خشک‌ شدن زمین به‌رغم کنترل گرمای جهانی ادامه خواهد داشت

    کد خبر :190323

کارشناسان محیط زیست هشدار دادند: حتی در صورتی که بشر بتواند طبق هدف تعیین شده در توافقنامه پاریس، گرمای جهانی را تا ۲ درجه‌ سانتیگراد نگه دارد باز هم بیش از یک چهارم از سطح زمین به میزان قابل توجهی خشک‌تر خواهد شد.

به گزارش ایسنا، این کارشناسان در عین حال تاکید کردند: اگر میانگین افزایش دمای جهانی ۱.۵ درجه سانتیگراد بماند،‌ این گسترش خشکسالی در سطح زمین به یک دهم تقلیل می‌یابد.

به گفته “سوجونگ جئونگ” یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه علم و فناوری جنوبی در شهر “شنژن” چین، چنانچه گرمای زمین روی ۱.۵ درجه نگه داشته شود قسمت‌هایی از جنوب اروپا، جنوب آفریقا، آمریکای مرکزی، سواحل استرالیا و مناطق جنوب شرقی آسیا – مناطقی که بیش از یک پنجم جمعیت انسانی را در خود جای داده‌اند، از خشکسالی چشمگیر در امان می‌مانند.

وی افزود: دست یافتن به متوسط ۱.۵ درجه سانتیگرادی، اقدامی قابل توجه برای کاهش احتمال خشکی و تاثیرات متعاقب آن است.

این تیم تحقیقاتی برای پیش بینی الگوهای خشک شدن زمین از چندین مدل آب و هوایی با سناریوهای مختلف برای گرم شدن زمین،‌ استفاده کرده است.

خشکی زمین تهدیدی جدی است که فرسایش زمین، بیابان‌زایی و نیز از بین رفتن پوشش گیاهی و درختانی را در پی خواهد داشت که وجودشان برای جذب دی‌اکسیدکربن ناشی از گرمای زمین حیاتی است. همچنین خشکسالی و آتش سوزی‌ها افزایش یافته و کیفیت آب آشامیدنی و کشاورزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بنا به گفته این تیم تحقیقاتی، افزایش دمای ۲ درجه‌ای که احتمال وقوع آن برای سال‌های ۲۰۵۲ تا ۲۰۷۰ پیش‌بینی شده، بین ۲۴ تا ۳۲ درصد از کل سطح زمین را با خشکی بیشتر مواجه خواهد کرد. این خشکسالی تمام ۵ دسته‌بندی‌ اقلیمی از جمله بیش از حد خشک، خشک، نیمه خشک، خشک و نیمهمرطوب و مرطوب را شامل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، با این حال جئونگ افزود: اگر طبق توافقنامه پاریس به میانگین ۱.۵ درجه‌ای برسیم، این آمار خشکی در سطح زمین بین هشت تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید