تیلرسون: در تلاش برای اصلاح برجام به منظور حفظ آن هستیم

  • سیاسی
  • شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ ۱۰:۴۹
    کد خبر :192960

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که دولت ترامپ در حال کار با قانونگذاران آمریکایی برای یک اصلاح قانونی است تا بتواند واشنگتن را در توافق هسته‌ای نگه دارد.

رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا بامداد شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس، با اعلام این خبر گفت: تغییرات در قوانین آمریکا پیرامون عضویت واشنگتن در توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 ممکن است درهفته جاری یا روزهای پس از آن انجام گیرد.

براساس این گزارش دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای آینده با دو ضرب الاجل در ارتباط با توافق هسته‌ای با ایران مواجه است و باید بار دیگر درباره تایید این توافق و ادامه لغو تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند.

تیلرسون در ادامه گفت: رئیس جمهور آمریکا پیش از این گفته است که یا توافق را اصلاح یا آن را لغو می کند. ما در حال تلاش برای یافتن راهی هستیم تا وعده وی مبنی بر اصلاح توافق عملی شود.

به گزارش آسوشیتدپرس، این رایزنی‌ها که شامل کاخ سفید، وزارت امور خارجه و کنگره می شود، محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش نخواهد داد اما همانطور که ترامپ خواهان آن است آنها می توانند چگونگی اجرای توافق از سوی آمریکا را تقویت کنند و شاید ترامپ را متقاعد کنند که برای آمریکا بهتر است در این توافق باقی بماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در ادامه این گفت‌وگو حمایت نکردن اتحادیه اروپا از اعتراض‌های اخیر در ایران را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایسنا،وی همچنین درباره تلاش دولت آمریکا برای اصلاح توافق هسته‌ای گفت که مقامات دولتی به صورت بسیار فعالانه در حال رایزنی با رهبران کنگره هستند. در صورتی که شواهدی مبنی بر تلاش کنگره برای اصلاح توافق هسته‌ای مشاهده شود، ترامپ احتمالا دستور تمدید لغو تحریم‌های ایران در روز 12 ژانویه صادر خواهد کرد.

تیلرسون تصریح کرد: با این حال نمی خواهم این را بگویم که درباره هیچ موضوعی تاکنون به تصمیم نهایی رسیده‌ایم.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش داد: دستیابی به توافق با کنگره در این زمینه در این فرصت کوتاه بسیار دشوار و چالش برانگیز به نظر می‌رسد. با این وجود یک دستیار در کنگره آمریکا تایید کرده است که در گفت‌وگوها میان دولت ترامپ و قانون‌گذاران پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده است اما این مذاکرات بر سر یک متن مشخص تاکنون آغاز نشده است.

به گفته یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود، در کنگره باب کورکر سناتور جمهوری‌خواه و بن کاردین سناتور دموکرات که از قانون‌گذاران ارشد در کمیته روابط خارجی سنا به شمار می آیند روز پنجشنبه به منظور گفت‌وگو درباره این مسئله با ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا به کاخ سفید رفتند.

یکی از گزینه‌هایی که قانوگذاران آمریکایی در حال رایزنی بر سر آن با کاخ سفید هستند، مربوط به حذف این الزام است که ترامپ هر سه ماه یکبار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را در گزارشی به کنگره تایید کند. یک احتمال دیگر این است که قانون داخلی ‌آمریکا درباره توافق هسته‌ای به نحوی است که بازه زمانی گزارش‌دهی ترامپ طولانی‌تر شود. هر تغییری در این قانون مستلزم حمایت قوی جمهوری‌خواهان شامل مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای و برخی دموکراتهاست که به شدت از این توافق حمایت می کنند.

با این حال مشخص نیست که آیا تغییر قانون موسوم به بازنگری توافق هسته‌ای با ایران برای جلوگیری از خواسته ترامپ برای پاره کردن توافقی که آن را بدترین توافق ممکن در تاریخ کشورش می داند، کافی باشد.

تیلرسون در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس تاکید کرد که رویکرد دولت ابتدا اصلاح این قانون داخلی آمریکا است که تعیین می کند واشنگتن چگونه با این توافق تعامل کند وسپس کار با متحدان اروپایی است تا به نقاط ضعف این توافق رسیدگی شود.

ترامپ معتقد است که یکی از نقاط ضعف توافق هسته‌ای این است که محدودیت‌های هسته‌ای ایران پس از چند سال برداشته می شود و به علاوه شامل محدودیتی در خصوص آزمایش موشکی بالسیک ایران نمی شود.

ضرب‌الاجل پیش‌روی ترامپ در خصوص توافق هسته‌ای در حالی فرا میرسد که دولت وی از اعتراضات اخیر در ایران حمایت می کند. برخی کشورهای اروپایی به آمریکا پیوسته و از معترضان حمایت کرده‌اند اما تیلرسون معتقد است که 28 کشور عضو اتحادیه اروپا حمایت کافی از این اعتراضات نشان نداده‌اند.

وی در این باره گفت: ما از اینکه اتحادیه اروپا در حمایت از این اعتراض‌ها در ایران موضعی مشخص اتخاذ نکرده است، تاحدودی متاسف شده‌ایم؛ صداهایی که خواهان اصلاحات هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید