۱۴ میلیون قطعه طیور آلوده به آنفلوآنزا معدوم شدند

    کد خبر :191277

رئیس سازمان دامپزشکی از معدوم سازی ۱۴ قطعه طیور در کشور که عمدتا روستایی و تخم‌گذار بودند برای جلوگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزا خبر داد و گفت: به گونه‌ای برنامه‌ریزی که از سال آینده دیگر شاهد اپیدمی شدن این بیماری در کشور نباشیم.

علیرضا رفیعی‌پور در نشست خبری امروز اظهار کرد: بیماری آنفلوآنزای طیور که امسال رخ داد، ادامه همان سویه سال گذشته بود که تاکنون ادامه داشت و امسال ۱۴ میلیون قطعه تلفات داشتیم. البته این تلفات در واقع معدوم‌سازی کانون‌های شناسایی شده و آلوده به این بیماری بود تا بتوانیم از گسترش طیورها جلوگیری کنیم.

وی افزود: پس از آنکه آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در زمینه تصمیم‌گیری، اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی برای برخورد با آنفلوآنزای پرندگان به عنوان یکی از بیماری‌های حساس در جمعیت طیور کشور ردیف بودجه جداگانه اختصاص می‌یابد و در ستاد آنفلوآنزا که به ریاست معاون رئیس جمهور و در سطح استانی به ریاست استانداران برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شد و در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان دامپزشکی ادامه داد: سازمان دامپزشکی به صورت مستمر و دائم همه طیور روستایی و صنعتی را رصد و پایش می‌کند و بر این اساس می‌توان اعلام کرد که در سال جاری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در سویه‌های گذشته آن بین انسان و طیور مشترک بود، گزارش نشده و نگرانی بابت آن فعلا وجود ندارد اما در سال جاری این بیماری دقیقا مانند سال گذشته از ۱۵ استان کشور تلفات زیادی گرفت و امیدواریم بتوانیم از طریق صندوق بیمه و ردیف‌های اعتباری اختصاص یافته خسارت مرغداران را جبران کنیم، چرا که در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه به این سازمان برای مدیریت بیماری اختصاص پیدا کرد که ۳۵ درصد آن به پرداخت غرامت به تولیدکنندگان اختصاص خواهد یافت و تاکنون ۵۰ میلیارد تومان آن را از طریق اسناد خزانه و خط اعتباری نقدی از سوی سازمان برنامه و بودجه دریافت کرده‌ایم.

رفیعی‌پور ضمن ابراز نگرانی از شیوع سویه جدید بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور گفت: گرچه در سال جاری ۱۴ میلیون قطعه طیور تخم‌گذار روستایی معدوم شد اما تقریبا ۱۰ میلیون قطعه پالت جایگزین قطعه‌های معدوم شده، شد. اما اگر با افزایش قیمت تخم‌مرغ مواجه شدیم به دلیل این بود که از جایگزینی تا تولید تخم‌مرغ و عرضه به بازار ۲۰ هفته طول می‌کشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید