است. با این حال، نمایندگان برای اینکه موضوع را به نتیجه برسانند، تصمیم به سؤال از رئیس جمهور گرفتند، ولی مشخص نیست چه دست هایی در پس پرده هست که مانع از پاسخگویی رئیس دولت به نمایندگان مردم در مجلس می شود!

احمد مازنی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: سؤال از رئیس جمهور چندین ماه پیش به همت چند نماینده مجلس از جمله بنده، وقف چی و علی مطهری جمع آوری شد و تعداد امضاها نیز حدود 100 امضا بود؛ اما متأسفانه هیأت رئیسه این سؤال را به جریان نمی اندازد.

وی افزود: تصور من این است که فارغ از موضوع و اصل سؤال از رئیس جمهور، سؤال کردن از رئیس دولت نباید تبدیل به تابو شود. این حق در قانون اساسی برای نمایندگان در نظر گرفته شده و اگر حقی با ابزار دیگری به نتیجه نرسید، نماینده ها بتوانند از رئیس جمهور سؤال کنند. اگر این کار قانونی، عادی انجام نشود و سختگیری های برای انجام آن شود، بعدها این ملاحظات تبدیل به یک رویه می شود؛ رویه ای که می تواند بعدها جای قانون اساسی را بگیرد، کما اینکه در مجلس هشتم و زمانی که می خواستند از احمدی نژاد سؤال کنند اجازه نمی دادند که سؤال در مجلس مطرح شود.

وی ادامه داد: این کار در آن زمان تا جایی پیش رفت که علی مطهری استعفا کرد و وقتی استعفایش در مجلس رأی نیاورد، احمدی نژاد را به مجلس احضار کردند، و وقتی وی آمد، به جای اینکه پاسخ دهد، بسیار طلبکار بود و به او برخورده بود و فیلمبردار رئیس را هم در آنجا به نمایش درآورد. این درحالی است که باید خیلی عادی با مسأله برخورد شود و رئیس جمهور هم باید خیلی راحت می آمد به مجلس و مانند وزرایی که هر هفته در صحن حاضر می شوند و به سؤال نماینده ها پاسخ می دهند، به سؤال نماینده ها پاسخ می داد.

این نماینده در ادامه گفت: این یک انحراف فرهنگی است که در جامعه ما ایجاد شده؛ اینکه کسی فکر کند فراتر از قانون است و بهتر می تواند مصلحت مردم را تشخیص دهد، در صورتی که قانون بر اساس مصالح عمومی نوشته شده است.

وی همچنین یادآور شد: برخی گمان می کنند اگر رئیس جمهور را به مجلس دعوت کنند، باعث تضعیف وی می شود. متأسفانه همه رؤسای دولت ها و اطرافیان آنها فکر می کنند که رئیس جمهور نباید پاسخگوی مردم باشد. این فرهنگ باید از بین برود که پاسخ سؤال نمایندگان در مجلس آسیبی به جلال و جبروت رئیس دولت وارد نمی کند.

وی ادامه داد: رئیس جمهور یک مقام رسمی است که از مردم رأی گرفته و اختیاراتی دارد. مجلس هم به همین شکل است و نمایندگان هم اختیارات خاص خود را دارند. این باید به یک امر طبیعی تبدیل شود، این موضوع مربوط به روحانی هم نمی شود و اصلا تا کنون از وی خواسته نشده که به مجلس بیاید ولی این در مورد دیگر رؤسای جمهور هم صدق می کند.

وی درباره دلیل اعلام وصول نشدن سؤال از رئیس جمهور نیز گفت: این کار فقط به دلیل مصلحت اندیشی های هیأت رئیسه انجام نشده است. شاید هم حتی هیأت رئیسه نباشد و شخص رئیس مجلس اجازه ندهد که این کار صورت گیرد، باید از خود لاریجانی پرسید چرا این سؤال تا کنون مطرح نشده است. بالاخره این سؤال مربوط می شود به بخش زیادی از مطالبات مردم، بانک مرکزی نتوانسته این مشکلات را رفع کند. وزیر اقتصاد هم نمی تواند پاسخی در این باره بدهد، الان می خواهیم رئیس جمهور بیاید و این موضوع را توضیح دهد.

شاید اگر خود رئیس جمهور بیایند و به مردم و نمایندگان توضیح دهند که چه شده است، بسیاری از مسائل کشور رفع شود، ولی نمی دانم چه اصراری است که اجازه این کار را به دولت نمی دهند و چه کسانی مانع این کار و این خواسته نمایندگان شده اند؟!

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید