نگرانی آلمان از تاثیر اغتشاشات اخیر ایران بر مبادلات تجاری بین دو کشور

    کد خبر :191188

رسانه‌های آلمانی از نگرانی عرصه اقتصادی آلمان درباره تاثیرات منفی ناآرامی‌های اخیر در ایران بر مبادلات تجاری بین دو کشور خبر می‌دهند.

به گزارش بازتاب به نقل از “دویچه ویرتشافتز ناخریشتن”، در آلمان اغتشاشات در ایران به ویژه از طرف عرصه اقتصادی به دقت دنبال می شود. میزان مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی ایران از زمان لغو تحریم ها به سرعت هر چند در سطح پایین در حال رشد است و عرصه اقتصادی نگران تاثیرات این ناارامی ها بر این مباددلات تجاری است.

“مایکل توکوس”، مدیر عامل اتاق بازرگانی ایران-آلمان با توجه به اعتراضات در ایران می گوید، البته در حال حاضر هنوز این گونه اعتراضات تاثیر خود را نگذاشته و هنوز وضعیت کسب و کار و تجارت تحت تاثیر این اعتراضات قرار نگرفته است.

به نوشته “دویچه ویرتشافتز ناخریشتن”، بعد از برطرف شدن مناقشات طولانی مدت درباره برنامه اتمی ایران در سال 2016 بسیاری از تحریم های بین المللی علیه ایران لغو شدند. از آن زمان میزان مبادلات تجاری بین ایران و آلمان هم افزایش پیدا کرده است. در 10 ماه اول سال 2017 صادرات آلمان به ایران با حدود 19 درصد افزایش به 2.4 میلیارد یورو رسید که بیشتر در زمینه ماشین آلات و سیستم ها و وسایل نقلیه و مواد شیمیایی و تولیدات پزشکی و دارویی بوده است. در مقابل میزان واردات از ایران نیز با تقریبا نزدیک به یک چهارم افزایش به حدود 330 میلیون یورو رسیده است. آلمان نه تنها میوه های خشک و پسته بلکه همچنین مواد خام صنعتی را از جمله برای صنعت خودرو از ایران خریداری می کند.

به گفته “مایکل توکوس” حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در گذشته تقریبا حدود 5 میلیارد یورو بوده است. اگر ما در میان مدت به این جایگاه قبلی خود بازگردیم این یک موفقیت بزرگ خواهد بود. به گفته وی البته مناسبات اقتصادی بین دو کشور معمولا از طریق تامین مالی دشوار همچنان مشکل است. بانک های بزرگ همچنان حاضر نیستند تامین مالی تجارت ها با ایران را تقبل کنند چرا که از اقدامات تنبیهی آمریکا می ترسند.

مدیر اتاق بازرگانی آلمان و ایران، همچنین از مسائل ویزا و روند طولانی دریافت ویزا برای تاجران ایرانی به عنوان یکی دیگر از مشکلات در مبادلات تجاری با ایران نام برد.

به نوشته روزنامه “هندلزبلات آلمان”، حالا ناآرامی ها در ایران عرصه اقتصادی را به شدت نگران کرده است و از عرصه اقتصادی آلمان ابراز نگرانی هایی درباره ناآرامی ها در ایران به گوش می رسد.

روزنامه “فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ” به نقل از ” فولکر ترایر”، رئیس بازرگانی خارجی در اتاق بازرگانی و صنایع آلمان می نویسد که با توجه به اینکه تحولات اقتصادی و روابط تجاری بین ایران و آلمان در حال حاضر کم تر از حد انتظار است شرایط متشنج سیاسی در ایران هم اوضاع را تشدید می کند.

“هولگر بینگمان”، رئیس انجمن عمده فروشی آلمان BGA هم در این باره اظهار داشته است که اقتصاد آلمان دلسرد شده است. میزان صادرات به ایران تا به حال همچنان پایین تر از حد انتظار است. دلیل آن تحولات سیاسی و بخصوص سیاست آمریکا در قبال ایران است. بزرگترین مسئله تامین مالی مبادلات تجاری با ایران است چرا که بانک ها همچنان از ترس مجازات های آمریکا از این مسئله رویگردان هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید