چرا یک نمایش از جشنواره فجر کنار گذاشته شد؟

    کد خبر :188852

یک کارگردان تئاتر اعلام کرد که نمایشش به دلیل نظر نهادی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجبور به انصراف شده است.
ایسنا: یک کارگردان تئاتر اعلام کرد که نمایشش به دلیل نظر نهادی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجبور به انصراف شده است. با این حال مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید، در جشنواره تئاتر فجر هیچ مبنایی بر حذف آثار انتخاب و اعلام شده وجود ندارد و بررسی شورای ارزشیابی و نظارت روال مرسومی است که همیشه طی می‌شود.

روز یکشنبه، دهم دی‌ ماه روابط عمومی نمایش «روز عقیم» به نویسندگی و کارگردانی حسین کیانی که تابستان سال جاری در تئاتر باران روی صحنه رفت و یکی از ۳۹ نمایشی بود که در بخش مرور سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری فرهاد مهندس‌پور پذیرفته شده بود، اعلام کرد که ۱۸ روز تا آغاز جشنواره مانده، مجبور به انصراف از جشنواره شده‌اند.

کیانی در نامه‌ای سرگشاده‌ اعلام کرد که زمینه‌ این انصراف توسط شورای نظارت و ارزشیابیِ اداره کل هنرهای نمایشی فراهم شده و در جلسه‌ای، با خوانشِ نامه‌ای که از نهادی غیرفرهنگی و خارج از مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد به دستشان رسیده، اعلام کردند این نمایش مجاز به حضور در جشنواره نیست. کیانی در ادامه نامه‌ی خود با ابراز تاسف برای وضعیت فرهنگ و هنر کشور، مسؤولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم به‌خاطر وجود چنین رویه‌هایی سرزنش کرده بود.

مهدی شفیعی در گفت‌وگویی با خبرنگار ایسنا که پیگیر موضوع شده بود، بیان کرد: طبیعی است که همیشه روال این طور بوده، دبیر و دست‌اندرکاران همراه در دبیرخانه آثار را بدون محدودیت انتخاب می‌کردند و بعد شورای ارزشیابی و نظارت طبق قانون کار خود را انجام می‌دهد. کار این شورا هم همواره تعامل با گروه‌های تئاتری بوده است.

او افزود: بیشتر آثاری که به جشنواره می‌رسند پیش از این اجرای عمومی داشتند و اگر هم آثاری بودند که در خلال اجرای عمومی دچار حواشی شده بودند یا مباحثی بوده که نیاز به اصلاح وجود داشته است، با گروه نمایش و کارگردان مطرح شده و شورا در این باره به مذاکره می‌نشیند.

شفیعی درباره انصراف یکی از نمایش‌های بخش مرور آن هم به این دلیل که در شورای نظارت و ارزشیابی نامه‌ای به کارگردان نشان داده شده تا این اثر در جشنواره حضور نداشته باشد، با تأکید بر اینکه تمام آثار ارائه شده پیش از این مجوزهایشان صادر شده است، گفت: اینکه گفته می‌شود نهادهای غیرفرهنگی در نامه‌ای درخواست داشته‌اند تا اثری در جشنواره به صحنه نرود اصلا صحت ندارد. اگر نهادهای بالادستی نکاتی درباره یک نمایش داشته باشند حتما از مجرای اداره کل وارد می‌شوند و هیچ موقع این طور نبوده که بخواهند راجع به حضور یا غیبت یک نمایش ورود کنند، درواقع اگر نگرانی‌هایی بوده منتقل شده است.

او خاطرنشان کرد: در شورای نظارت و ارزشیابی هم همیشه اساس کار تعامل با گروه‌ها بوده و تقریبا با تمام شرکت‌کنندگان در این رویداد گفت‌وگوهایی طبق روال جشنواره صورت می‌گیرد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین یادآور شد: انتقادهایی که در جشنواره صورت گرفته و آثاری که به جشنواره راه یافته‌اند بر مبنای کیفیت و مضامین انتخاب شده‌اند و طبیعی است که شورای ارزشیابی و نظارت هم بر اساس تعاملی که همیشه وجود داشته اگر اثری برای شرکت در جشنواره نیاز به اصلاحات یا رعایت نکاتی داشته باشد، در گفت‌وگو با کارگردان آن را مطرح می‌کند اما بنا بر حذف هیچ کدام از کارهای لیست اعلام شده نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید