چراغ سبز شهرداری به بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بافت‌های فرسوده

    کد خبر :193887

شهردار تهران تمهیدات شهرداری برای تشویق سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بافت فرسوده پایتخت را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی نجفی صبح امروز در مراسم کلنگ زنی پروژه تجمیع 50 پلاک محله تختی با بیان اینکه برای اولین بار پروژه تجمیعی در شهر تهران با این میزان انجام شده است، گفت: اجرای این پروژه یک مدل است که می‌خواستیم آن را به مردم و سرمایه گذاران نشان دهیم که می‌توانند با استفاده از حمایت‌هایی که انجام می‌شود نسبت به نوسازی ملک خود اقدام کنند.

وی با بیان اینکه بیش از 3000 هکتار مساحت بافت فرسوده در تهران است که با توجه به مخاطراتی که در تهران وجود دارد همچون زلزله باید هر چه سریعتر نسبت به نوسازی ساختمان‌ها اقدام کرد، گفت: مرحله اول تشویق، جلب همکاری مردم در بافت فرسوده است که پروژه را با مشارکت آنها باید انجام داد همچنین در مرحله دوم باید نسبت به تشویق سرمایه گذار بخش خصوصی اقدام کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه وام با بهره 8 درصد در زمان ساخت به سازندگان پرداخت می‌شود، گفت: همچنین شهرداری موظف است برای واحدهایی که برای سرمایه گذار باقی می‌ماند ایجاد تقاضا کند و به مردم وام با سود کم بدهد تا این واحدها را بخرند. همچنین شهرداری بابت عوارض ساخت و ساز پولی دریافت نمی‌کند و هزینه‌هایی همچون انشعاب آب و گاز را به صورت 100 درصدی پذیرفته است. معتقدیم باید از سرمایه گذاران برای انجام این کار حمایت کرد تا آنها ترغیب شوند در بافت فرسوده جنوب پایتخت سرمایه گذاری کنند.

وی با بیان اینکه با این حال همه مسائل در اختیار شهرداری نیست، افزود: علاوه بر تسهیلات بانکی که باید به سرمایه گذاران کمک شود و نمایندگان مجلسی که مرتبا از بروز زلزله در تهران ابراز نگرانی می‌کنند، باید در فصل بودجه ریزی برای نوسازی بافت فرسوده که می‌تواند خطرات زیادی را ایجاد کند رقم قابل توجهی بگذارند.

نجفی با بیان اینکه هر چند که اهتمام شهرداری و ریاست جمهوری در رابطه با بازسازی بافت فرسوده بسیار جدی است گفت: باید چاره‌ای اندیشید تا سازندگان شمال تهران ترغیب شوند که به سمت جنوب پایتخت آمده و نسبت به نوسازی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه یکی از اساسی‌ترین مشکلات شهرداری در نوسازی بی‌توجهی و کم توجهی به مسائل خدمات شهری بوده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر در نوسازی به خدمات عمومی کم توجهی شده است و در این پروژه نیز از نظر تجمیع زمین نتوانستیم اضافه کنیم و تنها به اصلاح معابر اقدام می‌شود اما در بقیه پروژه‌ها سعی خواهیم کرد در کنار ساخت و ساز متوازن، امکانات عمومی را هم برای شهروندان آن منطقه فراهم کنیم.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که آیا با وجود حمایت‌های شهرداری، سرمایه گذاران از این روش استقبال کردند یا نه؟ به ایسنا گفت: ظرف چند ماه آینده فراخوان عمومی را برای سرمایه گذاران اعلام خواهیم کرد تا سرمایه گذارانی که آماده هستند نسبت به نوسازی اقدام کنند هر چند که با چند سرمایه گذار صحبت کردیم و آنها نیز اعلام آمادگی کردند اما فراخوان عمومی صادر خواهد شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید