وزیر کار: توسعه را به قیمت له شدن فقرا نمی‌خواهیم

    کد خبر :189172

وزیر کار با بیان اینکه دولت دو هدف عمده مبارزه با فقر و ایجاد اشتغال را برای ۴ سال مدنظر دارد که گام اول آن در بودجه ۹۷برداشته شد، گفت: دولت این تصور را ندارد که با برنامه رشد توسعه‌ای عده‌ای له شوند.

علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی در برنامه گفت‌وگو ویژه خبری درباره بودجه ۹۷ و سهم این وزارتخانه از آن صحبت کرد و گفت: دولت دو هدف عمده مبارزه با فقر و ایجاد اشتغال را برای ۴ سال مدنظر دارد که گام اول آن در بودجه ۹۷ برداشته شد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان این که شاخص بودجه ۹۷ و تمایز آن با بودجه‌ سال‌های قبل در دو بحث فوق محسوس است، افزود: برنامه‌ای که دولت برای مبارزه با فقر دارد به نوعی در آخر باعث ایجاد اشتغال می‌شود؛ این بدان معناست که افراد برای فرار از فقر یا به اشتغال حمایتی متصل می‌شوند و یا به چرخه اشتغال ورود پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به تاکیدهای امام راحل (ره)و مقام معظم رهبری برای ایجاد شغل، تصریح کرد: دولت این تصور را ندارد که با برنامه رشد توسعه‌ای عده‌ای له شوند.ربیعی با بیان این که عنوان برنامه اشتغال فراگیر ضد فقر است، گفت: ما در دولت یازدهم عدد قابل توجهی در مورد فقر به دست آوردیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تاکید به این موضوع که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ جمعیت بیکار ۹۰۰ هزار نفر بیش‌تر شده است، افزود: هر چه کار ایجاد کنیم باز هم عده‌ای بیکار می‌مانند چرا که نیروهای جدید در حال ورود به بازار کار هستند.

وی با بیان این که در ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۳۵۰ هزار دفترچه اولی تامین اجتماعی داشتیم، خاطر نشان کرد: امروز به خاطر رکود به ازای یک شغل رسمی؛ یک شغل غیر رسمی داریم.

ربیعی با تاکید به این موضوع که به دلایل مختلف اشتغال برای کشور ما پیچیده است، اظهار کرد: مسائل اقتصادی و اجتماعی با کمی تاخیر خود را به دوره بعد منتقل می‌کند؛ در کشور از سال ۷۶ تا اتمام این هشت سال یک خط در مورد اشتغال وجود دارد اما در ۲ یا ۳ سال بعد از رکود خارج شده و به رشد می‌رسد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: امروز با ورود نیروها به بازار کار، فشار به آب و خاک که در ۵۰ سال گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته بود و با صندوق‌های بازنشستگی که بیش از ۶۰ سال به آن توجه نشده بود در دولت یازدهم و دوازدهم مواجه شدیم که در این دولت این موضوع‌ها را باز و مورد توجه قرار دادیم.

وی با بیان این که متولدین دهه ۶۰ امروز به سنی رسیده‌اند که باید وارد بازار کار شوند، تصریح کرد: متاسفانه کیک بازار کار کوچک شده‌ و همه افرادی که باید برای اشتغال جواب می‌گرفتند؛ جوابی دریافت نکردند.ربیعی با تاکید به این موضوع که ما امروز باید برای اشتغال افراد دهه۶۰ و ۷۰ و ۸۰ فکر کنیم، گفت: از یک سو عرضه نیروی کار و از سوی دیگر افزایش تمایل جامعه برای دریافت کار در این دو دولت بیش‌تر شد.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: در سال ۸۵ نیروهای تحصیل کرده ۲۰ درصد بودند اما در سال ۹۵ این رقم به ۴۰ درصد رسید که نیاز به کار داشتند و معنی آن این است که ما نمی‌توانیم با شغل سنتی اشتغال ایجاد کنیم.وی گفت: دولت باید مسئله قابل توجهی را در حوزه اشتغال دنبال می‌کرد و این کار را هم انجام داد البته اقداماتی که انجام دادیم در مسیر درست بوده اما کافی نبوده است.

ربیعی با طرح این سوال که آیا با وضع نیروی کار که به کشور در دورهای قبل وارد شده رکود به وجود نیامده، گفت: منتقدین امروز دولت در گذشته کجا بودند؛ ما امروز در جهت درست حرکت می‌کنیم اما آیا این موضوع تکاپو ایجاد می‌کند.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: در گذشته از ۴۵ کارشناس از کشورهایی که وضعیتی شبیه ایران داشتند دعوت شد و آنها به ایران آمدند و ما از مشورت آنها استفاده و بر همین اساس برنامه‌ریزی کردیم و دولت با درک همین موضوع هدف‌گیری خوبی را انجام‌ داد.

به گزارش مشرق،وی با بیان این که جهت‌گیری خوبی برای اتصال به بازار جهانی صورت گرفته است، افزود: روزی بود که ما حتی نمی‌توانسیتم یک کالا مبادله کنیم و اگر هم‌ مبادله‌ای کردیم از طریق کشورهای دیگر پول را دریافت می‌کردیم، امروز بیش از چند صد میلیون دلار از حقوق بازنشسته‌ها در خارج کشور است.

ربیعی با تاکید به این موضوع که وقتی رشد وجود دارد نشان می‌دهد که جهت درست است، افزود: ما امروز بیش از۳ میلیون بیکار داریم و باید سالانه برای افراد که برای کار می آیند شغل ایجاد کنیم ‌و حتی از ان رقم جلوتر برویم به نحوی که از رقم بیکاران کم شود.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به این موضوع که در تابستان گذشته بیش از ۷۰۰ هزار شغل ایجاد کردیم، گفت: متاسفانه این ایجاد شغل تکاپوی کافی را نداشت به همین خاطر در بودجه ۹۷ با برنامه‌ای خاص در موضوع اشتغال وارد شدیم.

وی افزود: ما در آینده نتایج کارهای امروز را خواهیم دید و چشم اندازی روشنی برای کشور پیش‌بینی می‌کنیم.ربیعی با بیان این که در کنار اشتغال و فقر در بودجه ۹۷ بر سه موضوع دیگر تمرکز کردیم، گفت: یکی از مسائل بافت فرسوده است که خود عاملی برای ایجاد ۴۰ شغل مستقیم و بیش از ۲۰۰ شغل غیر مستقیم است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی مسئله دوم‌ را حمل و نقل عنوان کرد و افزود: مسئله حمل ‌و نقل هم به محیط زیست و همدیگر اشتغال تاثیر می‌گذارد و با آن می‌تواند بیش از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد کرد.

وی اشتغال خرد را موضوع سوم دانست و گفت: در موضوع اشتغال خرد وزارتخانه وارد شده و برنامه‌ریزی‌ها در چندین حوزه انجام شده است؛ ما در واقع به دنبال تحرک شغل‌هایی هستیم که پایدار است.
منبع: تسنیم

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید