براساس دستورالعمل جدید، واردات کدام خودروها ممنوع شد؟

  • خودرو
  • یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ۹:۵۸
    کد خبر :190257

چندی است که ثبت سفارش و بازار خودرو کشور در انتظار اعلام دستورالعمل جدید واردات خودرو است تا تکلیف خود را با شرایط جدید واردات بداند. روز گذشته با اعلام دستورالعمل مصوب واردات خودرو شامل دو محدودیت بزرگ واردات، شامل ممنوعیت فراتر از 2500 سی سی و بیش از 40 هزار دلار، در حقیقت حکم نابودی برخی از برندهای مطرح جهانی بازار ایران را صادر کرده اند.
با وجود زمزمه هایی که تا کنون در خصوص مفاد دستورالعمل جدید واردات خودرو شنیده می شد،روز گذشته اعلام این دستورالعمل مهر تاییدی بر همه نگرانی های بازار خودرو کشور زد.

بر اساس این دستورالعمل ضمن افزایش تعرفه واردات خودروها که بر اساس حجم موتور تعیین می شد، واردات هر نوع خودرویی که قیمت نهایی فراتر از 40 هزار دلار داشته باشند کاملا ممنوع خواهد بود. ناگفته نماند که ممنوعیت خودروهای مجهز به پیشرانه های فراتر از 2500 سی سی نیز همچنان ممنوع ماند تا دروازه فولادی کشور با قفل محکم تری به روی واردات خودرو بسته شود.
اعمال قانون ممنوعیت واردات خودروهای دارای حجم موتور فراتر از 2500 سی سی از حدود چهار سال پیش به بعد، به تنهایی تنوع خودروهای وارداتی به کشور را تا بیش از نصف کاهش داد. حال با افزودن قانون جدید منع واردات خودروهای فراتر از 40 هزار دلار موجب می شود سبد محصولات بسیاری از وارد کننده های برند های مطرح جهانی به کشور بسیار کوچک شده و یا حتی بطور کلی از بین برود.

بر این اساس خودروهایی که از برند ب ام و قابلیت ورود به کشور را دارند مدل هایی چون X1، X2، سری 1، 2 و 3 و زیر برند انگلیسی آن یعنی مینی خواهند بود. همچنین محصولات قابل ورود از برند مرسدس بنز تنها به کلاس A و زیر برند اسمارت محدود خواهد شد. از دگر رقیب آلمانی محبوب اما محجور بازار ایران یعنی آئودی تنها A3 سدان و کابریوله، A4 و Q3 قابلیت ورد به کشور را دارند.

از برند خوشنام ژاپنی لکسس، مدل های قابل واردات تنها به مدل های NX، ES و IS محدود خواهد شد. برند ولوو می تواند دو مدل S60 و V60 را در ایران متصور شود و برند محبوب آلفا رومئو کشور ایتالیا، با توقف تولید دو مدل محبوب میتو و جولیتا، تنها می تواند به واردات نمونه های چهار سیلندر و کم آپشن جولیا قناعت کند.

اینفینیتی، زیر مجموعه لوکس نیسان و رقیب لکسس، ژاپنی دوست داشتنی دیگری که بر اساس برخی شنیده ها در آستانه ورد به بازار ایران بود، حال تنها می تواند بر مدل های QX30،Q50 و Q60 حساب کند.

به گزارش پدال نیوز،برند پریمیوم نوپایی چون DS با سابقه حدود دو سال در کشور با رعایت محدودیت های آپشنی و سطح لوکس گرایی همچنان می تواند مدل های DS3، DS5 و DS7 کراس بک را به کشور وارد کند.

برند آلمانی دوست داشتنی پورشه با وجود رعایت موازین حجم موتور به دلیل داشتن قیمتی بسیار نزدیک به 40 هزار دلار حتی در ارزان ترین مدل، احتمال بسیار زیادی دارد که با بازار کشور خداحافظی کند درحالی که ایتالیایی قلدر یعنی مازراتی، ضمن داشتن قیمتی فراتر از 40 هزار دلار، پیشرانه ای کوچک تر از 3.0 لیتر ندارد و از هیچ سو نمی تواند پا به خیابان های کشور بگذارد.

خودروهایی که بالاتر از آن ها اسم به میان آمده است بازه قیمتی آغازین کمتر از 40 هزار دلار دارند اما در مدل های خاص و قدرتمند تر به سادگی به بیش از 50 هزار دلار خواهند رسید. این گفته به آن معنا است که مدل های مجاز مطرح شده از این برند ها، تنها می توانند با کوچک ترین و ضعیف ترین پیشرانه و با پایین ترین سطح آپشن به کشور وارد شوند که این نوع واردات تصور بازار و مشتری ها را نسبت به خودروهای شیک و پریمیوم دگرگون خواهد کرد و این تقریبا به معنای خداحافظی بازار با برخی برندهای نامی است.

تحول بازار دست دوم
با ممنوعیت واردات کامل برخی از برندها مانند پورشه یا محدود شدن واردات برخی مدل ها به نمونه های کم آپشن باعث می شود نمونه های مشابه این خودروها یا مدل های تولیدی همان برند در بازار دست دوم کشور سر به فلک بگذارند. افزایش چند برابری خودروهای دست دومی که واردات نمونه صفر آن ها ممنوع اعلام شده است ضمن برهم ریختن تعادل بازار خودرو کشور، جو رقابت را نیز از بین خواهد برد که این مهم آسیب جبران ناپذیری در بازار خودرو به همراه خواهد داشت که جبران آن ها سالیان سال به درازا خواهد انجامید.

حال واردگنندگان باید از ابتدا بنای واردات برخی مدل های ارزان تر و یا برندهای مجازی چون مزدا، فولکس واگن، تویوتا و امثال آن را بچینند و خریداران با بازار سر به فلک کشیده محصولات دست دوم و خوشحالی خودروساران داخلی و چینی دست و پنجه نرم کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید