حزب نتانیاهو به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اسرائیل رای داد/ فتح و حماس محکوم کردند

    کد خبر :189479

حزب نتانیاهو با رای اکثریتی به الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و اغوار به سرزمین‌های اشغالی و ادامه شهرک‌سازی‌ها رای داد.

به گزارش بازتاب، به نقل از سایت شبکه الجزیره، ۱۵۰۰ عضو حزب راست‌گرای لیکود وابسته به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی عصر یکشنبه به اجماع به تحمیل حاکمیت اسرائیل بر کرانه باختری و اغوار و تداوم شهرک‌سازی‌ها در آنجا رای مثبت دادند.

طبق این مصوبه، قدس اشغالی پایتخت ابدی اسرائیل است.

ادلشتین، رئیس کنست (پارلمان اسرائیل) خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته است، از ربط دادن قدس به شهرک معالیه ادومیم حمایت می‌کند.

همچنین اعضای لیکود خواستار اجازه ساخت و ساز آزاد در کرانه باختری و تحمیل قوانین و حاکمیت اسرائیل بر تمامی شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری شده‌اند.

این در حالی است که شهرک‌سازی‌ها در خاک فلسلطین اشغالی یکی از بحث‌برانگیزترین مناقشات خونبار و طولانی‌مدت‌ بین اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌هاست.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا بیش از یک سال پیش اجازه صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت را در زمینه درخواست توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری صادر کرد. این قطعنامه همچنین شهرک‌سازی‌ها را نقض قانون بین‌الملل خواند.

تصمیم کمیته مرکزی حزب لیکود برای دولت الزام آور نیست اما به منزله اعمال فشار بیشتر بر نتانیاهو است که در این جلسه حاضر نبود.

به نوشته روزنامه عبری زبان هاآرتص، اکثر وزیران وابسته به حزب لیکود این گام را تایید کردند ونتانیاهو از قدرت خود برای ممانعت از تصویب آن استفاده نکرد.

باید یادآور شد، حدود ۶۰۰۰ اسرائیلی در بیش از ۲۰۰ مجتمع مسکونی در کرانه باختری و قدس شرقی که فلسطینی‌ها آرزوی تشکیل کشورشان به پایتختی آن را دارند، زندگی می‌کنند.

پیشتر قوی‌ترین حزب سیاسی در اسرائیل یعنی حزب لیکود به ریاست نتانیاهو خواهان الحاق بخش عظیمی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی شده بود، از زمان جنگ ۱۹۶۷ اسرائیل کرانه باختری را اشغال کرد و همچنان بر بخش‌های زیادی از آن تسلط دارد در حالی که طبق قوانین بین‌المللی آنها جزو اراضی فلسطینی است.
فتح و حماس مخالفت خود را با این مصوبه حزب این لیکود اعلام کردند

فتح و حماس موافقت حزب لیکود با لایحه الحاق کرانه باختری با رای اکثریتی را رد کردند.

فتح در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این لایحه آن را به مثابه نابودی تمامی توافقنامه‌های امضا شده خواند که نمی‌توان در برابر آن سکوت کرد.

فتح با بیان اینکه این لایحه نقض تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت است گفت: اسرائیل با این تصمیم کاری کرد که دیگر نمی‌توان گفت روند صلحی باقی مانده است اسرائیل مسؤول کامل تبعات این تصمیم خطرناک و مردود است.

این جنبش از جامعه جهانی خواست فورا دست به تحرک زده و مانع از بی‌توجهی به این جنون اسرائیلی شود.

این جنبش مخالفت خود را با این مصوبه اعلام کرد و افزود: این لایحه نقض کننده آخرین قطعنامه شورای امنیت یعنی قطعنامه ۲۳۳۴ است که کرانه باختری از جمله قدس را اراضی اشغالی می‌داند.

فتح افزود: شهرک‌سازی‌ و شهرک‌نشینان وجودشان غیرقانونی است و دولت اسرائیل باید بداند که بازی با خطوط قرمز به فجایعی منجر می‌شود و بی‌ثباتی به بار می‌آورد.

طبق بیانیه این جنبش، تاسف بار است که اسرائیل از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا درباره قدس که مردود و مغایر با مشروعیت بین‌المللی است، سوءاستفاده کرد و با تداوم این سیاست‌ها علیه ملت فلسطین و سرزمین و مقدسات‌شان اعلام جنگ کرد.

جنبش حماس نیز اعلام کرد، لایحه مطرح شده در لیکود تقویت سیاست تجاوز در حق فلسطینی‌ها با سوءاستفاده از مواضع آمریکایی است.

این جنبش تاکید کرد: این موضع ما را نسبت به حقوق ملت فلسطینی و راهکار مقاومت برای رویارویی با این طرح‌ها مقاوم‌تر و متعهدتر می‌کند و ما این طرح‌ها را به شکست می‌کشانیم و از حقوق خود دفاع می‌کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید