هر آنچه که باید در مورد آنفولانزا و درمان آن بدانید

    کد خبر :188755

احتمالا این روزها از هر ۱۰ نفری که ملاقات می کنید، ۴ نفرشان به سرماخوردگی یا آنفولانزا مبتلا شده اند. اکنون فصلی است که ویروس های این بیماری به راحتی منتقل شده و افراد زیادی به آن دچار می شوند.

بر اساس آمار رسمی منتشره در رابطه با شمار مبتلایان به آنفولانزا در جهان، امسال ۱۲ کودک در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده انند. این در حالیست که طبق این گزارش، از هر یکصد هزار نفر، ۹ نفر به خاطر این بیماری در بیمارستان بستری شده اند.

بیشتر مبتلایان نیز افراد مسن و بالای ۶۵ بوده اند. پس از آن، بیشترین آمار مبتلایان به آنفولانزا را افراد بین ۵۰ تا ۶۴ سال و در جایگاه سوم، کودکان زیر ۴ سال تشکیل داده اند.

به ادعای کارشناسان، ویروس آنفولانزا به واسطه صحبت کردن، سرفه و عطسه کردن فرد بیمار به اطرافیان منتقل می شود. از نشانه های رایج آن هم می توان به تب و لرز، سرفه، گلودرد، آبریزش بینی، گرفتگی عضلات، بدن‌درد، سردرد و خستگی اشاره کرد.

علیرغم تمام این نشانه ها، شخص بیمار پس از پشت سر گذاشتن دوره بیماری که کمتر از دو هفته به طول می انجامد، بهبود یافته و می تواند به زندگی عادی خود بپردازد.

بیشتر مبتلایان نیز افراد مسن و بالای ۶۵ بوده اند. پس از آن، بیشترین آمار مبتلایان به آنفولانزا را افراد بین ۵۰ تا ۶۴ سال و در جایگاه سوم، کودکان زیر ۴ سال تشکیل داده اند.

به توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، افرادی که در معرض ابتلا به بیماری های ثانویه سرماخوردگی قرار دارند، باید بلافاصله پس از مبتلا شدن به آنفولانزا داروهای ضدویروسی مهار کننده نورامینیداز مصرف کنند. عوارض و بیماری های ثانویه ناشی از آنفولانزا همانند سینه پهلو می تواند موجب بستری شدن یا حتی مرگ اشخاص شود.

بهترین زمان برای مصرف داروهای ضدویروسی، دو روز پس از ابتلا به آنفولانزاست. از جمله داروهای ضدویروسی مورد تایید سازمان غذا و داروی جهانی می توان به اسلتامیویر با نام تجاری تامیفلو (Tamiflu)، زانامیویر (رلنزا) و پیرامیویر (راپیواب) اشاره کرد که برای درمان آنفولانزا در افرادی که علائم آنفلوانزا را به مدت ۲ روز و یا کمتر داشته باشند استفاده می شوند.

آنفولانزا برخلاف سرماخوردگی، بسیار سخت و شدید شروع می شود. شما به طور ناگهانی احساس خستگی شدید می کنید، بدن درد دارید و پیشانیتان داغ می شود.

اشخاصی که در معرض خطر ابتلابه بیماری های ثانویه آنفولانزا هستند، شامل این موارد هستند: بیماران بستری شده در بیمارستان، بیماران مبتلا به بیماری های شدید و پیش‌رونده، بیماران سرطانی، مبتلابه اچ‌آی‌وی، کسانی که سیستم ایمنی بدنشان درست کار نمی کند، کودکان زیر ۵ سال، کسانی که تحت درمان در خانه قرار دارند، افراد بالای ۶۵ سال، مبتلایان به دیابت، آسم، بیماری های قلبی و ناهنجاری های جدی.

آنفولانزا برخلاف سرماخوردگی، بسیار سخت و شدید شروع می شود. شما به طور ناگهانی احساس خستگی شدید می کنید، بدن درد دارید و پیشانیتان داغ می شود. در این وضعیت باید در خانه مانده و استراحت کنید. به توصیه محققان و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، در این شرایط باید دست‌کم ۲۴ ساعت در خانه بمانید و با اشخاص دیگر در تماس نباشید تا بقیه را نیز مبتلا نکنید.

از تماس نزدیک با اطرافیان پرهیز کنید

به ادعای کارشناسان، انتقال ویروس آنفولانزا از یک روز پیش از آغاز بیماری تا ۵ تا ۷ روز پس از بروز نشانه های آن به اطرافیان منتقل می شود.

اگر احساس می کنید که به آنفولانزا مبتلا شده اید، از تماس مستقیم و نزدیک با دیگران بپرهیزید تا ویروس به آن ها منتقل نشود. در خانه هم ترجیحا در اتاق مجزا باشید و کمتر با اعضای خانواده تماس داشته باشید.

مصرف مایعات را افزایش دهید

وقتی به آنفولانزا مبتلا می شوید، آب بهترین دوست شماست. سعی کنید تا جای ممکن آب یا مایعات شفاف (یعنی چای گیاهی، نوشیدنی مخصوص ورزشکاران یا آب گوشت، سبزیجات و آب مرغ) مصرف کنید. اجازه ندهید کم‌آبی بدن موجب بدتر شدن شرایط بیماری بشود.

تب را با دارو از بین ببرید

تب برای آنفولانزا کاملا عادی است. پس از ابتلا به ویروس، دمای بدن تا ۳۸ درجه سانتی‌گراد افزایش می یابد. این تب ممکن است بین ۳ تا ۵ روز ادامه داشته باشد.

به توصیه مرکز پیشگیری و درمان بیماری ها، برای از بین بردن تب بهتر است از داروهایی هماننند استامینوفن، تیلنول، ادویل، ایبوپروفن یا موترین و آسپرین استفاده کنید.

در صورت شدت یافتن بیماری به پزشک مراجعه کنید

اگر وضعیت بیماری شما بدتر شد، توصیه می کنیم حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید تا در صورت نیاز، داروهای ضدویروسی برایتان تجویز شود. البته، این داروها عموما برای ۸ ساعت پس از ابتلابه آنفولانزا تجویز می شوند اما برای اشخاصی که شدت بیماری آن ها زیاد است نیز موثر خواهند بود.

این را در نظر داشته باشید که آنتی‌بیوتیک و داروی ضدویروسی با هم فرق دارند. داروهای ضدویروسی فقط از ورود باکتری به بدن پیشگیری می کند.

تند نفس کشیدن، پوست برافروخته، ننوشیدن مایعات کافی، بیدار نشدن به موقع از خواب، زودرنجی و بی حوصلگی از جمله نشانه های بروز آنفولانزا در کودکان هستند.

در صورت مشاهده این نشانه ها در کودکان به پزشک مراجعه کنید

نشانه هایی که در زیر نوشته ایم را اگر در کودکان مشاهده کردید، حتما به پزشک مراجعه کنید. تند نفس کشیدن، پوست برافروخته، ننوشیدن مایعات کافی، بیدار نشدن به موقع از خواب، زودرنجی و بی حوصلگی از جمله نشانه های بروز آنفولانزا در کودکان هستند.

راهنمای واکسن زدن

واکسن آنفولانزا می تواند شما را از پیدایش این بیماری مصون نگه دارد.

کارشناسان اعتقاد دارند هر فردی باید هر ۶ ماه یکبار باید واکسن آنفولانزا را تزریق کند تا از بروز این بیماری پیشگیری شود.

بیشترین بیماری های این فصل که منجر به بستری شدن بیمار شده اند، در اثر ویروس های A آنفولانزا یعنی H3N2 بوده اند. این ویروس ها بیشتر از بقیه موجب بروز بیماری و حتی مرگ افراد شده است. در نتیجه، واکسن آنفولانزا می تواند شما را از پیدایش این بیماری مصون نگه دارد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید