هشدارهای صریح محمد هاشمی؛ تجمع کنندگان فریب حمایت های ترامپ و برخی دولت های مرتجع منطقه را نخورند /دولت در تلاش برای حل مشکلات اقتصادی است

    کد خبر :189178

محمد هاشمی می گوید: مگر دولت به تنهای می‌تواند همه مشکلات کشور حل نماید؟ این‌گونه نیست. شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌طلبد که همه باهم وارد عرصه شویم.
این روزها در تهران و برخی از شهرهای کشور، شاهد ناآرامی و اغتشاشاتی هستیم که از پی اعتراض مردم به وضع اقتصادی موجود، پدید آمده است. اعتراضاتی که به سیاست‌های اقتصادی دولت دوازدهم و اندکی پس از تحویل لایحه بودجه 97 به مجلس و رسانه‌ای شدن برخی از سیاست‌های مندرج در آن، بود. این اعتراض‌ها اما رفته‌رفته جای خود را به آشوب خیابانی داده است و هزینه‌های فراوانی را به کشور تحمیل کرده است. اغتشاشاتی که از سوی برخی کشورهای منطقه ای و جهانی مورد حمایت قرار گرفته است.

در همین راستا محمد هاشمی‌رفسنجانی به نامه نیوز، گفت: امام خمینی (ره) برای مسئولان کشور در مقاطع مختلف و در موارد گوناگون، شاخص هایی را تعیین میکردند که با آن شاخص ها میتوانستیم مسائل را تحلیل کنیم یا اظهار نظر کنیم. یکی دو مورد از این شاخص ها در خاطرم مانده و در این مواردی که اخیراً رخ داده است، مصداق عینی آن موجود است و میتوانیم آن شاخصها را به این موارد عینی، تعمیم بدهیم. در نوفل لوشاتو در خدمت امام بودیم، نماینده کارتر (رئیس جمهور وقت آمریکا) درخواست ملاقات با امام خمینی (ره) را دادند و ایشان هم پذیرفتند؛ درنهایت نماینده رئیس جمهور آمریکا به همراه نماینده ژیسکار دستن (رئیس جمهور وقت فرانسه) حدود ساعت 10 شب به دیدار امام آمدند. پیام و خواسته شان این بود که در ظاهر برای امام دلسوزی کردند و به ایشان گفتند به ایران نروید چرا که شرایط کنونی ایران برای شما خطرناک است و اگر جایتان اینجا خوب نیست، محل سکونتتان را عوض کنیم؛ در مقابل حضرت امام فرمودند که جایشان خوب است. به محض اینکه آنها رفتند، امام فرمودند که اعلام کنید، جمعه به ایران بازمیگیردم؛ بعدها که از ایشان سوال پرسیدیم که تصمیم آن روز چگونه بود، ایشان فرمودند که آقای کارتر و دولت آمریکا که دوست ما نیست، پس دلسوزی هم که برای ما می کنند، آشکار می سازد که توطئه ای در کار است و اگر در ایران باشم، جلوی توطئه اینها را میگیرم.

هشدار محمد هاشمی؛ تجمع کنندگان فریب حمایت های ترامپ و برخی دولت های مرتجع منطقه را نخورند /دولت در تلاش برای حل مشکلات اقتصادی است /اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان همدیگر را متهم نکنند /چرا عده ای تحت عنوان بسیجی علیه دولت شعار می دهند؟ /دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات کشور نیست

وی افزود: اگر درست خاطرم باشد، در مجلس دوم بود که عده ای از نمایندگان نسبت به مسائلی، اعتراضات تندی داشتند و حرفهای تندی را مطرح می کردند؛ رادیو اسرائیل هم صحبت های آنها را منکعس میکرد. حضرت امام خطاب به این نمایندگان تندرو فرمودند: اینَ تذهبون؟ (به کجا میروید؟) به جایی رسیده اید که رادیو اسرائیل بایستی مواضع شما را پخش کند و مورد پسند اسرائیل باشید؟

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه اظهار داشت: حالا با بیان این دو شاخص، وقتی به مسائل این چند روز نگاه میکنیم، وقتی آقای ترامپ و تعدادی از دولت‌مردان آمریکایی (رئیس کنگره، وزارت امور خارجه و دیگران) از اغتشاشگران حمایت میکنند و پشت آنها قرار گرفته اند یا یکسری از دولتهای مرتجع منطقه و دشمنان نظام که در خارج هستند و همواره در خدمت استعمار و استکبار بوده اند، الآن دارند خوشحالی میکنند و از این اغتشاشات حمایت می شود، با توجه به شاخصهایی که امام در اختیارمان گذاشته است میتوان نتیجه گرفت که کار اینها، کار نادرستی است و احتمالاً فریب خورده اند. نه تنها رفتار و کارهایشان ارزشی برای ملت ایران و دوستداران انقلاب ندارد بلکه واقعاً این نوع حرکتها موجب تشنج در جامعه می شود و در نهایت دودش به چشم ملت و کشور می رود و منافع آن را دشمنان اسلام و بدخواهان انقلاب که سال هاست در کمین نشسته اند تا ضربه ای به نظام بزنند، میبرند.

او در ادامه افزود: در مجموع این اقدامات، اقدامات پسندیده ای نیست. ولو اینکه فرض کنیم مواردی وجود دارد و نسبت به برخی از گرانی ها یا برخی از مشکلات اقتصادی که مطلوب کسی هم نیست، ولی شرایط کشور به شکلی است که مشکلات وجود دارد و دولت و دولت‌مردان تلاش میکنند تا در حد توان، مشکلات را برطرف نمایند و امیدوارم که موفق شوند. اما وجود این مشکلات توجیهی برای این رفتارها نیست و نبایستی فریب حمایت ها و دلسوزی های افرادی مثل ترامپ را بخورند. اینها دشمنان ما هستند و هرچه توانسته اند کارشکنی کرده اند؛ اما الآن چهره عوض کرده اند. رفتار ترامپ و دولت آمریکا در قبال ایرانیان و دانشجویان ایرانی و حتی افرادی که سالها مقیم آن کشور بوده اند، موانعی را درست کرده است و این به خوبی نشان میدهد که با ملت ایران دشمنی دارد. پس باید هوشیار باشیم و عاقلانه تصمیم بگیریم. سختی ها را تحمل کنیم تا مسئولین کشور هم بتوانند با تدابیر لازم، پاره ای از مشکلات را در سریعترین زمان ممکن، برطرف نمایند.

عضو سابق شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، تأکید کرد: در این نوع موارد، تفکیک بین اصول‌گرا و اصلاح‌طلب، کار درستی نیست. آن‌چه که در این شرایط نیاز است و می‌تواند برای کشور مفید باشد، انسجام، وحدت و یک‌پارچگی است. حضرت امام خمینی(ره) تعبیری داشتند که در برخی از جلساتی که برای رفع اختلاف خدمتشان می‌رسیدیم (چه در قالب حزب جمهوری اسلامی چه در قالب دولت)؛ ایشان می‌فرمودند شما همگی در یک کشتی سوار هستید. اگر این کشتی سوراخ شود، همه غرق می‌شوید. پس سعی کنید کشتی سوراخ نشود و وحدت و انسجام داشته باشید. به نظرم الآن فارغ از آن‌چه که گذشته است، نبایستی خودمان به این مسائل دامن بزنیم و اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان همدیگر را متهم کنند یا عده‌ای تحت عنوان «بسیجی» بخواهند دولت را مقصر بدانند و علیه دولت شعار بدهند؛ هرگونه رفتار این‌چنینی، بهره آن‌را دشمن می‌برد و دودش به چشم ملت و نظام می‌رود. اکنون نیاز به وحدت داریم؛ باید یک‌پارچه باشیم تا بتوانیم از مشکلات عبور کنیم و دشمن را ناکام بگذاریم. از همه هم درخواست می‌کنم با وحدت، توطئه ای که دشمن علیه نظام دارد و تصورش بر این است که موفق هم شده است، ناکام بگذاریم و به فکر مملکت باشیم.

محمد هاشمی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما به دولت برای آرام کردن اعتراض مردم چیست، اظهار داشت: این سوالی که مطرح می‌کنید و دولت را تفکیک می‌کنید؛ بحث بر سر دولت، تنها نیست. شرایط مملکت به گونه‌ای است که دولت تنهایی نمی‌تواند. مجلس و قوه قضائیه هم باید باشند، سازمان‌های و دیگر و ارگان‌ها هم باید به صحنه بیایند؛ یعنی مسئولین در هر کجا و هر رده‌ای که هستند بایستی به صحنه بیایند و نسبت به مسائل و مشکلات کشور همگی همکاری نمایند. مگر دولت به تنهای می‌تواند همه مشکلات کشور حل نماید؟ این‌گونه نیست. شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی می‌طلبد که همه باهم وارد عرصه شویم. این‌گونه نیست که «دولت چه کار باید انجام دهد؟» مطرح باشد؛ این بحث کل نظام است و همه وظیفه دارند با هر امکاناتی که در اختیار دارند، وارد عرصه شوند و صرفاً معطوف به موقعیت فعلی هم نیست. همه بایستی تلاش کنیم، با یک سناریوی مشخص، راه اقتصادی درستی را درپیش بگیریم و کسی هم کارشکنی نکند.

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید