تخفیف جریمه ریالی سربازی برای اقشار خاص

    کد خبر :192004

نماینده تهران و عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97آورده است: کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97، دیروز در کنار بررسی تعداد زیادی از پیشنهادهای الحاقی به تبصره‌های درآمدی بودجه، یک مصوبه مهم داشت؛ اعضای کمیسیون تلفیق در جلسه عصر دیروز به پیشنهاد دولت درباره جریمه مشمولان غایب در تبصره 11 لایحه بودجه 97، رای موافق دادند.

این مصوبه اگرچه به‌صورت شکننده از سوی اعضای این کمیسیون به تصویب رسید؛ اما برای اجرایی شدن به تصویب در صحن و اذن مقام معظم رهبری نیازمند است.

براساس آنچه دولت به‌عنوان دلیل درج این تبصره در لایحه بودجه مطرح می‌کند، امکان حضور بسیاری از مشمولان غایب، به‌دلیل طولانی شدن غیبت‌ها سخت می‌شود؛ زیرا این افراد به‌دلیل بالا رفتن سن، اغلب به جمع متأهلان پیوسته و به سبب هزینه‌های زندگی به چرخه اشتغال پیوسته‌اند. از سوی دیگر این افراد در طول دوره غیبت سربازی، از برخی خدمات اجتماعی براساس قانون محروم شده‌اند. در واقع رویکرد این پیشنهاد در سال‌های گذشته، تعیین تکلیف این افراد بود؛ کسانی که غیبت‌ آنان از خدمت سربازی با گذشت هر سال طولانی‌تر می‌شد و با وجود آنکه امید به بازگشت آنها به خدمت سربازی وجود نداشت، بنابراین دولت تصمیم گرفت از طریق این جریمه امکان تعیین تکلیف این افراد را فراهم کند.

**مخالفت‌ها

با این حال، برخی اعضای کمیسیون تلفیق، مخالفت خود را در جلسه دیروز با این تبصره اعلام کردند؛ مخالفت‌هایی که سبب شد این تبصره در کمیسیون با اختلاف اندک به تصویب برسد. اما دلیل مخالفت‌ها چیست؟ برخی از نمایندگان بر این باورند که وجود این تبصره در بودجه سنواتی طی چند سال پیاپی، احتمال دارد به افزایش این نوع غیبت‌ها از خدمت سربازی در سال‌های آتی، با امید به امکان بخشودگی از طریق این جریمه‌ها منجر شود. بنابراین مخالفان این تبصره، تکرار هرساله جریمه مشمولان غایب از سربازی را موضوعی می‌دانند که ممکن است خدمت سربازی را از منظر کاهش حضور مشمولان، مختل کند. به باور بسیاری از نمایندگان، تداوم این تبصره در بودجه سنواتی باید از یک زمانی متوقف شود.

با همه این مخالفت‌ها، تبصره 11 بودجه 97 دیروز با رای شکننده به تصویب رسید اما مجلسی‌ها نسبت به تداوم این رویه تردید دارند و آن را رویه درستی نمی‌دانند.

طبق مصوبه دیروز کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده می‌شود کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت سال غیبت دارند، با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به‌صورت نقدی و اقساطی که تا پایان سال 97 تسویه می‌شود، معاف کند. میزان جریمه برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه برای مشمولان غایب با مدرک تحصیلی زیر دیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان، فوق دیپلم 20 میلیون تومان، کارشناسی 25 میلیون، کارشناسی ارشد 30 میلیون تومان، دکترای عمومی علوم پزشکی 35 میلیون تومان، دکترای تخصصی غیرعلوم پزشکی 40 میلیون تومان و مشمولان غایب با مدرک تحصیلی دکترای تخصصی رشته‌های علوم پزشکی و بالاتر 50 میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین برای مشمولان متاهل 5 درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند 5 درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

روزنامه دنیای اقتصاد: با این حال کمیسیون تلفیق هرچند پیشنهاد دولت درباره میزان جریمه ریالی مشمولان غایب را به تصویب رساند؛ اما در یک بند از جزئیات آن نیز تغییراتی ایجاد کرد. کمیسیون تلفیق در راستای تقویت قشر آسیب‌پذیر، مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و فرزندان آنها را از 70 درصد تخفیف بهره‌مند کرد. این در حالی است که در پیشنهاد دولت این تخفیف 50 درصد بود. با این همه، مصوبه دیروز کمیسیون درباره این تبصره به معنای تصویب نهایی نیست. این مصوبه برای اجرایی شدن نیاز به تصویب در صحن علنی و اذن مقام معظم رهبری دارد. همچنین به نظر می‌رسد این تبصره، به‌دلیل مخالفت‌های قوی موجود ازسوی نمایندگان، ازجمله چالش‌های پیش‌روی نمایندگان در صحن علنی برای بررسی لایحه بودجه باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید