دهخدایی: شاه عباس در زمین چوگان گل زده است!/ در سطح آسیا در بخش بانوان اول هستیم

  • ورزشی
  • یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ۱۲:۳۱
    کد خبر :188537

رئیس فدراسیون چوگان گفت: 400 سال پیش سفیر اسپانیا در ایران گزارش داده، شاه عباس در زمین چوگان بازی می‌کرده و گل می زده است.

حجت الله دهخدایی پس از انتخاب به عنوان رئیس فدراسیون چوگان اظهار داشت: من در 9 سال گذشته به عنوان دبیر فدراسیون مجری سیاست‌های رئیس فدراسیون بودم. در برنامه‌هایم گفتم کار بسیاری شده که چوگان به اینجا رسیده و با هیچ ورزش دیگری قابل مقایسه نیست. زمین آن 8 برابر زمین فوتبال است و نگهداری چمن شرایط خاص خودش را می‌طلبد. باید زمین‌هایی را به این رشته واگذار کنیم تا چوگان در استان‌ها توسعه پیدا کند. در حال حاضر تنها 6 استان به صورت فعال و نیمه‌فعال این رشته را دنبال می‌کنند. ابتدا می‌خواهیم در استان‌هایی که سابقه فعالیت دارند، کار کنیم و زمین‌هایی را به آنها بدهیم. چوگان از دیرباز در ایران وجود داشته و همین میدان نقش جهان پیش از آن میدان چوگان بوده است. در قزوین هم 400 سال پیش سفیر اسپانیا در ایران گزارش داده، شاه عباس در زمین بازی می‌کرده و گل می زده است. در اردبیل و چند شهر دیگر هم سابقه دارد.

وی گفت: چیزی که دست و بال ما را بسته، زمین چوگان است. صرف داشتن یک هیأت ما را راضی نمی‌کند. در چهارمحال بختیاری زمین‌های خوبی آماده هستند و همینطور در زنجان. البته باید ابتدا اجازه فعالیت چوگان در آنها را بدهند. چوگان رشته‌ای است که نه تنها از طرف فدراسیون بلکه از طرف وزارت ورزش هم به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد. این علاقه ماست بخش خصوصی بیاید و هدف ما این است که جامعه ورزشی چوگان وابسته به دولت نباشد.

رئیس فدراسیون چوگان ادامه داد: باتوجه به اینکه چوگان شناخته شده نیست، بخش خصوصی هم اگر می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، به دنبال بازگشت سرمایه و تبلیغاتش است و به همین خاطر کمتر کسی می‌آید. ما در کل کشور شاید سه نفر هم نداشته باشیم که بخواهد سرمایه‌گذاری کند. باید با تبلیغات عاشقان این رشته پای کار بیایند. مقام معظم رهبری هم این رشته را جزو فرهنگ و ملیت ما دانستند. موضوعی که در هیچ رشته دیگر وجود ندارد. ثبت ملی و جهانی چوگان را داشتیم و به تازگی نیروهای مسلح وارد شدند و قرار است یگانی در بخش چوگان فعالیت کنند. کسانی که دغدغه دارند، باید وارد شوند و از بیرون نمی‌توان کاری کرد. ما هم به عنوان لبه جلویی منطقه نبرد این کمک‌ها را هدایت می‌کنیم.

به گزارش فارس، دهخدایی در مورد اینکه برای بخش بانوان چه کارهایی صورت گرفته است، گفت: ما در سطح آسیا در بخش بانوان اول هستیم و از فعال‌ترین بخش چوگان بخش بانوان ماست. در همین اواخر هم ایران، استرالیا و انگلیس در بخش بانوان برگزار کردیم که 17 بار از شبکه CNN و شبکه‌های خارجی پخش شد. ابتدا مردم باور نمی‌کردند و گزارشگر اعلام کرد اینجا انگلیس یا استرالیا نیست بلکه مسابقه در ایران برگزار می‌شود. حتما کارهایی کرده بودیم به این مرحله رسیدیم. در سطح باشگاه‌ها هم در حال فعالیت هستیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید