سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست:

حرف زدن از محیط زیست «ذکر مصیبت» است/افزایش بهای پروانه شکار

    کد خبر :194141

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست با بیان اینکه سخن گفتن از محیط زیست کشور ذکر مصیبت است،گفت:

به گزارش ایسنا، حمید ظهرابی در مراسم معارفه مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه که امروز برگزار شد، با اشاره به وضعیت محیط زیست کشور اظهار کرد: خشک شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها، افت سطح آب‌های زیرزمینی، خشکیدن جنگل‌ها، گرد و غبار، آلودگی هوا، فرسایش خاک و انقراض گونه‌ها از مهمترین مصائب محیط زیست کشور است.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بسیاری از این اتفاقات را نتیجه توسعه ناپایدار دانست و حرکت به سمت توسعه پایدار را از مهمترین سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست ذکر کرد.

ظهرابی با بیان اینکه قرار نیست محیط زیست، توسعه را متوقف کند،اظهارکرد: باید توسعه و بهره‌مندی از منابع را خردمندانه و بر اساس توان و ظرفیت محیط طبیعی کشور پیش ببریم.

وی بر لزوم حذف این نگاه که مردم و محیط زیست از هم جدا هستند، تاکید کرد و گفت: ۵۰ سال بدون کمک مردم محیط زیست را اداره کردیم و نتیجه آن وضعیت کنونی محیط زیست است بگونه‌ای که در تعداد انگشت شماری از مناطق تحت مدیریت ما جمعیت حیات وحش رشد کرده و یا ثابت مانده است و مابقی شرایط خوبی ندارند.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اظهارکرد: سال‌ها برای انجام امور مردم محدودیت ایجاد کردیم و نباید توقع داشته باشیم مردم ما را در حفظ محیط زیست همراهی کنند.

ظهرابی افزود: اکنون وقت آن رسیده که این معادله اشتباه را برهم بزنیم که این مهم یکی از سیاست‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی با بیان اینکه مردم را باید در سود حفاظت از محیط زیست شریک کنیم، اظهارکرد: در این شرایط هم کار کردن در حوزه محیط زیست آسان‌تر می‌شود و هم مردم به جهت منافع مشترکی که دارند خودشان برای حفظ محیط زیست پای کار می‌آیند.

به گفته ظهرابی، استفاده از ظرفیت مردم بومی و محلی برای حفظ محیط زیست حتما نتیجه خواهد داد و با جدیت دنبال می‌شود.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: لازم است توسعه طبیعت‌گردی را نیز در برنامه داشته باشیم زیرا محیط زیست از مسائل اقتصادی جدا نیست.

ظهرابی در ادامه تامین امکانات و تجهیزات مناسب برای حفظ محیط زیست، شفاف‌سازی امور، اطلاع‌رسانی به مردم، تفویض اختیار به استان‌ها و … را از دیگر اولویت‌های سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.
افزایش بهای پروانه شکار

ظهرابی به برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای افزایش بهای پروانه‌های شکار و واقعی کردن قیمت‌ها اشاره و اظهارکرد: قیمت کنونی پروانه شکار که مثلا برای یک قوچ ۲۵۰ هزار تومان است به هیچ عنوان منطقی نیست و زمینه سوءاستفاده برخی از شرکت‌های واسطه در زمین تورگردانی شکار را فراهم می‌کند.

وی افزود: باید با واقعی کردن قیمت پروانه شکار درآمد حاصل از آن را به خود جوامع محلی برای حفاظت از محیط زیست اختصاص دهیم.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست در ادامه گفت: در این شرایط دیگر نیازی نیست که محیط بانان با کلاشینکف در مناطق تحت مدیریت گشت زنی کنند و فقط با یک قلم و کاغذ سرکارشان حاضر خواهند شد.
فاضلاب شهری مهمترین مشکل زیست محیطی کرمانشاه

وی به وضعیت محیط زیست کرمانشاه اشاره کرد و فاضلاب شهری را یکی از مهمترین مشکلات محیط زیستی این استان دانست.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از اینکه فقط یک سوم فاضلاب شهر کرمانشاه تصفیه می‌شود، تاکید کرد: باید فکری به حال فاضلاب‌ انسانی و صنعتی کرمانشاه کرد.

ظهرابی با اشاره به واقع شدن پالایشگاه کرمانشاه در مرکز شهر اظهارکرد: نباید اجازه داد آلودگی ناشی از صنایع در کرمانشاه بالا برود.

وی درباره بازیافت نخاله‌های ساختمانی نیز گفت: این سایت باید در کرمانشاه با جدیت پیگیری شود و برای تمام کشور الگو باشد.

ظهرابی افزود: ما تمام منابع اولیه مورد نیاز برای ساخت و سازها را از طبیعت می‌گیریم و فقط نخاله و زباله به آن تحویل می‌دهیم که نتیجه آن وجود نخاله در ورودی اکثر شهرهای کشور است.

سرپرست معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص گرد و غبار کرمانشاه اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که ما بتوانیم در مهار این پدیده اثر بگذاریم پس باید اجازه ندهیم آلودگی ناشی از صنعت و حمل و نقل هم در شهر بالا برود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید