تغییر سبد مالی شهرداریها از عوارض ساخت و ساز به نوسازی در لایحه درآمدهای پایدار شهری

    کد خبر :189578

معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور گفت: در لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها که در حال نهایی شدن است، شاهد تغییر سبد مالی شهرداریها از عوارض ساخت و ساز به عوارض نوسازی هستیم.

به گزارش ایسنا، هیربد معصومی در آیین گشایش هشتمین همایش شهر ایده آل با اشاره به پیگیری های وزارت کشور برای نهایی شدن لایحه درآمدهای پایدار شهرداریها گفت: در این لایحه عوارض ساخت و ساز در درآمد شهرداریها به زیر 10 درصد خواهد رسید و حدود 40 درصد از درآمد شهرداریها به منابع عوارض نوسازی اختصاص می یابد که تحول عمده ای محسوب می شود.

وی با اشاره به تصویب کلیات لایحه مذکور در کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور گفت: در صورت تصویب این لایحه سهم شهرداریها از اعتبارات قانونی مالیات بر ارزش افزوده از 33 درصد فعلی به 50 درصد افزایش می یابد.

معصومی افزود: مبحث خودکفایی شهرداریها از اوایل سال 1362 در برنامه دوم توسعه کشور مطرح شده است و علیرغم تکلیف قانونی تا دولت یازدهم اقدامی برای احصاء درآمد پایدار شهرداریها صورت نگرفت و با توجه به برنامه‌ریزی های جدی برای حمایت از شهرداریها در دولت یازدهم، این لایحه در این دولت از سوی وزارت کشور تهیه و برای سیر مراحل قانونی تصویب، تقدیم دولت شد.

وی یکی از اقدامات مهم دولت یازدهم در خصوص ارزیابی دقیق مشکلات حوزه شهرداریها و مدیریت شهری و برنامه ریزی برای رفع آنان را تشکیل کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرهای کشور برشمرد و گفت: سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور، پس از تشکیل این کمیسیون چند لایحه و سند آسیب شناسی در موضوعات مرتبط با شهرداریها را با همکاری دستگاههای ذی‌ربط تهیه و تقدیم دولت نمود.

وی همچنین ابراز امیدواری نمود که از ظرفیت‌های شورای عالی استانها در زمینه تهیه طرح های مربوط به مدیریت شهری استفاده خوبی شود و از آمادگی برای همکاری در این زمینه خبر داد.

معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداریها و دهیاری های کشور در ادامه بحث مدیریت پسماندها را از موضوعات مهم شهرداریها برشمرد و گفت: روزانه 58 هزار تن زباله در مراکز جمعیتی اعم از شهری و روستایی تولید می شود و ساماندهی غیر اصولی بخشهایی از آن آسیبهای بزرگی به طبیعت و مردم وارد می‌نماید.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در این حوزه گفت: کلیات لایحه کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با الویت استانهای ساحلی و کلانشهرها با مشارکت بخش غیردولتی که از سوی دولت تقدیم مجلس شده است در کمیسیون های تخصصی تصویب و به زودی می بایست در صحن مجلس مطرح شود.

وی افزود: این لایحه با هدف تامین منابع لازم، افزایش قیمت خرید تضمینی برق حاصل از مدیریت پسماند و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه تدوین شده است.

معصومی همچنین گفت: در لایحه بودجه سال 97، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده توسط دولت، مبلغ دو میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای مدیریت پسماندهای شهری و روستایی لحاظ شده است که با تصویب آن قطعا شاهد اقدامات اثربخش در آن حوزه خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: امسال 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی شهری از سوی دولت اختصاص یافته است. همچنین در اقدامی وزارت کشور برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و مینی بوسرانی شهرهای مرزی محروم تسهیلات ارزان قیمت برای نوسازی چهارصد دستگاه تخصیص داد که تعدادی از آنها در حال خدمت رسانی به شهروندان است.

وی افزود: در سال آینده هم قرار است با حمایت های دولت دو هزار دستگاه اتوبوس شهری و سه هزار دستگاه مینی بوس و همچنین تعدادی ون فرسوده نوسازی شوند.

معصومی گفت: از ابتدای اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهری کشور تاکنون 60 هزار تاکسی فرسوده نوسازی شده و سال آینده قرار است حدود 15 هزار دستگاه دیگر نوسازی شود و برنامه‌هایی هم برای نوسازی موتوسیکلت های فرسوده و جایگزینی آن با موتوسیکلت‌های برقی در دست اجراست.

بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، معصومی در خاتمه افزود: لایحه استخدامی شهرداریها از سوی دولت برای سیر مراحل قانونی تصویب، تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید