مهم‌ترین اتفاق جهان انرژی در سال ۲۰۱۷

    کد خبر :188338

وقایع مهمی در سال ۲۰۱۷ در صنعت انرژی رخ داد اما قابل توجه‌ترین تحول، ظهور آمریکا به هم عنوان یک صادرکننده بزرگ نفت خام بوده است.

به گزارش بازتاب به نقل از ایسنا، ممنوعیت صادرات نفت خام از آمریکا در پایان سال ۲۰۱۵ لغو شد و صادرات این کشور سال پس از آن افزایش یافت البته این افزایش اندک بود. با این‌همه سال ۲۰۱۷ سالی بود که شیر صادرات نفت آمریکا باز شد.

در نیمه اول سال ۲۰۱۷ هفته‌های متعددی وجود داشت که طی آنها صادرات آمریکا به بالای یک میلیون بشکه در روز رسید اما میانگین صادرات این کشور در فاصله ژانویه تا ژوئن حدود ۷۵۰ هزار بشکه در روز بود.

اما در سه ماهه سوم بود که ماشین صادرات نفت آمریکا به کار افتاد و بدون شک طوفان هاروی جرقه آن را زد. ممکن است در نگاه نخست عجیب به نظر برسد که طوفان فاجعه‌آمیزی که تگزاس را درنوردید، عامل افزایش صادرات نفت آمریکا باشد اما به دلیل اینکه بسیاری از پالایشگاه‌های منطقه بر اثر این طوفان آسیب دیدند، نفت زیادی در تگزاس تولید شد که ناگزیر بایستی به نقطه دیگری می‌رفت.

مازاد عرضه نفت و کمبود موقتی ظرفیت پالایش، در اختلاف قیمت وست تگزاس اینترمدیت با برنت مشهود بود و اختلاف میان این دو قیمت پایه پس از طوفان به هفت دلار در هر بشکه رسید که بالاترین اختلاف قیمت در سال‌های اخیر بود. به این ترتیب چین به عنوان یک خریدار حتی با درنظر گرفتن هزینه‌های بالای حمل، می‌توانست هفت دلار کمتر برای هر بشکه نفت پرداخت کند که کاملا جذاب بود. پس تعجبی نداشت که صادرات نفت آمریکا به چین در سال ۲۰۱۷ افزایش پیدا کرد.

صادرات نفت آمریکا در هفته آخر اکتبر به ۲.۱۳۳ میلیون بشکه در روز رسید و از آن زمان اندکی کاهش پیدا کرد. در حقیقت، به نظر می‌رسد آمریکا برای حفظ چنین سطح بالای صادراتی مشکل داشته است. هر چه میزان صادرات نفت آمریکا بیشتر شود، احتمال بیشتری وجود دارد که اختلاف قیمت میان وست تگزاس اینترمدیت و برنت کمتر شود و در نتیجه از جذابیت نفت آمریکا کاسته خواهد شد.

با وجود این، میانگین صادرات نفت آمریکا به ۱.۵ میلیون بشکه در روز در سه ماهه چهارم بالغ شد که از نظر تاریخی بسیار بالا محسوب می‌شود و آمریکا را یک بازیگر مهم در بازار نفت جهانی می‌سازد. در این سطح آمریکا نفت بیشتری نسبت به شش عضو از ۱۴ عضو اوپک صادر می‌کند.

بعلاوه حتی اگر صادرات نفت آمریکا در سال آینده اندکی کاهش پیدا کند، عواملی وجود دارند که برای صادرات این کشور مفید واقع می‌شوند. اختلاف قیمت وست تگزاس اینترمدیت همچنان بالا مانده و قیمت معاملات ماه آتی ۷ دلار در هر بشکه کمتر از برنت است که کمک می‌کند صادرات نفت آمریکا بالا بماند. هزینه‌های حمل نفتکش‌های بسیار بزرگ حدود ۳.۷۵ دلار در هر بشکه است و اختلاف قیمت میان وست تگزاس اینترمدیت و برنت همچنان از صادرات آمریکا حمایت می‌کند.

رشد تولید شیل بود که به قیمت پایین نفت آمریکا کمک کرد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش‌بینی کرده است که تولید آمریکا در سال ۲۰۱۸ به ۹.۹ میلیون بشکه در روز بالغ خواهد شد که بالاترین رکورد تاریخی خواهد بود. اوپک و سایر تحلیلگران انتظار دارند تولید شیل آمریکا حدود یک میلیون بشکه در روز رشد کند و آژانس بین‌المللی انرژی رشد تولید ۸۷۰ هزار بشکه در روز را پیش‌بینی کرده است.

از سوی دیگر تعطیلی خط لوله فورتیز تاثیر مستقیمی بر برنت گذاشته است زیرا این قیمت پایه بر مبنای نفتی است که از دریای شمالی می‌آید. سایر اختلالات مانند بسته شدن یک خط لوله در لیبی تاثیر بیشتری بر برنت نسبت به وست تگزاس اینترمدیت گذاشته است.

بعلاوه هر چه اختلاف قیمت به مدت طولانی‌تر وجود داشته باشد، احتمال اینکه آمریکا برخی از مشتریان را حتی پس از کاهش اختلاف قیمت حفظ کند، افزایش پیدا می‌کند. پالایشگاه‌های کره جنوبی، هند و لهستان خرید نفت از آمریکا را آغاز کرده‌اند و آن را جایگزین نفتی کرده‌اند که معمولا از خاورمیانه عرضه می‌شود.

پالایشگاه‌ها دراین کشورها در آستانه خریدهای بیشتری که برای ماه‌های بعد برنامه ریزی شده است، اخیرا محموله‌هایی از آمریکا را ثبت سفارش کرده‌اند.

دلیل دیگر اینکه صادرات آمریکا بالا خواهد ماند این است که پایانه‌های صادرات نفت بیشتری در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ راه اندازی خواهند شد. بندر نفتی فراساحلی لوئیزیانا در حال تغییراتی در تاسیسات خود است تا پاسخگوی نفتکش‌های بسیار بزرگ باشد که ظرفیت این بندر را افزایش خواهد داد و هزینه صادرات را کمتر می‌کند. این ارتقا قرار است در اوایل سال ۲۰۱۸ تکمیل شود.

بر اساس گزارش اویل پرایس، صادرات نفت آمریکا در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت و در سال ۲۰۱۸ ممکن است افزایش بیشتری مشاهده شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید