کالاهای محلی در بازارهای کره شمالی در حال افزایش است

    کد خبر :19401

بازدید کنندگان از کره شمالی می‌گویند امروزه تعداد بیشتر و بیشتری کالاهای ساخت داخلی در مغازه ها و سوپر مارکت‌های کشور منزوی کره شمالی دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از رویترز، بازدید کنندگان از کره شمالی می‌گویند امروزه تعداد بیشتر و بیشتری کالاهای ساخت داخلی در مغازه ها و سوپر مارکت های کشور منزوی کره شمالی دیده می‌شود از خمیر دندان با طعم هویج و ماسک های صورت زغالی گرفته تا موتورسیکلت ها و پنل های خورشیدی، که بیشتر جایگزین واردات چینی شده اند.

درحالی که دولت ترامپ برای این که این کشور منزوی برنامه تسلیحاتی خود را رها کند در نظر دارد  تحریم های مالی سخت تری علی آن وضع کند، کره شمالی از استراتژی دوگانه توسعه نیروی نظامی و اقتصادی خود استفاده میکند

تاجران بازدید کننده می‌گویند اکثر کالاهای مصرفی کره شمالی همچنان از چین وارد می‌شوند اما تحت رهبری «کیم یونگ اون» تلاش می‌شود که بیشتر کالاهای ساخت داخل فروخته شوند تا از به خارج رفتن پول جلوگیری شده و ایدئولوژی ملی اتکا به خود تقویت شود.

هیچ داده ای موجود نیست که بتوان نشان داد چه مقدار تولید به صورت داخلی در کره شمالی انجام می‌گیرد. داده های صادرات از کشورهایی مثل چین و مالزی که به کره شمالی کالاهای مصرفی صادر می‌کنند هم نمی‌تواند به دقت منعکس کننده این مقدار باشد.

در عین حال وزیر بازرگانی چین از پاسخ به این سوال که آیا صادرات به کره شمالی به علت افزایش تولیدات در داخل این کشور کاهش یافته، امتناع کرد.

شرکت های کره شمالی برای ارائه توضیحات در دسترس نبودند و هیچ اعلامیه ای از درآمد و سود خود منتشر نمی‌کنند. در عین حال شناسایی هرگونه شریک و ائتلاف تجاری هم ممکن نبود.

اما آنچه واضح است، این که شرکت های بزرگ کره شمالی شروع به تولید طیف بیشتری از محصولات کرده اند.«نگویانگ» یا «وطن من» به عنوان یک شرکت تنباکو در پیونگ یانگ شروع به کار کرد اما در سال های اخیر کار خود را به تولید کارت های بازی، کالاهای الکترونیکی، و لباس های ورزشی گسترش داد حتی امروزه این شرکت اسپانسر تیم فوتبال بانوان به همین نام است. دامنه محصولات  شرکت ایر کوریو هم از سیگار و مشروبات گرفته تا ایستگاه تاکسی و جایگاه سوخت گسترده شده است.

ساکنان کره شمالی به طور روز افزونی از پذیرش محصولات چینی امتناع می‌کنند چرا که معتقدند این محصولات بی کیفیت هستند. چین چندین بار در سالهای اخیر تخلفاتی را در بخش ایمنی غذایی مرتکب شده که شامل برنج و شیر خشک آلوده بوده است.

مایکل اسپاور از شرکت تبادلات پیکتو که نمایندگان سرمایه گذاران، توریست ها و دانشگاهیان را به کره شمالی وارد می‌کند می‌گوید که افرادی را در مغازه ها دیده اند که محصولات کره ای و چینی را با هم مقایسه کرده و محصول کره ای را انتخاب کرده اند.

با این همه کره شمالی هنوز به طور گسترده ای به تجارت با چین وابسته است و بخش عمده ای از مواد خام برای ساخت کالاهای مصرفی خود را از چین یا از طریق چین وارد می‌کند. ما شاهد یک افزایش قابل توجه در کالاهای ساخت داخل کره شمالی هستیم که شامل موتور سیکلت، پنل های خورشیدی و و غذا می‌شود اما روابط تجاری که این کالا ها به آن وابسته اند هنوز چینی است.

به علت وابستگی به چین، احتمال آن وجود دارد که شرکت های تولید کننده محصولات «ساخت کره شمالی» در صورتی که تحریم های اقتصادی سخت تری وضع شود صدمه ببینند.

هفته گذشته دیپلمات ها گفتند واشنگتن مشغول مذاکره با چین برای دادن پاسخ احتمالی سختگیرانه تر شورای امنیت سازمان ملل – مثل تحریم های جدید – به آزمایشات موشکی کره شمالی است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید